عصر خودرو

صادرات سیمان آری یا خیر؟

عصر بازار- کارشناسان دیدگاه های متفاوتی در خصوص صادرات سیمان دارند عده ای صادرات سیمان به خارج ازکشور را به معنای فروش سوخت می دانندو برخی دیگر ار ناتوانی کارخانه های بتن سازی در خرید تولیدات داخل میگویند.

صادرات سیمان آری یا خیر؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محسن تدین رییس هیات مدیره انجمن بتن ایران گفت: کارخانه های سیمان سازی به ازای محصول تولیدی خود از یارانه سوخت بهره می برند درنتیجه صادرات سیمان به خارج ازکشور به معنای فروش سوخت است .

    وی ادامه داد: سود حاصل از این صادرات در ازای استفاده از سوخت یارانه ای  به جیب  کارخانه سیمان سازی می رود.

    تدین با اشاره به اینکه یارانه سوخت به صنایع دیگر پرداخت نمی شود، تاکید کرد: تولیدکنندگان سیمان در صورتیکه علاقه به صادرات دارند باید نرخ واقعی سوخت را بپردازند و در محیطی عادلانه با صنایع دیگر رقابت کنند.

    رییس هییت مدیره انجمن بتن ایران تصریح کرد:به جای صادرات سیمان میزان مصرف داخلی آن را بویژه در محصولات بتنی می توان افزایش داد به عنوان مثال از رویه های بتنی به جای آسفالت در جاده‌ها،خیابان‌ها وشهرک‌ها بهره برد.

    تدین افزود: این موضوع موجب می شود تا 10میلیون تن سیمان مازاد در داخل مورد استفاده و بهره برداری مطلوب قرار گیرد.

    تعطیلی کارخانه های سیمان بحران ساز است

    عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان گفت: تولید سیمان در سال های گذشته از حدود 29 میلیون تن  به 80 میلیون تن در سال رسیده استو این افزایش تولید در کنار رکود ساخت و ساز موجب کاهش مصرف سیمان  و مازاد تولید شده است.

    وی تصریح کرد: درنتیجه برای سر پانگه داشتن این صنعت مجبور به صادرات بخشی از تولیدات داخل شدیم.

    دبیر انجمن سیمان  با اشاره به یکسان بودن قیمت سیمان صادراتی و داخلی افزود:کارخانه‌های بتن سازی قادر به خرید تولیدات ما نیستند و اگر این توانایی را داشته باشند دیگر ما نیاز به صادرات نخواهیم داشت.

    شیخان با انتقاد از اظهار نظرهای بدون پایه واساس دراین زمینه تصریح کرد:استراتژی تولید کنندگان سیمان حفظ این صنعت ملی وجلوگیری از بیکاری کارگران کارخانه ها و تعطیلی آنها است.

    وی تاکید کرد: هزینه تاسیس هر کارخانه سیمان 500 میلیارد تومان است و در صورت تعطیلی در زمان رکود باید هزینه های هنگفتی درآینده بابت راه اندازی مجدد آنها صرف شود که این امر به هیچ وجه به نفع منافع ملی کشور نیست.

    برچسب ها