عصر خودرو

نخستین واکنش به گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌های سهامی رصد شد

رشد کالایی بورس تهران

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۱۹ واحدی معادل ۳/ ۰ درصد مواجه شد و در پایان معاملات در رقم ۷۷ هزار و ۴۳۶ واحدی ایستاد.

رشد کالایی بورس تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصادی، نماگر بازار سهام در ابتدای ساعات معاملاتی تحت تاثیر کاهش توجه به نمادهای خودرویی با افت مواجه شد. در ادامه اما گزارش پیش‌بینی درآمد شرکت چادر ملو بر اساس گزارش 6 ماهه منتشر شد. گزارشی که از تعدیل مثبت 24 درصدی سود هر سهم این شرکت حکایت داشت. این موضوع سبب شد نماد معاملاتی گل‌گهر و همچنین برخی از نمادهای فلزی مورد استقبال ویژه فعالان تالار شیشه‌ای قرار گیرند و در نهایت اهرم رشد شاخص کل این بازار شوند.

     

    اهرم معدنی فلزی رشد شاخص

    همان‌طور که اشاره شد دیروز گروه معدنی مخصوصا دو قلوی سنگ آهنی («کچاد» و «کگل») در کنار برخی شرکت‌های فلزی، توجه فعالان بازار را جلب کردند. این جریان ناشی از تعدیل حدود 24 درصدی سود چادرملو بود. علاوه برآن اعلام افزایش حجم تولید کنسانتره آهن و سنگ‌آهن توسط شرکت‌هایی چادرملو و گل‌گهر در نیمه اول سال جاری، بهبود نرخ فروش محصولات در این گروه موجب شد بهانه‌های لازم برای رشد این نمادها و در نتیجه نماگر بازار سهام فراهم شود. براساس این گزارش، شرکت 28هزار میلیارد ریالی چادرملو که سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 95 را در عملکرد سه ماهه 175 ریال اعلام کرده بود، در گزارش مزبور از افزایش 42 ریالی سود این شرکت خبر داد. موضوعی که ناشی از تغییر در نرخ فروش محصولات بود. از سوی دیگر بهبود نسبی قیمت‌های جهانی فلزات و پیش‌بینی موسسه وود مکنزی از افزایش تقاضای تا 4 درصدی برای مس در ایران، موجب شد سهام شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و... با رشد مناسب قیمت سهام داد و ستد شوند. در همین راستا در نهایت نمادهای «کچاد »، «کگل»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. این چهار نماد بیشتر از 200 واحد بر محاسبه شاخص کل اثر مثبت داشتند. با توجه به پایان شهریور ماه سال جاری، بسیاری از شرکت‌ها باید گزارش‌های سه ماه یا شش ماهه خود را تا پایان این ماه به بازار ارائه دهند. در مورد این گزارش‌ها کارشناسان می‌گویند هرچند که انتظار تغییر خاصی در این گزارش‌ها وجود ندارد با این همه در برخی گروه‌ها همچون گروه‌های وابسته به بازار‌های کالایی امکان برخی تعدیل‌های مثبت و گزارش‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها را می‌توان داشت. از طرفی نرخ دلار با افزایش مواجه بوده است. امری که می‌تواند بر گزارش بسیاری از شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور اثر مناسبی داشته باشد.

    کاهش سفته‌بازی بعد از گزارش‌های میان‌دوره‌ای

    در این زمینه مدیر‌عامل هدف حافظ می‌گوید: انتظار نمی‌رود گزارش شرکت‌ها از وضعیت بنیادی، گزارش‌های خیره‌کننده‌ای باشد و اکثریت شرکت‌ها در یک حالت بسیار مناسب، خواهند توانست به اندازه پیش‌بینی‌های خود سود پوشش دهند با این همه امکان یک تعدیل مثبت در برخی شرکت‌های بزرگ بازار وجود دارد. رضا زنگنه در این باره گفت: شرکت‌های سنگ‌آهنی به احتمال بسیار زیاد گزارش‌های فراتر از برآورد اولیه را به بازار ارائه خواهند داد. افزایش حجم فروش این شرکت‌ها و افزایش نرخ محصولات آنها علت رقم خوردن یک شرایط مثبت برای شرکت‌های مزبور به ویژه دو قلو‌های سنگ آهنی خواهد بود. این موضوع در گزارش «کچاد» به وضوح مشاهده شد و برای دیگر شرکت دوقلوی سنگ آهنی نیز این انتظار وجود خواهد داشت. گزارش پیش‌بینی شرکت ملی مس ایران نیز به دلیل تقویت قیمت مس در بازار‌های جهانی می‌تواند فراتر از سطح پیش‌بینی‌ها ظاهر شود (این شرکت در گزارش پیش‌بینی عملکرد اولیه خود نرخ هرتن مس را 4500 دلار فرض کرده است، میانگین نرخ مس در سه ماه گذشته بیش از 4700 دلار بوده است). تفاوت بین دو این دو نرخ می‌تواند تعدیل مثبتی برای این شرکت رقم بزند.

    این کارشناس بازار سهام افزود: شرکت‌هایی که در پرتفوی خود سهام شرکت‌های مزبور را دارند، با وضعیت مناسبی مواجه خواهند شد(شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات). به دلیل تعدیل مثبتی که شرکت‌های ملی مس و دو قلوهای سنگ‌آهنی خواهد داشت، انتظار می‌رود این شرکت نیز با تعدیل مثبت همراه شود. زنگنه توضیح داد: همچنین این انتظار وجود دارد که شرکت‌های فولادی تحت تاثیر صادرات مناسب خود در 6ماه ابتدای سال جاری نسبت به 6 ماه ابتدای سال گذشته، گزارش‌های مناسبی ارائه دهند. بررسی میزان صادرات شرکت‌های فولادی نشان می‌دهد که مشکلات فروش این شرکت‌ها تا حد زیادی برطرف شده است. وی به وضعیت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی اشاره کرد و گفت: پتروشیمی‌ها به نظر نمی‌رسد گزارش‌های متفاوتی از برآورد اولیه خود منتشر کنند. شرکت‌های پالایشی نیز بعید است بتوانند دوباره گزارش‌های خود را به موقع ارائه دهند. چرا که همچنان مشکلات این شرکت‌ها با پالایش و پخش به قوت خود پابرجاست.

    این کارشناس بازار سهام افزود: بانک‌ها نیز تحت تاثیر الزام بانک مرکزی به تهیه صورت‌های مالی خود در یک فرمت خاص وضعیت نامناسبی را به بازار مخابره خواهند کرد. شرکت‌های زیر مجموعه گروه لیزینگ تحت تاثیر کاهش هرچند اندک نرخ تسهیلات با تقاضای مناسبی مواجه شده‌اند و می‌توانند گزارش‌های مناسبی را نیز منتشر کنند. در همین راستا نیز شاهد بودیم که گزارش سه ماهه بزرگترین شرکت لیزینگی بورس نیز گزارش نسبتا مناسبی بود. مدیر‌عامل کارگزاری هدف حافظ در مورد شرایط شرکت‌های زیر مجموعه گروه دارویی گفت: به اعتقاد من گزارش‌های این شرکت‌ها طبق معمول چند سال اخیر ریسک چندانی نخواهند داد. زنگنه در مجموع اثر گزارش‌های میان دوره‌ای را بر بازار سهام مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد پس از انتشار این گزارش‌ها تا یک بازه زمانی هر چند کوتاه‌مدت شاهد کاهش فعالیت سفته‌بازانه فعالان تالار شیشه‌ای در شرکت‌های کوچک بر‌اساس اخبار و شایعات باشیم. به عبارت دیگر برخی گزارش‌های مناسب شرکت‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاران را از فعالیت‌های سفته‌بازانه اخیر در نمادهای کوچک دور کند. از طرفی با توجه به اینکه احتمال تعدیل مثبت در سود شرکت‌های بزرگ و اثر‌گذار بورس بیشتر است، این تعدیل‌های مثبت نسبت قیمت بر درآمد بورس تهران را با کاهش مواجه خواهد کرد و یک انگیزه دوباره برای سرمایه‌گذاران به وجود خواهد آورد. پس از عملی شدن برجام و ظهور برخی تحرکات در بازار سهام، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند اثرات رفع تحریم‌ها بر وضعیت بنیادی شرکت‌ها امری نیست که بتواند خود را در کوتاه‌مدت نشان دهد حال پس از گذشت بیش از 9 ماه از اجرای عملی برجام این سوال پیش می‌آید که آیا شرکت‌ها تحت تاثیر این موضوع وضعیت متفاوتی را تجربه کرده‌اند یا خیر؟ در این زمینه زنگنه به گروه خودرویی اشاره کرد و گفت: خبرهایی که پیرامون گروه خودرو بهانه‌ رشدهای مناسبی را برای این نمادها رقم زدند به‌طور قطع در گزارش‌های میان دوره‌ای این شرکت‌ها اثر‌گذار نخواهد بود. به‌طور قطع این قراردادها‌ اثر خود را در سال‌های بعد روی صورت مالی شرکت‌های خودرویی خواهند گذاشت. دیگر گروه‌های تحت تاثیر اجرای عملی برجام نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

     

    در بازار چه گذشت؟

    بازار دیروز همچون روز شنبه با افت نسبی حجم و ارزش معاملات مواجه بود. امری که کارشناسان علاوه بر تعطیلی میان هفته آن را به افت تقاضا در نمادهای خودرویی نیز نسبت می‌دهند. بر این اساس دیروز 816 میلیون سهم به ارزش 140 میلیارد تومان در 64 هزار و 703 دفعه معامله شد (بدون احتساب معاملات بلوکی). بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات دیروز نسبت به میانگین دو هفته ابتدای مهرماه با افت حدود 36 درصدی مواجه بوده است. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سایپا با معامله 242 میلیارد ریالی خود بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار آذر آب بود. نماد معاملاتی شرکت زامیاد نیز صدر‌نشین نمادها با بیشترین حجم معاملات شد. بیشترین افزایش قیمت دیروز نیز در اختیار دو نماد«لابسا» و «کمنگنز» بود. «شسینا» و «ثاژن» نیز با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های تراکتورسازی ایران، حفاری شمال، گروه صنایع پمپ‌سازی ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ خوراک دام پارس متوقف شد.

    درج شتران بر تابلوی دوم بورس

    در تحولات مربوط به بازار سهام دیروز شاهد درج نماد «شتران» در تابلوی دوم بورس بودیم. در پی موافقت 21 اردیبهشت سال جاری هیات پذیرش مبنی بر انتقال پالایشگاه تهران از فرابورس به بورس دیروز این شرکت به‌عنوان پانصد و دومین شرکت بورسی، در گروه «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

    برچسب ها