عصر خودرو

واحدهای صنعتی دوباره جان می گیرند؟

عصر بازار- دولت تسهیلاتی را برای خروج صنایع از رکود و رونق صنایع کشور در نظر گرفته که می‌تواند باز خوردهای مثبت در احیای واحدهای تولیدی داشته باشد.

واحدهای صنعتی دوباره جان می گیرند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت شرایطی را برای بهبود وضعیت واحدهای کوچک و متوسط صنعتی فراهم کرده و طبق این قرار 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این واحدها برای احیا و آغاز به کار قرار خواهد گرفت.

    رونق تولید و تعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن آن ها،ارتقا رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات،تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد،تکمیل و راه اندازی 36 طرح مهم و ملی و... ازجمله اهدافی است که در الویت ارائه این تسهیلات قرار دارد.

    افشار فتح الهی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این خصوص گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت 7 طرح  را به منظور خروج صنایع از رکود و رونق در بخش های مختلف صنعتی کشور ارائه داده است.

    وی ادامه داد:رونق تولید و تعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن آن ها،ارتقا رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات،تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد،تکمیل و راه اندازی 36 طرح مهم و ملی،ایجاد توازن زنجیری مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار،مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری،افزایش صادرات کالا و خدمات غیر نفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 ازجمله اهدافی است که در این خصوص دنبال می شود.

    وی تصریح کرد:هدف گذاری در تعیین تکلیف واحدهای تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن صنایعی است که به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید با ظرفیت کامل را ندارند.

    وی بابیان اینکه تسهیلات فوق باید در اختیار واحدهایی با ظرفیت بالا با بازار فروش قرار گیرد،افزود:این امر موجب شده تا واحد های صنعتی علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز برایشان فراهم  شود.

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: افزایش صادرات و ورود به عرصه رقابت از اهداف اصلی این تسهیلات است.

    فتح الهی تصریح کرد: نگاه فعالان اقتصادی نباید محدود به بازسازی واحدهای صنعتی با هدف افزایش تولیدات داخلی و عرضه آن به بازار داخلی باشد.

    جزییات 7 طرحی که به منظور خروج صنایع از رکود و رونق صنایع عنوان شده است:

     

    1 رونق تولید و تعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن آن ها

    2 ارتقا رقابت پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات

    3 تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد

    4 تکمیل و راه اندازی 36 طرح مهم و ملی

    5 ایجاد توازن زنجیری مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صتعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار

    6 مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری

    7 افزایش صادرات کالا و خدمات غیر نفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94

     

    مشکل نقدینگی بانک ها در پرداخت تسهیلات

    در این میان فرهاد فزونی یکی از بنیان گذاران صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی در این خصوص عنوان کرد:پرداخت تسهیلات اگر بانگاه به افزایش تولیدات این واحد های صنعتی برای بازار مصرف داخلی  باشد ، غلط است.

    وی در ادامه افزود:توسعه و رونق در بطن واحدهای رکود زده زمینه را برای افزایش صادرات، ارزآوری، اشتغالزایی و به تبع آن رونق اقتصادی را فراهم می کند.

    فزونی در خصوص توانایی بانک ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، افزود: کاهش نرخ سود بانکی، خروج سرمایه ها از بستر بانک را به دنبال داشته است و این امر آنان را با مشکلات نقدینگی و اعطای تسهیلات مواجه کرده است.

    نباید نقدینگی به هر واحدهای صنعتی تزریق شود

    محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان  با اشاره اینکه تزریق نقدینگی به واحدهایی که در حال حاضربازار فروش داخلی دارند، امر صحیحی است، افزود:این تزریق نقدینگی به واحدهای صنعتی که بازاری جهت عرضه تولیدات داخلی خود ندارند، مطلوب نیست؛ چراکه این امر نتیجه ای جز انباشت تولیدات داخلی کارخانجات مذکور و متزلزل ساختار اقتصاد کشور ندارد.

    وی در خصوص احیای واحد های صنعتی گفت:کاهش نرخ سود بانکی ورود سرمایه ها به درون بازارهای مولد را به همراه خواهد داشت.

    نجفی منش تصریح کرد: طی سال های گذشته به دلیل بالابودن نرخ سود سپرده، اکثر مردم راغب به سپرده گذاری و انباشت سرمایه در بستر بانک ها بودند که این امر برهم ریخته شدن تعادل بازار را به دنبال داشته است.

    برچسب ها