عصر خودرو

آمادگی ایران برای ارایه خدمات اکتشاف به همسایگان;

حفاری پیچیده ترین میدان نفتی جهان در مرز عراق

عصر بازار- یک مسئول صنعت نفت از آمادگی ایران برای ارایه خدمات اکتشافی و زمین شناختی به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: حفاری و توسعه میدان نفتی آذر که جزو پیچیده ترین و دشوار ترین میادین نفتی جهان از نظر عملیات حفاری و زمین شناسی به شمار می رود، در حال انجام است.

حفاری پیچیده ترین میدان نفتی جهان در مرز عراق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، صنعت نفت ایران که سابقه ای بیش از یکصد سال را دارد، در بخش های مختلف به خودکفایی رسیده است.
    خودکفایی در 70 درصد تجهیزات صنعت نفت و توان صادرات در این بخش و همچنین خودکفایی در بخش اکتشاف و حفاری از جمله توانمندی های نفتی متخصصان کشورمان است.
    با توجه به رفع تحریم ها و برداشته شدن موانع پیش روی فعالیت های بین المللی صنعت نفت ایران، مسئولان نفتی کشورمان از آمادگی برای صدور خدمات اکتشاف و زمین شناختی صنعت نفت خبر داده اند.
    به گزارش شرکت ملی نفت، قدرت الله نیکخواه رئیس اداره زمین شناسی ملی حفاری به توانمندی واحد زمین شناسی ملی حفاری در ارائه خدمات زمین شناسی سرچاهی، مطالعات زمین شناسی، مخزنی و پتروفیزیک اشاره کرد و گفت: بهره گیری از تجهیزات روزآمد زمین شناسی سرچاهی به استعداد بیش از 30 دکل حفاری و آزمایشگاه مجهز به دستگاه های مورد نیاز تهیه مقاطع نارک و مطالعات آنها، دستگاه اسکن مغزه های حفاری و نرم افزارهای تخصصی، بستر توسعه این اداره را مهیا ساخته است.
    وی افزود: انجام عملیات زمین شناسی در فازهای یک و 17 و 18 و 14 میدان گازی پارس جنوبی، بخش خشکی میدان گازی کیش، میدان های نفتی آزادگان و یاران جنوبی، آذر، دارخوین و چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم از جمله پروژه های اجرا شده و یا در دست اجرای این اداره است.
    نیکخواه درباره عملیات زمین شناسی در میدان نفتی آذر که گفته می شود در ردیف پیچیده ترین و دشوار ترین میادین نفتی جهان از نظر عملیات حفاری و زمین شناسی قرار دارد، گفت: آذر یک میدان مشترک با عراق به شمار می رود که از لحاظ ساختار زمین شناسی با میدان چنگوله در شرق این میدان و بدرا در غرب آن مرتبط است.
    رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران افزود: از لحاظ زمین شناسی این میدان به سبب قرار گرفتن در نزدیکی گسل اصلی زاگرس و گسل بالارود و دیگر گسل های عظیم دارای پیچیدگی ساختاری فراوان است که موجب تغییرات شدید ضخامت و عمق قرارگیری سازندهای این میدان می شود.
    وی ادامه داد: چندین گسل به صورت منطقه ای در میدان آذر باعث جابجایی سازندهای زمین شناسی شده و امکان تطابق و مقایسه چاه های نزدیک به هم را به دشواری امکان پذیر می سازد و به عبارتی هر چاه حفر شده در این میدان دارای یک داستان زمین شناسی اختصاصی است.
    نیکخواه افزود: چاه ها در این موقعیت با چاه نزدیک به خود که دارای کمترین فاصله عرضی هستند در برخی سازندها مانند گچساران و آسماری به طور کامل متفاوت و گاه بیش از 250 متر اختلاف ضخامت وجود دارد.
    رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: چین خوردگی های شدید همراه گسلش در میدان نفتی آذر انجام عملیات زمین شناسی و حفاری را دشوار ساخته اما حضور زمین شناسان ماهر و با تجربه این شرکت باعث شده که تاکنون عملیات زمین شناسی این میدان با موفقیت کامل تحقق یابد.

    برچسب ها