عصر خودرو

اونس در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار ماند

رخ زرد طلا در ابتدای پاییز

عصر بازار- فلز زرد پاییز ۲۰۱۶ را با سقوط شدید ارزش آغاز کرد. اونس طلا که در آخرین هفته سپتامبر با ۶/ ۱ درصد افت قیمت روبه‌رو شده و روی قیمت ۱۳۱۶ دلار ایستاده بود، در نخستین هفته اکتبر ۶/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۲۵۸ دلار رسید.

رخ زرد طلا در ابتدای پاییز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اکتبر به‌طور سنتی ماه بدی برای طلا است، اما عامل کاهشی مهم تر در بازار این روزهای فلزهای گرانبها، ادامه انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکاست. روز جمعه گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داده‌های بدی داشت که باعث رشد طلا شد، با این همه داده‌های خوب اخیر، افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا محتمل نگه داشته است. اشتغالزایی ضعیف آمریکا در ماه سپتامبر ممکن است باعث رشد طلا در هفته کاری پیش‌رو شود، اما واضح است که از دست رفتن حدود 90 دلار از قیمت اونس در یک ماه گذشته چهره فنی فلز زرد را تخریب کرده است.

     

    آغاز فصل جدید

    اونس طلا در نخستین روز کاری آخرین فصل سال جاری میلادی 5 دلار از قیمت خود را از دست داد تا به قیمت 1311 دلار برسد. افت روز دوشنبه عمدتا ناشی از نبود داده‌های افزایشی تازه بود. در اولین روز هفته جدید، کاهش نگرانی‌ها درباره وضعیت «دویچه بانک» که با جریمه دادگستری آمریکا روبه رو شده است، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اکنون به‌دنبال اخبار تازه برای تعیین جهت بازار فلزهای گرانبها هستند.» دویچه بانک آلمان که از ابتدای سال جاری میلادی شاهد سقوط ارزش سهام خود بوده، از جمعه دو هفته قبل و پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال توافق مقام‌های دویچه بانک و دادگستری ایالات‌متحده با ثبات ارزش سهام روبه‌رو شد. با این همه، نگرانی‌ها در این مورد در طول هفته گذشته کم و بیش ادامه داشت. بازارهای مالی آلمان، دوشنبه به مناسبتی ملی تعطیل بودند. همچنین بازارهای مالی چین هفته گذشته را در تعطیلی به سر بردند. روز دوشنبه، آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم داده‌های زیادی منتشر کرد، اما این داده‌ها یکدست نبودند و در مجموع اثر زیادی بر بازار نداشتند.

    سقوط 43 دلاری

    دومین روز کاری هفته، روز سقوط بود. در این روز قیمت نهایی 1268 دلار برای اونس ثبت شد. اونس طلا روز سه‌شنبه 43 دلار از ارزش خود را از دست داد تا یکی از بدترین روزهای خود در حدود سه سال گذشته را تجربه کرده باشد. سقوط ارزش اونس در این روز که قیمت این کالای سرمایه‌ای را به کف 5/ 3 ماهه برد عمدتا ناشی از تقویت دلار و نگرانی علاقه‌مندان طلا از احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی بود. همسو با طلا، نقره هم به کف بیشتر از سه ماهه رفت. دیگر خبر مهم این روز سقوط پوند بریتانیا به کف 31 ساله در مقابل دلار بود. دلیل سقوط پوند حرکت سریع دولت بریتانیا به سوی خروج از اتحادیه اروپا بود که در طول هفته ادامه یافت. دیگر خبر مهم روز سه‌شنبه که حامی افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده بود، سخنان تازه جف لکر، از مقام‌های ارشد فدرال رزرو بود که گفت با استراتژی مناسب می‌توان به فکر انقباض پولی بود. ایالات‌متحده در این روز همچنین داده خوبی از وضعیت کارخانه‌ها منتشر کرد که به نفع دلار و به ضرر طلا تمام شد. عامل دیگری که در این روز به ضرر طلا عمل کرد، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام بود. روز سه‌شنبه بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که نرخ بهره خود را تغییر نداده است. این خبر کمک بیشتری به بازارهای آسیایی کرد. دیگر عامل کمک‌کننده به بازارهای آسیایی افت ین ژاپن مقابل دلار ایالات‌متحده بود. اما در دومین روز کاری از فصل جدید، فروش فنی هم به‌شدت به ضرر طلا و نقره تمام شد. با باز شدن بازار نیویورک، مرزهای حمایتی شکست تا اونس به کف بیش از سه ماهه برود.

     

    روز تعدیل روند

    اما چهارشنبه روز تعدیل روند بود، گرچه اونس در روز سوم هم 2 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1266 دلار رسید. با سقوط شدید روز سه‌شنبه، اونس صبح چهارشنبه شاهد اصلاح روند شد تا در ادامه روز نیز بازار اجازه افت بیشتر را به کاهشی‌ها ندهد. به این ترتیب اونس روز چهارشنبه نزدیک کف 5/ 3 ماهه ماند، اما تخریب چهره فنی این کالای گرانبها نشان می‌داد که احتمال افت بیشتر ارزش،‌ قوی است. اونس روز چهارشنبه را با جهش اصلاحی آغاز کرد؛ ولی با انتشار داده‌های شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه‌ای آمریکا دوباره رو به افت گذاشت. عدد اعلام شده این شاخص برای ماه سپتامبر 1/ 57 بود که بالاترین میزان در یک سال گذشته بود. این داده حامی افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود که باعث رشد دلار و افت طلا شد. دیگر خبر روز چهارشنبه اعلام اشتغال‌زایی 154 هزار موردی در آمریکا از سوی ADPبود که کمی بدتر از انتظارها بود. با این همه بازار داده‌های این گزارش را مناسب ارزیابی کرد. البته عمده توجه‌ها به گزارش دولتی روز جمعه بود.

    در قعر 4 ماهه

    تعدیل روز چهارشنبه، بخشی از معامله‌گران را به بازگشت طلا امیدوار کرد ولی اونس روز پنج‌شنبه به کف 4 ماهه رفت. اونس در این روز روی قیمت 1255 دلار ایستاد. نقره هم در این روز به کف حدودا 4 ماهه رفت. ادامه انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و همچنین رشد شاخص دلار باعث ادامه فشار بر بازار فلزات پنج‌شنبه شد. روز پنج‌شنبه میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا هم کاهش شدیدی را نشان داد که به ضرر طلا تمام شد. در این روز علاوه‌بر فشار بنیادین، فشار فنی نیز روی فلز زرد مشهود بود؛ چراکه اونس در این روز به زیر قیمت میانگین 200 روزه رفت. با تمام این تحولات، حجم معاملات در این روز تا حدی کاهش یافت چراکه بیشتر معامله‌گران در انتظار گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه بودند. علاوه‌بر این گزارش روند بهای نفت نیز مورد توجه بازارهای مختلف بود. با عبور بهای نفت خام از مرز 50 دلار کمکی برای فلز زرد فراهم آمد، گرچه عوامل کاهشی با قدرت بیشتری مشغول کار بودند.

     

    پایان هفته بد

    اونس روز جمعه را با قیمت 1254 دلار آغاز کرد که نشان می‌داد اونس هنوز تحت فشار است. این فشار چنان بود که حتی نشانه‌های تازه از دشوار بودن «برگزیت» هم به کمک طلا نیامد. صبح جمعه در شرایطی که پوند استرلینگ به‌شدت تحت فشار واقع شد، اونس از میانه کانال 1200 دلار فاصله نگرفت. صبح جمعه، با شکسته شدن مرز حمایتی پوند در بازارهای آسیایی، ظرف چند ثانیه نرخ برابری پوند از 26/ 1 به 13/ 1 دلار رسید که موجی از فروش فنی را در بازارها به راه انداخت. با این همه بازار به سرعت دست به اصلاح روند زد تا نرخ برابری به بالای 2/ 1 بازگردد. سقوط روز جمعه پوند خبر بسیار مهمی بود، با وجود این، دیگر بازارها چندان تحت‌تاثیر آن قرار نگرفتند. عمده معامله‌گران بازارهای مختلف جهان در ساعات ابتدایی و میانی روز گذشته در انتظار گزارش مهم اشتغال‌زایی آمریکا بودند.

    صبح جمعه شاخص دلار باز هم رشد کرد تا طلا تحت فشار بماند با این همه شاخص دلار هم پس از انتشار گزارش اشتغال‌زایی با افت روبه‌رو شد. اونس تا ساعت 4بعدازظهر که گزارش اشتغال‌زایی آمریکا منتشر شد عمدتا پیرامون مرز 1255 دلار نوسان کرد و بعد از انتشار گزارش رو به رشد گذاشت و در نهایت روی قیمت 1258 دلار ایستاد. درحالی‌که رقم مورد انتظار برای اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه سپتامبر 172 هزار مورد بود، اعلام ایجاد حدود 156 هزار شغل در نهمین ماه میلادی روند بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. به این ترتیب با وجود رشد روز جمعه، اونس در هفته کاری گذشته بدترین 5 روز کاری خود از نوامبر 2015 را تجربه کرد.حالا سوال اصلی این است که هفته جدید تحت تاثیر عامل افزایشی گزارش اشتغالزایی خواهد بود یا عامل کاهشی نمودارهای فنی؟ 

    برچسب ها