عصر خودرو

بررسی «بازار امروز» از مزیت‌های آنلاین شدن معاملات آتی سکه

مشترک مورد نظر در دسترس می‌باشد!

عصر بازار: معامله‌گران بازار آتی سکه حتما با مشغولی خط‌های تلفن و انتظار برای تماس با کارگزاران در لحظات حساس بازار روبه‌رو شده‌اند؛ جایی که حتی ثانیه‌ها نیز حکم سود و زیان را برای معامله‌گران دارند اما تلاش آنها برای برقراری با کارگزاران در اوج استرس و عجله به پیام «مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد» ختم می‌شود. اما از اواخر سال گذشته با آنلاین شدن معاملات آتی سکه، آرامش و سرعت جای بوق‌های اشغال تلفن‌ها را گرفته و معاملات در فضایی امن و بدون تاخیر انجام می‌شود.

مشترک مورد نظر در دسترس می‌باشد!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سیاوش سلیمانی کارشناس ارشد بازار آتی سکه درخصوص آنلاین شدن معاملات آتی سکه به بازار امروز می‌گوید: تا قبل از آنلاین شدن معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران، اصلی‌ترین راه برای سفارش خرید و فروش از سوی معامله‌گران به کارگزاران، تلفن بود؛ در این بین با توجه به نوسان لحظه‌ای قیمت سکه در بازار آتی، بارها پیش آمده بود معامله‌گران پشت خط‌های شلوغ تلفن منتظر می‌ماندند و حتی در همان زمان شماره‌گیری تلفن، قیمت‌ها جابه جا می‌شد. به این ترتیب آنها یا از اعلام درخواست منصرف می‌شدند یا اینکه فرصت طلایی را برای کسب سود از دست می‌دادند؛ اما از اواخر سال گذشته با آنلاین شدن معاملات آتی سکه این مشکل برطرف شده است.  این کارشناس افزود: در حال حاضر معامله‌گران بازار آتی سکه از طریق سه روش به معامله می‌پردازند که البته پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک عمده معاملات از طریق یک روش آن هم به صورت آنلاین انجام شود.
    وی افزود: روش اول برای درخواست انجام معامله، تلفنی انجام می‌شود. این روش همچنان با حجم بالایی صورت می‌گیرد و بیشتر به معامله‌گرانی اختصاص دارد که خارج از استان تهران به معاملات آتی سکه می‌پردازند.  سلیمانی گفت: این دسته از معامله‌گران به دلیل آنکه امکان حضور در تالار را ندارند و همچنین ریسک استفاده از اینترنت‌هایی که امکان قطعی در حین ثبت سفارش را دارد، نمی‌پذیرند عمدتا از طریق تلفن سفارش‌های خود را اعلام می‌کنند.  این کارشناس تصریح کرد: گروه دوم فعالان بزرگ و قدیمی بازار آتی سکه هستند که عمدتا در بازار طلا نیز فعال بوده و خیلی با اینترنت سروکار ندارند. این دسته از معامله‌گران معمولا در حجم‌های بالا معامله می‌کنند و ترجیح می‌دهند با حضور در تالار یا دفاتر کارگزاری به صورت آنی و در زمان دلخواه سفارش خود را در سیستم ثبت کنند. همچنین یکی از مزیت‌های حضور این افراد در تالار، قرار گرفتن در جو معاملات و پیش‌بینی روند کلی بازار است که به نوعی آنها را به آمدن در تالار و انجام معامله به شیوه سنتی ترغیب می‌کند. سلیمانی به سومین روش معامله در بازار آتی سکه اشاره کرد و گفت: اما سومین روش نیز به معاملات آنلاین اختصاص دارد که از اواخر سال گذشته به عنوان یک خدمت جدید از سوی بورس کالا به فعالان بازار ارائه شد. در حال حاضر معامله‌گران جدیدی که کد معاملات آتی را اخذ می‌کنند، تقریبا همگی به صورت آنلاین معامله می‌کنند و در بهترین زمان و بیشترین دقت سفارش‌های خودشان را در سیستم ثبت می‌کنند.
    مزایای معاملات آنلاین
    به گفته وی، معاملات کالایی مانند سکه که دارای نوسان لحظه‌ای است، به سامانه‌ای قوی و سریع نیاز دارد که به این ترتیب رفته رفته همه معامله‌گران آتی سکه به سمت استفاده از سامانه آنلاین روی خواهند آورد.
    سلیمانی با بیان اینکه معاملات از طریق سامانه آنلاین، سرعت، دقت و امنیت بازار را بالا برده است، افزود: با آغاز این معاملات انتظار کشیدن پشت خط تلفن‌های مشغول دیگر معنا ندارد در ضمن این که امکان اشتباه کردن نیز بسیار کم می‌شود؛ چراکه معامله برخط از ارتباط شفاهی با کارگزار در محیطی که اغلب بسیار شلوغ بوده مبرا است. این کارشناس یکی دیگر از مزایای معاملات آنلاین آتی را مشاهده لحظه‌ای حساب کاربران در سامانه عنوان می‌کند و می‌گوید: اینکه یک معامله‌گر بتواند در هر زمانی از کلیه اطلاعات حساب خود مطلع باشد، اتفاقی است که در گذشته وجود نداشته و امروز موجب رضایت فعالان بازار آتی شده است.
    وی در ادامه نقل و انتقال وجوه بدون نیاز به مراجعه معامله‌گر در کسری از ثانیه را از ویژگی‌های معاملات آنلاین عنوان کرد و در رابطه با مزیت‌های آن گفت: سرمایه‌گذار اطمینان دارد اطلاعاتی که دریافت می‌کند، لحظه‌ای بوده و هیچ تاخیری ندارد و افراد دیگر زودتر از او به این اطلاعات دسترسی ندارند و این باعث بهبود فضای رقابتی می‌شود.
    وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مزیت‌های فراوان معاملات آنلاین آتی، همچنان ثبت سفارش‌ها از طریق تلفن و حضور در تالار انجام می‌شود، گفت: معتقدم اخذ مدرک و حضور در کلاس آموزشی برای گرفتن کد معاملات آنلاین، اصلی‌ترین دلیلی است که هنوز برخی از معامله‌گران از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند که در صورت تسهیل این روند از سوی بورس کالا، حجم معاملات آنلاین به یکباره افزایش می‌یابد.
    رشد 140 درصدی حجم قراردادهای آتی
    به گزارش بازار امروز، فعالان تالار نقره‌ای طی هفته گذشته هم‌زمان با افزایش نوسانات بهای طلای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی شاهد بازگشت هیجان و رونق به معاملات آتی سکه بودند. به طوری‌که براساس آمار بورس کالای ایران، از چهارشنبه دو هفته پیش (28 مرداد) تا سه‌شنبه گذشته (3 شهریور) 46 هزار و 533 قرارداد آتی سکه در سررسیدهای مختلف بر تابلوی آتی ثبت شد. در مدت مشابه دو هفته قبل (21 تا 27 مرداد) در مجموع 19 هزار و 384 قرارداد آتی سکه در بورس کالا منعقد شده بود؛ این به معنای رشد 140 درصدی حجم قراردادها تنها طی هفته است که کارشناسان عنوان می‌کنند در صورت ادامه روند نوسانی بهای طلا، رونق در معاملات آتی ماندگار خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو