عصر خودرو

این‌بار؛ طلا در انتظار بیکاران

واکاوی عملکرد بازارها در هفته اخیر

عصر بازار: طبق روال اولین جمعه‌ هر ماه میلادی، این جمعه هم یعنی ۴ام سپتامبر، آمار نرخ بیکاری و تعداد شاغلان افزوده شده در بخش‌های غیرکشاورزی یا به اختصار NFP (Non-Farm payroll) امریکا مربوط به ماه سپری شده رأس ساعت ۱۷ به وقت تهران منتشر می‌شود.

واکاوی عملکرد بازارها در هفته اخیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاید بتوان گفت این دو شاخص مربوط به بازار کار مهمترین نماگرهای اقتصادی هستند که در طول یک ماه و به طور مرتب منتشر می‌شوند و بر بازارهای مالی در امریکا و دیگر کشورهای جهان تأثیر مستقیم می‌گذارند.

    بازار طلا به خصوص، در طول سال‌های اخیر به این شاخص حساس شده است و در صورتی که همچون ماه‌های اخیر این شاخص‌ها از بهبود وضع اشتغال در امریکا و رونق اقتصادی حکایت کنند، بعید نیست قیمت طلا دچار افت محسوسی بشود. در کنار آمارهای مثبت از میزان رشد اقتصادی امریکا، نزدیک شدن نرخ بیکاری در این کشور به پنج درصد موضوعاتی بوده‌ که با تقویت شاخص دلار بیشترین سهم را در تنزل قیمت هر اونس طلا به کمتر از 1200 دلار داشته‌اند.

    اما فلز زرد در هفته‌ای که گذشت به رغم افزایش قیمت نسبی در بازارهای جهانی همچنان نتوانسته است از سد 1150 دلار در هر اونس عبور کند و در محدوده‌ی 1140 تا 1150 دلار در هنگام تنظیم این گزارش نوسان می‌کند.

    پیش‌تر، با انتشار چند شاخص درباره‌ وضعیت تولید و تراز مالی در چین و اوج گرفتن نگرانی‌ها درباره‌ی کند شدن رشد اقتصاد این کشور، لوکوموتیو پیشران فعلی اقتصاد جهان بیش از هر زمانی آثار خستگی و کندی را از خود نشان داد و در پی آن بازارهای سهام در همه‌جای دنیا درصدهای منفی در کنار شاخص‌ها حک شد.

    بر اساس این گزارش، در نتیجه مثل همیشه یکی از مقاصد نقدینگی فرار کرده از بازار سرمایه، بازار طلا بود که باعث رشد 30 دلاری قیمت این کالا از کمتر از 1120 دلار در هر اونس ظرف کمتر از یک هفته شد.

    با وجود این که جهش قیمت در بازار طلا نشان‌دهنده‌ ظرفیت نهفته در این بازار برای افزایش قیمت در سطوح فعلی است، همچنان بیم و واهمه‌ی زیادی از اقدام محتمل فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تا انتهای سال جاری در میان معامله‌گران بازار طلا وجود دارد؛ اقدامی که موجب تقویت شاخص دلار،‌ و به طور متقابل تضعیف طلا خواهد شد. آماری که روز جمعه اعلام می‌شود می‌تواند نشانگری باشد که قریب‌الوقوع بودن اقدام فدرال رزرو یا به تعویق انداختن آن را تا اندازه‌ای توسط این نهاد مشخص بسازد.

    با وجودی که به نظر می‌رسد طلا توانسته جایگاه خود را در کانال 1100 دلاری مستحکم کرده و در سودای قیمت‌های بیش از 1200 دلار در هر اونس باشد،‌ حملات ناموفق و ضعیف آن به سطح 1150-1155 دلاری تحلیل‌گران فنّی را به این نتیجه رهنمون می‌کند که این فلز برای صعود و رخنه در این مقاومت نیاز به یک پیشران قدرتمند و بنیادین دارد، و در غیر این صورت بعید است به راحتی از این مقاومت عبور کند.

    در همین حال، چنانکه تحلیلگر مؤسسه‌ "کپیتال اکونومیکس"‌ بریتانیا در آخرین گزارش خود بیان کرده، مهم‌ترین خبر بنیادین برای طلا در هفته‌های آتی می‌تواند اقدام فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره باشد که قیمت را تا سطحی حدود 1050 دلار برای هر اونس کاهش دهد؛ موضوعی که نمودارها نیز با آن همخوانی می‌کنند.

    چنانکه در تحلیل‌های هفته‌های گذشته نیز به آن اشاره شد، طلا هم اکنون با تکمیل یک چندین الگوی هندسی و هارمونیک، اهداف قیمتی پایینی را دنبال می‌کند که بازگشت اخیر قیمت از کمتر از 1100 دلار تا حدود 1150 دلار را می‌توان تنها یک بازگشت یا «پولبک» تلقی کرد. حد ابطال فرضیه نزول‌های آتی طلا را می‌توان عبور و تثبیت قیمت بالاتر از 1230 دلار در هر اونس دانست؛ جایی که احتمالا عده‌ بسیار بیشتری به صف خریداران این فلز زرد خواهند پیوست. در مقابل، در صورتی که قیمت طلا از کمینه قیمت هفته‌ی گذشته در محدوده‌ی 1115 دلار پایین‌تر بیاید، فروشندگان بر بازار هر چه بیشتر مسلط شده و سقوط هنگفت قیمت طلا بعید نخواهد بود.

    مقاومت‌های دلار در بالای 3400 تومان
    اواخر هفته‌ گذشته که نفت از قیمت‌های کمتر از 40 دلار خود جهش کرد و بیش از 10 دلار هر بشکه‌ی آن گرانتر شد، بازارهای داخلی مثل دلار و سهام نیز تحت شعاع این موضوع قرار گرفتند و دامنه‌ی این موضوع به اوایل هفته‌ی جاری نیز کشیده شد.

    بازار آزاد که کانال 3400 تومانی دلار را محک می‌زد، با خوش‌بین شدن به افزایش قیمت نفت تا اندازه‌ای قیمت دلار را نیز تعدیل کرد و به زیر 3400 تومان بازگشت.

    با وجود این، به نظر می‌آید خریداران این بازار در صدد عبور از مقاومت 3420 تومانی دلار و تثبیت قیمت «کاغذ» در کانال 3400 تومان هستند.

    در هفته‌ای که گذشت دلار آغاز هفته را با قیمت‌هایی کمتر از 3400 تومان آغاز کرد و سپس مجددا ناحیه‌ نوسانی خود را به بالای این عدد رساند. غیر از نفت، بسیاری کاهش ارزش یوآن در برابر دلار امریکا را دلیلی برای افزایش ارز در داخل کشور می‌دانند. در صورتی که یوآن، درهم یا لیر ترکیه که عمده‌ ارزهای مبادله شده توسط تجار ایرانی هستند در برابر دلار امریکا افت ارزش داشته باشند ولی قیمت دلار در برابر تومان همچنان ثابت بماند، این به معنای تضعیف مزیت و فایده‌ی صادرکنندگان ایرانی و به نفع تجار خارجی بالاخص چینی‌ها خواهد بود.

    در نتیجه به نظر می‌رسد سیاست نهاد متولی بازار پول بر این باشد که همگام با ارزهای نام برده شده،‌ قیمت ارز در بازار آزاد به طور ملایم افزایش یابد تا هم صادرکنندگان بیشتر ترغیب شوند و هم جلوی قاچاق بیشتر کالا گرفته شود. این علامت را از دیگر اقدامات بانک مرکزی نیز می‌توان دریافت کرد.

    بنابر این گزارش ، از جمله اینکه نرخ ارز مبادله‌ای توسط بانک مرکزی به نزدیک سه هزار تومان رسیده و تنها با این مرز روانی کمتر از پنج تومان فاصله دارد. این موضوع،‌ یعنی افزایش نرخ ارز مبادله‌ای، خود می‌تواند از سمت بازارآزاد که همواره سعی کرده فاصله‌ای 300 تا 400 تومانی‌اش را با ارز بانکی حفظ کند، به چراغ سبزی برای افزایش قیمت در این بازار تفسیر شود. همگام با دلار، سکه نیز از این افزایش بی‌نصیب نخواهد ماند و تنها مخاطره‌اش افت قیمت جهانی طلا خواهد بود.

    سکه که پیش از این توانست قیمت 950 هزار تومان را لمس کند، با کاهش نسبی قیمت اونس، به کمتر از 930 هزار تومان تنزل یافت و حتی دامنه‌ این کاهش به حدود 905 هزار تومان نیز کشیده شد. با وجود این، افزایش قیمت دلار این کاهش قیمت را تا اندازه‌ای جبران کرد و محدوده‌ی نوسان به سطوح 920-930 هزار تومان رسید.

    در نظر گرفتن تؤام چند اندیکاتور و الگو در نمودار دلار بازار آزاد این را می‌رساند که در صورت شکسته‌ شدن مقاومت 3420 تومانی دلار و تثبیت قیمت بالای آن، ظرفیت‌های صعود برای این نمودار بیشتر به وجود می‌آید. به خصوص، خروج صعودی قیمت از ابرهای ایچیموکو که دستاوردی از تحلیل‌های فنی ژاپنی‌هاست، می‌تواند نشانگری از صعودهای آتی دلار باشد.

    با وجود این، در این صعود مقاومت‌های زیادی وجود خواهد داشت و بعد از مرز مهم 3500 تومان، در سطح قیمتی 3530-3540 تومانی دلار الگوی هارمونیک «خفاش» انتظار می‌کشد تا در صورت مهیا بودن شرایط، یک بار دیگر روند را نزولی گرداند. در مقابل، در صورتی که مقاومت 3420 تومانی موفق به ایستادگی شود و قیمت نتواند بالاتر از آن تثبیت شود، به احتمال فراوان قیمت ارز در کوتاه مدت جایی وسط کانال 3300 تومان به تعادل خواهد رسید. نمودار سکه اما بسیار متأثر از قیمت جهانی طلاست و چنانکه هفته‌های پیش گفته شده بود، یک الگوی مثلث کاهشی در نمودار آن شکل گرفته و تکمیل شده است که اهداف قیمتی پایینی را دنبال می‌کند.

    اگر بازگشت اخیر قیمت به سطح 950 هزار تومان را یک پولبک تلقی کنیم، این الگو در حال رفتاری مطابق انتظار است که حرکت بعدی آن نزول و افت مجدد به کانال 800 هزار تومان خواهد بود. اما در صورتی که اونس یا دلار بازار را شگفت زده کند و سکه نیز همراه آنها اوج بگیرد، غیر از مقاومت 950 هزار تومان، سطح قیمتی 965-975 هزار تومان و پس از آن مرز مهم یک میلیون تومان مهم‌ترین مقاومت‌ها محسوب می‌شوند.

    خط‌گیری 40 دلاری نفت از چین
    حال نامساعد اقتصاد چین هفته‌ها و ماه‌هاست که به بازارهای مالی و کالایی جهان از جمله نفت نیز سرایت کرده و این بازارها را به زیرکشانده است. هفته‌ گذشته و در پی اعلام کاهش ذخایر نفت و برخی امیدواری‌هایی که از رشد اقتصاد امریکا حاصل شده بود، قیمت نفت امریکا به یکباره از کمتر از 38 دلار در هر بشکه بازگشت کرد و در سه روز پیاپی به نزدیک 50 دلار رسید.

    با وجود این، باز هم رسیدن آمارها و خبرهای بد از اقتصاد چین سبزپوشی شاخص نفت در بازار را متوقف کرد و قیمت را به کمتر از 45 دلار تنزل داد. شاخص‌هایی چون PMI و ISM‌ که وضع تولید و اشتغال را نشان می‌دهند در مورد چین به کمترین سطوح خود در سه یا دو سال اخیر رسیده و گزارش شده‌اند.

    در همین اثنا سخنان رئیس صندوق بین‌المللی پول از دورنمای اقتصاد جهان و اینکه رشد جهانی اقتصاد حتی کندتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود به بدبینی معامله‌گران و فعالان اقتصادی درباره‌ی آینده‌ی تقاضای انرژی و از جمله نفت دامن زد. با وجود این‌ها، به نظر می‌آید آنچه بیش از همه به بازگشت سریع قیمت در سطوح کمتر از 40 دلار کمک کرده بود، بیم معامله‌گران از بازگشت سریع قیمت و عقب ماندن از قافله‌ی بازاری است که این هفته‌ها بیش از هر زمانی داغ و نوسانی شده است.

    در مواقعی که بازارها روزها یا هفته‌ها در یک جهت حرکت می‌کنند، به طور معمول حرکت‌های معکوس بسیار سریع و به یکباره صورت می‌گیرد که این موضوع از رفتار گله‌ای و اثرات روانی بازار بر معامله‌گران نشأت می‌گیرد.
    نمودار قیمت هر بشکه نفت امریکا که در ماه جولای خط روند چندین ساله‌ی خود را شکسته است، گویا با خوش‌رفتاری و همخوانی‌ با الگوها، اکنون قصد بازگشت قیمتی یا «پولبک» به این خط را کرده است. به خصوص در صورتی که قیمت در انتهای این هفته مجددا به کمتر از 40 دلار برسد، می‌توان به قطعیت بیشتری گفت که نفت در راه رسیدن به سطوح قیمتی بسیار پایین‌تر از حال حاضر است.

    نمودار شمعی نفت در هفته‌ گذشته پس از هفته‌ صعودی قبلی، یک چکش برعکس را شکل داده که الگوی بازگشتی قوی محسوب می‌شود. همچنین، "کندل" یا شمع ایجاد شده در روز سه‌شنبه به صورت روشنی قدرت فروشندگان بازار را به رخ کشید و توانست دستاورد صعودی روز پیش از آن را باطل و حتی افت قیمتی بیشتر را سبب شود. با تمام این اوصاف، چنان‌که پیش‌تر نیز گفته شده بود، در سطوح قیمتی کمتر از 40 دلار حمایت‌هایی جدی بر سر راه نزول نفت قرار دارد و نباید افت قیمت‌های شدید و پرشتاب را انتظار داشت. به خصوص، هم‌اکنون اندیکاتورها از واگرایی‌های محرزی را در نمودار نفت با قیمت ایجاد کرده‌اند که نزول را دشوار می‌سازد. در مقابل، در صورتی که قیمت بتواند از مقاومت 50 دلاری گذر کرده و حتی بالاتر از 52 دلار تثبیت شود، می‌توان امیدوار بود که روند نزولی طلای سیاه متوقف شده و صعود به جای آن تداوم خواهد یافت.

    برچسب ها