عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد

چراغ سبز آمریکا به بانک‌های خارجی برای انجام معاملات دلاری با ایران

عصر بازار- خزانه داری آمریکا با کاهش سخت گیری مقررات مربوط به معاملات دلاری خارجیان در داد و ستد با شرکت های ایرانی، تحریم ها علیه ایران را کاهش داد.

چراغ سبز آمریکا به بانک‌های خارجی برای انجام معاملات دلاری با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، خزانه داری آمریکا با کاهش سخت گیری مقررات مربوط به معاملات دلاری خارجیان در داد و ستد با شرکت های ایرانی، تحریم ها علیه ایران را کاهش داد.

    بخشنامه جدید اجازه چنین معاملاتی با شرکت های ایرانی که در فهرست تحریم های دولت آمریکا قرار ندارند می دهد، حتی اگر بخش کوچکی از سهام این شرکت متعلق به فردی تحت تحریم باشد یا شرکت مذکور توسط فردی که نامش در لیست تحریم ها قرار دارد اداره شود.
    خزانه داری امریکا در دستورالعمل جدیدی که روز جمعه برای شرکت های تجاری طرف همکاری با ایران در سایت اینترنتی خود قرار داده آورده است: «ورود به معاملاتی با نهادی که در لیست تحریم ها قرار ندارد «لزوما برای یک شخص غیرآمریکایی ممنوع نیست... حتی اگر بخش کوچکی از سهام آن نهاد متعلق به یک فرد تحت تحریم باشد، یا اینکه آن نهاد به طور کل یا قسمتی از آن توسط یک فرد ایرانی یا فرد مرتبط با ایران که در فهرست تحریم ها قرار دارد کنترل و اداره شود.»
    به گفته سخنگوی خزانه داری امریکا، این سومین به روز رسانی دستورالعمل خزانه داری امریکا در مورد همکاری شرکت های خارجی با ایران است و هدف از آن روشن کردن محدوده تحریم های لغو شده علیه ایران و تحریم های همچنان پابرجاست. وی افزود، این به روز رسانی، به معنای لغو تعداد بیشتری از تحریم ها علیه ایران نیست.
    دولت آمریکا در ماه ژانویه و به دنبال اجرایی شدن توافق هسته ای، برخی از تحریم ها علیه ایران را لغو کرد، اما مقامات ایرانی گفته اند که محدودیت های دولت آمریکا در زمینه معاملات دلاری مربتط با ایران، مانع از ایجاد گشایش در روابط تجاری این کشور با سایر کشورها شده است.
    اریک لوربر، تحلیلگر موسسه فایننشال اینتگریتی نتورک که در زمینه تحریم های اقتصادی و مقررات تبعیت از تحریم ها به سرمایه گذاران مشاوره می دهد در این باره گفت: «این چراغ سبزی به شرکت های خارجی است مبنی بر اینکه می توانند به دلار آمریکا با ایران و طرف های ایرانی معامله کنند، بدون اینکه نگران نقض تحریم ها باشند. البته این تا زمانی است که آن دلارها به سیستم مالی آمریکا نزدیک نشوند.»
    «این ابهام زدایی ها به منزله شل شدن تحریم هاست... با روشن کردن این مسائل، شما انگیزه های بیشتری ارائه می دهید و موانع پیش روی شرکت هایی که می خواهند وارد ایران شوند را بر می دارید.»
    این بخشنامه پس از آن صادر می شود که دولت آمریکا در ماه گذشته میلادی به شرکت آمریکایی بوئینگ اجازه داد به ایران هواپیما بفروشد.
    اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا به تجار و بنگاه های اقتصادی توصیه کرده تا در تعامل با چنین شرکت هایی احتیاط به خرج دهند و اطمینان حاصل کنند که این معاملات مرتبط با هیچ فردی که نام آن در لیست تحریم ها وجود دارد نیست. این فهرست شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود.

    برچسب ها