عصر خودرو

در یادداشتی بررسی شد؛

چشم‌انداز فلزات اساسی پس از تحریم

عصر بازار: تصور برخی سرمایه‌گذاران این است: گروه‌هایی که در دوران تحریم روند نزولی داشته‌اند در دوران پساتحریم صعودی خواهند شد و بالعکس. بدین ترتیب پس از تحریم باید شاهد عدم درخشش گروه فلزات اساسی باشیم. اما این ادعا حقیقت ندارد و توافق در مذاکرات منجر به همکاری شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌شان می‌شود. لذا با جذب تکنولوژی و دانش پیشرفته اکتشاف شاهد رشد در صنایع فلزات اساسی خواهیم بود.

چشم‌انداز فلزات اساسی پس از تحریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، در این یادداشت تلاش شده بررسی کوتاهی در مورد گروه فلزات اساسی در سه حالت مرتفع شدن، ماندگاری و تشدید تحریم‌ها داشته باشیم. این بررسی نشان می‌دهد گروه فلزات از جمله گروه‌هایی است که در حالات مختلف رفع، ادامه و تشدید تحریم‌ها - به شرط عدم تأثیرپذیری منفی آن‌ها از قیمت جهانی- قابلیت سوددهی برای سرمایه‌گذاری را دارد.

    پس از تشدید تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران، صنایع فلزی کشورمان نه تنها تحت تأثیر منفی قرار نگرفته‌اند بلکه شاهد درخشش و روند رو به رشد این صنایع نیز هستیم. نگاهی به روند تولیدی صنایع فلزی طی سال‌های تحریم نشان می‌دهد تولید در شرکت‌های فولادی بورس صعودی است. علاوه بر این در دوران تحریم شاهد افزایش تولید آهن، کاهش واردات و تثبیت واردات فولاد هستیم. نگاهی به میزان سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت‌های بورسی پس از تحریم نیز نشان می‌دهد گروه فلزات -خصوصا در دو نماد فولاد مبارکه و آلومتک- روندی به شدت صعودی را پشت سر گذاشته‌ است. البته در سال گذشته و مواجه شدن با کاهش ارزش جهانی فلزات اساسی، کشورمان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است اما از آنجایی که روی سخن با تحریم‌ها است صرفاً تأثیر تحریم را در نظر گرفته‌ایم.

    به وضوح پیداست که دولت با کاهش چشمگیر درآمد مواجه است، بدین ترتیب باید جایگزین‌هایی مناسب برای درآمدهای نفتی‌اش را تعیین کند. دوران تحریم نشان داد دولت نگاهی ویژه به بخش‌های معدنی و فلزی کشور دارد و از این پس نیز با تمرکز روی این بخش‌ها می‌تواند بخشی از کمبود درآمدهای نفتی را از طریق صادرات این بخش‌ها جبران نماید. در صورتی که روند فعلی تحریم‌ها ادامه یابد، شاهد افزایش هزینه‌های تولید این صنعت خواهیم بود. تحت این شرایط دولت همچنان توجه ویژه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در این صنعت نشان خواهد داد و روند رشد فعلی تولید فلزات اساسی را حفظ خواهد کرد. لذا ادامه تحریم‌ها نمی‌تواند مبین سقوط صنایع فلزی در کشورمان باشد.

    در سناریوی دوم عدم اجرایی شدن توافق و برجام را در نظر می‌گیریم؛ در این حالت به احتمال قوی شاهد تشدید تحریم‌ها خواهیم بود. اما این بار نیز دولت نمی‌تواند نسبت به صنعت فلزات بی‌تفاوت باشد و تا جایی که برایش مقدور است رکود نشأت گرفته از تنش در واردات و صادرات این بخش را از طریق حمایتی بیش از پیش جبران خواهد کرد. لذا سقوطی که در سایر صنایع پیش‌بینی می‌شود اینجا کم رنگ‌ خواهد بود و حتی ممکن است شاهد رشد و درخشش در بعضی نمادهای این گروه باشیم.

    تصور برخی سرمایه‌گذاران این است که گروه‌هایی که در دوران تحریم روند نزولی داشته‌اند در دوران پساتحریم صعودی خواهند شد و بالعکس. بدین ترتیب پس از تحریم باید شاهد عدم درخشش گروه فلزات اساسی باشیم. اما این ادعا حقیقت ندارد و توافق در مذاکرات منجر به همکاری شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌شان می‌شود. لذا با جذب تکنولوژی و دانش پیشرفته اکتشاف شاهد رشد در صنایع فلزات اساسی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو