عصر خودرو

چندوچون ورود هما به بورس در گفت‌وگو با مدیران هما و تامین سرمایه امین:

۵ ستاره‌هایی که بورسی می‌شوند

عصر بازار- گروه هتل‌های هما که از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین گروه‌های هتلداری ایران از سال ۱۳۵۱ محسوب می‌شود، عزم خود را جزم کرده تا به دنبال رشد صنعت گردشگری در ایران، درجهت ارتقا زیرساخت‌های خود و تامین سرمایه لازم در این راستا وارد بازار سهام شود. با ورود هتل‌های ۵ ستاره هما به بورس ایران، بازار سرمایه شاهد اولین حضور صنعت هتلداری و گردشگری به بازار سرمایه خواهد بود.

۵ ستاره‌هایی که بورسی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، گروه هتل‌های هما امروز از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود و در سال 93 نام خود را از شرکت سهامی هتل‌های ایران به گروه هتل‌های هما تغییر داده است. این مجموعه اکنون با داشتن 5 هتل پنج ستاره در مهمترین شهرهای توریستی ایران  و 800 اتاق و سوئیت و رویال سوئیت پیش‌بینی کرده تا پایان سال وارد بازار سرمایه ایران شود.

    ابراهیم بای سلامی، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی که تمامی سهام هتل‌های هما را در اختیار دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار عصر بازار می‌گوید: تامین مالی لازم و توسعه هتل‌های هما از مهمترین اهداف ما برای ورود گروه هتل‌های هما به بازار سهام محسوب می‌شود.
    وی اضافه می‌کند: هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی معتقد است، گروه هتل‌های هما با سرمایه انباشته‌ایی که در اختیار دارد از نظر ساختمان و زمین و دارایی می‌تواند با ورود به بورس مزیت‌های فراوانی را برای خود در تامین مالی و توسعه زیرساخت‌های خود فراهم کند. 
    سلامی تاکید کرد: با ورود هما، اولین شرکت گردشگری و هتلداری به بورس وارد می‌شود و به شکل شفاف به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به این ترتیب می‌تواند ارزش افزوده بالایی را برای خود ایجاد کند.
    مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی درباره پشتوانه سهام هما در بازار تاکید می‌کند: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور حامی اصلی هتل‌های هما محسوب می‌شود و امروز هتل‌های 5 ستاره هما در بهترین شهرهای کشور از ارزش بالایی برخوردار هستند.
    او تصریح کرد: هتل‌های 5 ستاره هما هم اکنون در 5 شهر اصلی و توریستی کشور واقع هستند؛ دو هتل در مشهد، یک هتل در تهران، بندرعباس و شیراز واقع است که قرار است برای ورود به بازار سرمایه آماده شوند.
    او با بیان اینکه ارزشگذاری این هتل‌ها در حال انجام است، افزود: به تدریج آماده پذیرش دیگر شرکت‌های خود به بورس هستیم.
    تامین سرمایه امین آماده همکاری با صنعت گردشگری 
    تامین سرمایه امین به عنوان شرکت مشاور پذیرش هتل‌های هما در حال آماده سازی این گروه چندهزار میلیارد تومانی به بورس است و اکنون مصوبات لازم را در هیئت پذیرش بورس دریافت کرده است .
    در این باره با "ساره محبعلی" مدیرتامین مالی تامین سرمایه امین گفت‌وگویی اختصاصی داشتیم و درباره روند کاری پروژه از او پرسیدیم که با هم می‌خوانیم:

    لطفا کمی درباره تاریخچه هتل‌های هما بفرمایید؟
    هتل‌های هما پس از تاسیس، در سال 88 در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار گرفت و در سال 90 طبق مصوبه‌ایی از سوی هیئت وزیران و قراردادی با سازمان خصوصی سازی در سال 91، مقرر شد شرکت هتل‌های هما بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.

    به عنوان یک کارشناس که کارهای مشاوره و پذیرش این گروه را برعهده دارید، لطفا درباره وضعیت مالی شرکت اطلاعاتی ارائه بفرمایید؟
    سرمایه شرکت پس از یک افزایش سرمایه در سال 86 از دو به 196 میلیارد تومان افزایش یافت که از آن زمان تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. برنامه افزایش سرمایه برای تامین مالی پروژه هتل همای اصفهان به میزان تقریبی ١۰۰ میلیارد تومان در برنامه این شرکت قرار دارد. پروانه ساخت این هتل در دامنه کوه صفه اصفهان با معماری شبیه اصفهان در ماه‌های آتی دریافت خواهد شد.

    درباره سود و زیان شرکت هتل‌های هما بگویید؟
    درآمد شرکت از 38 میلیارد تومان در سال 91 به 84 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است.  سود ناخالص نیز از 9 به 25 میلیارد تومان در سال 94  رشد داشته است. برهمین اساس،  سود ناخالص 30 درصدی در مدت 4 سال در این صنعت بسیار قابل توجه بوده و نشان از پتانسیل بالای هما در سودآوری بیشتر دارد. سود خالص شرکت درسال 91 ، حدود 10 میلیارد تومان بوده و در سال 94 به 20 میلیارد تومان افزایش یافته است‌.

    چه میزان از سهام شرکت و چه موقع عرضه می‌شود؟
    قرار است 10 درصد از سهام شرکت در مرحله اول عرضه شود و تامین سرمایه امین مشاوره پذیرش این شرکت را برعهده داشته و مصوبه را در هیئت پذیرش دریافت کرده است. درباره زمان نمی‌توانم تاریخ دقیقی بگویم اما به احتمال قوی تا پایان سال عرضه سهام صورت می‌گیرد.

    به این ترتیب برای اولین بار صنعت هتلداری وارد بازار سرمایه می‌شود؟
    بله؛ ایران یکی از 10 کشوری است که بیشترین جاذبه‌های توریستی را در کل جهان دارد در حالی که سهم کمی از گردشگران را به خود اختصاص داده است. به طور حتم گسترش هرچه بیشتر صنعت گردشگری نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی مانند افزایش تعداد هتل‌های 5 ستاره و پیشرفته است که بازار سرمایه در این میان می‌تواند بهترین مکان برای تامین مالی باشد.

    آیا شرکت‌های گردشگری دیگری نیز آمادگی خود را برای ورود به بورس اعلام کرده‌اند؟
    در شرایط حاضر ورود هما به بازار سرمایه می‌تواند راه ورود صنعت گردشگری و هتلداری را به بورس هموار کند، تامین سرمایه امین نیز تمام آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌هایی که در صنعت گردشگری و هتلداری هستند، اعلام می‌کند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها برای ورود به بازار سهام نیازمند اصلاح ساختار و خدمات مالی هستند و تامین سرمایه امین به عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های تامین سرمایه در ایران می‌تواند کمک شایانی به مدیران شرکت‌های فعال در این زمینه بکند.
    از سوی دیگر، هتلداران و فعالان صنعت گردشگری با ورود شرکت‌های خود به بورس می‌توانند تامین و جذب سرمایه تازه و تسهیل در منابع مالی را برای خود تسهیل کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو