عصر خودرو

عربستان تولیدکننده شناور نفت شود;

پیشنهاد نفتی ایران به اوپک

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به مستثنی شدن ۳ کشور از طرح سهمیه‌بندی نفت در اوپک، گفت: برای توافق نهایی در بین اوپکی‌ها، عربستان باید نقش تولیدکننده شناور نفت اوپک را بازی کند.

پیشنهاد نفتی ایران به اوپک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سیدمحمدعلی خطیبی امروز با بیان اینکه در نشست فوق‌العاده اعضای اوپک در الجزیره پس از چند سال، تمامی کشورهای عضو برای تعیین یک سقف تولید در اوپک به توافق رسیده‌اند، گفت: یکی از محورهای توافق انجام گرفته در الجزایر، مستثنی شدن سه کشور ایران، الجزایر و لیبی از اجرای طرح فریز نفتی بوده است.

    نماینده سابق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه تا پیش از برگزاری نشست نوامبر، باید توافق نهایی بین کشورهای عضو برای تعیین سقف و سهمیه تولید نفت هر یک از کشورهای اوپکی حاصل شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مشکلاتی که پیش‌روی توافق نهایی در بین اعضای اوپک برای تعیین سقف تولید نفت در اوپک این است که سه کشور ایران، نیجریه و لیبی از اجرای این طرح مستثنی شده‌اند.

    مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هم‌اکنون این سه کشور از ظرفیت و پتانسیل تولید بیش از دو میلیون نفت خام برخوردار هستند، اظهار داشت: این در حالی است که در نشست الجزیره توافق شد که سقف تولید نفت بین 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز تعیین شود و عملاً افزایش تولید احتمالی نفت این سه کشور می‌تواند در آینده مشکلات سهمیه‌بندی تعیین سقف تولید نفت در اوپک را دوچندان کند.

    این تحلیلگر بازار نفت ادامه داد: به عبارت دیگر اگر قرار باشد سقف تولید نفت اوپک 32.5 میلیون بشکه در روز باشد اما با افزایش تولید نفت ایران، نیجریه و لیبی، عملاً تولید نفت اوپک بیش از سقف تعیین شده، افزایش می‌یابد.

    خطیبی با بیان اینکه در آخرین گزارش رسمی، تولید نفت اوپک حدود 33.5 میلیون بشکه در روز بوده است، تأکید کرد: در صورت افزایش تولید نفت سه کشور نیجریه، ایران و لیبی، این تولید به مرز 35 میلیون بشکه در روز می‌رسد و عملاً امکان ایجاد تعادل و توازن بین عرضه و تقاضا را مختل می‌کند.

    نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه ایران باید پیشنهادی مبنی بر تعیین یک کشور تولیدکننده شناور نفت در اوپک در جلسات کارشناسی تا پیش از نشست نوامبر را مطرح کند، تبیین کرد: به عبارت دیگر با توجه به افزایش احتمالی تولید نفت سه کشور مستثنی شده و تعیین سقف تولید نفت برای سایر اعضا، یک کشور باید نقش تولیدکننده شناور را در اوپک بازی کند.

    وی با اعلام اینکه مأموریت نقش تولیدکننده شناور نفت در اوپک آن است که همزمان با افزایش یا کاهش تولید نفت سه کشور مستثنی شده، تولید نفت این کشور افزایش یا کاهش یابد تا روند عرضه و تقاضا در بازار را پوشش دهد، افزود: در شرایط فعلی عربستان سعودی می‌تواند نقش تولیدکننده شناور در اوپک را بازی کند.

    خطیبی با یادآوری اینکه در دهه 1980 میلادی هم یکبار عربستان سعودی نقش تولیدکننده شناور نفت در اوپک را بازی کرده است، گفت: برای تحقق طرح تثبیت تولید نفت اوپک، عربستان سعودی باید یکبار دیگر این مأموریت را در اوپک بر عهده بگیرد و ایران و سایر کشورهای عضو باید در جلسات کارشناسی با عربستان سعودی برای پذیرش مأموریت کلیدی به توافق برسد.

    نماینده سابق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه چنانچه برای اوپک یک کشور تولیدکننده شناور نفت تعیین نشود، عملاً نقش تعیین سقف و حتی سهمیه‌بندی در بین کشورها را کمرنگ می‌کند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورتی که سقف تولید نفت اوپک حفظ شود و عملاً افزایش نیابد، قیمت جهانی نفت حتی تا بشکه‌ای بیش از 60 دلار در بازار افزایش یابد.

    برچسب ها