عصر خودرو

بورس معدن؛ راهکاری برای افزایش درآمدهای این بخش در بودجه

عصر بازار: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن ایران پتانسیل جایگزینی درآمدهای نفتی را دارد، گفت: تشکیل بورس معدن می‌تواند به تحقق این امر کمک کند. تاثیر صنعت معدن بر بخش‌های مختلف اقتصادی تا حدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، زیرا منابع و ذخایر معدنی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تجدید ناپذیر طبیعی، نقش انکارناپذیری در اقتصاد ایفا می‌کنند.

بورس معدن؛ راهکاری برای افزایش درآمدهای این بخش در بودجه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این تاثیر به حدی است که این روزها بیشتر دولتمردان تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا بتوانند درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنند و این در حالی است که حتی نمایندگان مجلس هم به نوبه خود در این زمینه دست به کار شده‌اند.

    ایرج ندیمی در همین زمینه با تاکید بر اینکه درهمین رابطه باید از ظرفیت بورس استفاده شود، زیرا این بازار می‌تواند نقش موثری در این بخش ایفا کند، افزود: برای بهره‌گیری از ظرفیت بورس می‌توان ویژه محور عمل کرد به این معنا که معادن خاصی را با توجه به مباحثی که زمین‌شناسی در اختیار قرار می‌دهد برای مراحل اکتشاف و برداشت و استخراج و فرآوری به بورس معرفی کرد تا با تامین مالی از طریق بورس و فعال شدن تعداد بیشتری از معادن کشور درآمدهای حاصله بیشتر شده و در اقتصاد به کار گرفته شود.

    ندیمی با اشاره به تنوعی که معادن ایران دارند، نقش معادن در تامین درآمد و اشتغال را یادآور شد و تصریح کرد: برای آنکه بتوان از درآمد‌های سرشار معادن در اقتصاد کشور بهره گرفت باید تدابیر مناسبی از سوی دولت در اسرع وقت عملیاتی شود.

    نماینده مردم لاهیجان در مجلس و افزود: باید دست از این ایده قدیمی برداریم که معادن را در وسعت‌های بزرگ به افراد معدود واگذار کنیم این موضوع باعث خواهد شد هم جلوی رانت خواری‌ها گرفته شود و هم امکان استفاده حداکثری از آنها فراهم شود.

    وی رویکرد دوم که از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است را جلوگیری از خام فروشی برشمرد و خواستار آن شد تا در کنار هر معدنی که فعال می‌شود، صنایع جانبی ایجاد شود همان‌گونه که استراتژی ایمیدرو بر گسترش صنایع تاکید دارد. به گفته ندیمی، باید ضمن افزایش تعداد بهره‌برداران از معادن، خام فروشی به حداقل ممکن کاهش یابد و این‌گونه نباشد که برداشت معدن با هدف صادرات مواد خام صورت گیرد. این نماینده مردم در مجلس خواستار آن شد که فعالان صنعتی ایران قدم پیش گذاشته و برای گسترش صنایع فرآوری مواد معدنی اقدام کنند و بیان کرد: این رویکرد باعث افزایش میزان اشتغال در کشور شده و از طرف دیگر مانع هدر رفتن منابع خدادادی کشور خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه برای برداشت معادن باید به آخرین تکنولوژی روز جهان مجهز شویم و برای این منظور باید از توان کشورهایی مانند ایتالیا بهره بگیریم، اضافه کرد: اگر نتوانیم از تکنولوژی روز استفاده کنیم ممکن است سوددهی معدن از بین رفته و هدف تحقق درآمد بیشتر دست یافتنی نباشد. ندیمی تصریح کرد: معدن می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمد کشور را هم از جهت تولید، هم از جهت اشتغال و صادرات به خود اختصاص دهد، زیرا میزان داشته معدنی کشور به نسبت جمعیت قابل اعتنا است.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو