عصر خودرو

کارشناسان جهانی پیش‌بینی کردند;

احتمال بهبود قیمت طلا بعد از ۶۶ دلار ریزش

عصر بازار- طبق نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان و سرمایه گذاران بازار جهانی طلا انتظار دارند این فلز ارزشمند پس از متحمل شدن بیش از پنج درصد کاهش در هفته گذشته و سقوط به پایین مرز ۱۳۰۰ دلار، در هفته جاری بهبود پیدا کند.

احتمال بهبود قیمت طلا بعد از ۶۶ دلار ریزش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته جاری، 18 تحلیلگر و معامله گر شرکت کردند که از میان آنها 14 نفر یا 78 درصد افزایش قیمت طلا و سه نفر یا 17 درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه یک نفر یا شش درصد هم نظری نداشت.

    در این بین 463 سرمایه گذار خُرد در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند. مجموعا 264 نفر یا 57 درصد اظهار کردند به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین هستند در حالیکه 137 نفر یا 30 درصد به افزایش قیمت طلا بدبین بوده و 62 نفر یا 13 درصد نظری نداشتند.

    برای هفته گذشته، 95 درصد از کارشناسان وال استریت و 69 درصد از سرمایه گذاران پیش بینی می‌کردند قیمت طلا افزایش پیدا کند اما این فلز ارزشمند معاملات پرنوسان روز جمعه را با 1.10 دلار یا 0.1 درصد کاهش قیمت، در 1251.90 دلار به پایان رساند و برای کل هفته بیش از پنج درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در حدود سه سال گذشته بود.

    آمار وزارت کار  آمریکا در روز جمعه نشان داد اقتصاد این کشور 156 هزار شغل در سپتامبر ایجاد کرده است که کمتر از رقم170  هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. طلا پس از انتشار این گزارش ضعیف در ابتدای معاملات روز جمعه صعود کرد اما دورنمای افزایش نرخهای بهره تا پایان سال روند حرکت طلا تا پایان معاملات را معکوس کرد. این فلز ارزشمند روز پنج شنبه تحت تاثیر نشانه های بهبود اقتصاد آمریکا و اظهارات مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا که از افزایش نرخهای بهره در دسامبر حمایت کردند، 15.60 دلار ریزش کرد و به پایین متوسط حرکت 200 روزه سقوط کرد که احتمال کاهش بیشتر قیمت را نشان داد.

    تحلیلگران وال استریت که در تابستان جاری در 10 هفته از 12 هفته، پیش بینی صحیحی از روند حرکت قیمت طلا داشتند، با وجود ریزش اخیر قیمت این فلز زرد همچنان دورنمای خوش بینانه‌شان را حفظ کرده اند. بعضی از این تحلیلگران به آمار اشتغال ضعیف روز جمعه اشاره کردند در حالیکه سایرین می گویند طلا بر مبنای فنی، به وضعیت بیش فروش رسیده است.

    در این بین، تحلیلگران گولدمن ساش در گزارش جدیدی با اشاره به اینکه واکنش قیمت طلا به احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا بیش از حد شدید بوده است، اعلام کردند اگر قیمت هر اونس طلا به پایین 1250 دلار سقوط کند، یک فرصت خرید استراتژیک ایجاد خواهد شد.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. این فلز ارزشمند در نیمه اول سال 2016 بزرگترین رشد نیم سال اول در حدود چهار دهه گذشته را رقم زد اما از زمانی که شمار متعددی از مقامات بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخهای بهره حمایت کرده اند، بخشی از این رشد قیمت را از دست داده است. با اینهمه طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون همچنان 18 درصد رشد قیمت نشان می‌دهد.

    برچسب ها