عصر خودرو

معدنی‌ها دومین تراز تجاری کشور را از آن خود کردند

عصر بازار- میزان صادرات تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی براساس جدیدترین اطلاعات ایمیدرو از ابتدای سال تا پایان تیر، با رشد ۳۰درصدی مواجه شده که با این میزان رشد صادرات در بخش معدن، این صنعت بعد از صنعت نفت بیشترین درآمد ارزی کشور را در امسال به همراه می‌آورد تا یک قدم رو به جلو نسبت به ۲۰سال گذشته برداشته شود.

معدنی‌ها دومین تراز تجاری کشور را از آن خود کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، روزگاری که صادرات کشور فقط محدود به نفت بود. بیشترین رشد صادرات غیرنفتی در چند ماه گذشته در بخش معدن بوده که این یک قدم رو به جلو نسبت به 20سال گذشته است که صادرات کشور فقط محدود به نفت بود. محمدرضا ایزدیار، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب گفت: در مواد معدنی بین 70 الی  80درصد از جدول مندلیف در ایران وجود دارد اما با وجود این رشد چشمگیر در صادرات بخش معدن هنوز شرایط مطلوب وجود ندارد چون باید از صادرات این سنگ‌ها و مواد، ارزش بیشتری کسب شود. وی با تاکید بر این نکته که علم پایه ایجاد ارزش افزوده است به صنایع خلاق و نوآورانه اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از صنایع خلاق با مباحث شرکت‌های دانش‌بنیان همپوشانی دارد و بخش‌هایی از آن نیز متفاوت است، ولی این صنایع نیز در چارچوب تبدیل ایده به ثروت قرار دارند. اگر این تعریف مد نظر قرار گیرد، از منظر سیاست‌گذاری و صادرات می‌توان امکانات بیشتری برای کشور ایجاد کرد. این مقام مسئول با بیان اینکه باید در گام بعدی به این سمت حرکت کرد، اظهار کرد: حدود 15سال پیش طرح اولیه صنایع خلاق ارائه شد تا حرکت‌ها در مرزهای دانش متوقف نشوند بلکه با نگاه نوآورانه به دنبال فرآوری مواد خام رفت.  وی در ادامه تصریح کرد: نوآوری‌ها نه در سطح بین‌المللی بلکه در سطح ملی و بنگاه‌های داخلی هم نیست در حالی‌که اگر به یک نوع مواد خام، جنبه دارویی داده شود تا این مواد خام در یک گام بالاتر به عنوان نهاده صنایع دارویی به کار رود، ارزش افزوده بالایی هم در داخل و هم در خارج برای بنگاه و اقتصاد کلان کشور ایجاد شده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه و تجارت به نمونه‌ای در این حوزه اشاره کرد و گفت: حدود 6 سال پیش در نمایشگاه صنایع دستی قطر، یک ایرانی فرش دست‌بافتی را به نمایش گذاشت که حدود 6 میلیون دلار ارزش داشت! علت قیمت بالای این فرش، طرح و بافت منحصربه‌فرد و یگانه‌اش بود.


    جدیدترین گزارش از صادرات
    میزان صادرات تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای سال تا پایان تیر ماه، با رشد 30درصدی مواجه شد. در مدت 4 ماه ابتدای امسال میزان صادرات این بخش از 2/4میلیارد دلار عبور کرد در حالی که در مدت مشابه سال 94 این رقم به 1/8میلیارد دلار رسیده بود. از ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال، زنجیره فولاد، مس و سنگ‌آهن به ترتیب بیشترین سهم را در صادرات این حوزه در اختیار داشتند به‌طوری که سهم زنجیره فولاد به بیش از 1/1میلیارد دلار رسید. همچنین سنگ‌آهن و مس نیز سهم 227میلیون و 373میلیون دلاری در صادرات داشتند. صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی شامل فولاد، مس، روی، فلزات گرانبها، انواع فروآلیاژ و مولیبدن بود که به بازارهای هدف صادر شده است.

    کاهش 29درصدی واردات
    در این مدت در حالی اقتصاد کشور شاهد رشد صادرات بخش معدن و صنایع معدنی شد که واردات این حوزه با افت 29درصدی همراه شد به طوری که از 1/6میلیارد دلار در 4 ماه ابتدای سال 94 به 1/1میلیارد دلار در مدت مشابه امسال افت پیدا کرد. در مدت 4 ماه امسال، بیشترین سهم از واردات بخش معدن و صنایع معدنی به زنجیره فولاد اختصاص یافت به‌طوری که 822میلیون دلار از رقم کل واردات را در اختیار گرفت. پس از این بخش، سایر محصولات معدنی و زنجیره آلومینیوم با اختلاف زیادی، در رتبه دوم و سوم ایستادند. ارزش واردات آلومینیوم به 94میلیون دلار رسید و سایر محصولات معدنی نیز سهم 96میلیون دلاری داشتند. به گزارش ایمیدرو، در این مدت انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی شامل فولاد، مس و صنایع پایین‌دستی، روی، زغالسنگ و کک، تیتانیوم، انواع سنگ و میکا وارد کشور شد.

    برچسب ها