عصر خودرو

تحلیل وضعیت بازارهای جهانی؛

جمعه پُر خبر

عصر بازار- پس از نزول غافلگیرکننده قیمت طلای جهانی که باعث ایجاد یک سردرگمی عمیق در بازارها شد، اوضاع بازارها پیچیدگی بیشتری یافته و تحلیلگران را در سکوت فرو برده است تا شواهد بهتری برای استدلال‌های خود بهدست آورند.

جمعه پُر خبر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، انتظار ریزش قیمت طلای جهانی در میان مدت غیرقابل پیش‌بینی نبود، اما زمان ریزش آن بسیار غافلگیرکننده بود و حداقل انتظارات، معطوف به روز جمعه هفته گذشته و اعلام آمار بیکاری و پرداخت‌های بخش غیرکشاورزی آمریکا شده بود. به هر ‌روی غیرقابل پیش‌بینی بودن، جزیی از ذات بازار بوده و هر نوع  اعتماد به نفس کاذبی در این بازارها محکوم به شکست است. با توجه به سنگینی سایه تصمیمات فدرال رزرو و حرکت ناگهانی قیمت طلای جهانی، کلیت بازارها همراه با تردید به نوسانات خود ادامه خواهند داد. این هفته ریسک تحلیلها کمی بالاتر از حد طبیعی بوده و نمی‌توان بر اساس آن معاملات کم‌ریسکی را رقم زد که باید به این نکته توجه کافی داشته باشیم.

    طلای جهانی آتش بیار معرکه
    پس از نوسان اخیر طلا که بالغ بر 40 دلار دامنه آن بود و طی سه ماه گذشته بی‌سابقه بود، باید منتظر اهداف 1250 دلار یا حتی 1215 دلار در هر اونس هم باشیم. در سطح 1215 دلار، خرید بلندمدت توجیه زیادی خواهد داشت اما برای خرید در سطح 1250 دلار، باید کمی محتاط باشیم. برای نوسانگیران نیز سطح  1295 دلار برای تعیین حد مجاز نوسانات رو به بالا (تعیین حد ضرر) بسیار مهم بوده و  برای فروش باید تلاش کنند تا حد امکان به این عدد نزدیک باشند و در هر نقطه‌ای از بازار اقدام به فروش نکنند. به علت نوع رفتار بازار طی چند روز گذشته، احتمال صعود ناگهانی برای طلا وجود دارد و نیز یک سطح جامانده قیمتی در 1307 دلار ایجاد شده است که احتمال دیده شدن آن طی دو تا 5 هفته آینده وجود دارد.

    نفت پایبند تحلیلها
    نفت به پیروی از تحلیلهای پیشین  همچنان به سطح 45 دلار وفادار است و حرکت صعودی فعلی آن نیز مطابق پیش‌بینی پیشین احتمالا تا 52 دلار در هر بشکه نیز ادامه خواهد داشت. اما هنوز نشانه قوی برای تثبیت قیمت در بالای 49 دلار در هر بشکه وجود ندارد. اخیرا شواهدی مبنی بر تقویت صعود قیمت نفت ایجاد شده، اما هنوز نیازمند شواهد بیشتری برای اتکا به آنها هستیم که احتمالا تا آخر هفته بعد می‌توانند این شواهد ایجاد شده و وزنه صعود را تقویت کنند که هدفهای 57 و 62 دلار هم می‌توانند به مرور در دستور کار بازار قرار بگیرند.
    شاخص داو جونز همچنان مردد
    این شاخص که مطابق نظر تحلیلگران بین‌بازاری، تاکنون نباید نسبت به تحرکات قیمت طلای جهانی بی تفاوت بود، در آرامش نسبی فقط نظاره‌گر نزول قیمت طلا است و حتی بر خلاف انتظارات کمی نیز کاهش یافته که خود عامل ایجاد شبهه در نزول قیمت طلا  است. اما احتمالا این عدم تحرک با حرکت نسبتا بزرگی جایگزین خواهد شد. در حال حاضر مطابق تحلیل پیشین سطح 18 هزار و 100 واحد، همچنان مانع ریزش این شاخص بوده و هر بار با برخورد به این ناحیه به سمت بالا پرتاب شده است. اگر چه در صعودها نیز توان زیادی برای شکست سطح 18 هزار و 500 واحد نداشته و هر بار از نیمه راه مجددا راه نزول را در پیش گرفته است. در حال حاضر احتمال شکست ناحیه حمایتی بیشتر است و در صورت شکست این سطح نزول تا 17 هزار و 300 واحد احتمال زیادتری خواهد یافت.
    شاخص دلار سرگردان در برزخ تصمیمات فدرال رزرو
    وجود سقف‌های نسبتا محکم در اعداد 96.5 و 98 و 99 واحد  راه صعود را بر این شاخص بسته و فعلا احتمال صعود به بالای 98 واحد ضعیف است. اما نزول تا 92 واحد سهل‌تر است و باوجود تلاشی که طی این چند هفته داشته است، باز هم راه نزول را در پیش خواهد گرفت و انتظاری جز این برای کوتاه مدت و حتی میان مدت بعید به نظر میرسد. اولین احتمالات برای شکست سقف یا کف مهم، با ایجاد علایم تغییر تصمیمات در فدرال رزرو  ایجاد می‌شود. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که معامله‌گران کم‌ریسک تا دوشنبه آینده نباید وارد بازار شوند و معامله‌گران تهاجمی نیز روز جمعه این هفته را باید کنار بایستند و تماشاگر حرکات بازار باشند تا مقداری از ریسک عمومی بازار کاسته شود. این توصیه برای فعالان بازار داخلی نیز مصداق دارد.

    نویسنده: سعید محمدی جزی تحلیلگر بازار
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو