عصر خودرو

در کدال منتشر شد؛

رتبه‌بندی شرکت های پذیرفته‌شده در فرابورس از نظر شفافیت

عصر بازار- فهرست رتبه‌بندی شرکت‌های فرابورسی از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب در دوره ۱۲‌ ماهه منتهی به پایان شهریور‌ماه ۹۵ به همراه اطلاعات مقایسه‌ای دوره قبل یعنی ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد۹۵ منتشر شد.

رتبه‌بندی شرکت های پذیرفته‌شده در فرابورس از نظر شفافیت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهمن لیزینگ با امتیاز 100 در جایگاه اول و سرمایه‌‌گذاری اعتلا البرز با امتیاز 99 در جایگاه دوم شفاف‌ترین شرکت‌ها قرار گرفتند. در مقابل 4 بانک و 2 شرکت پالایشی با رتبه زیر 50کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.

    شرکت‌ بهمن لیزینگ که با رتبه 100 در صدر جدول قرار گرفته است، در انتشار به موقع گزارش‌ها و همچنین قابلیت اتکای اطلاعات، به‌عنوان شفاف‌ترین شرکت شناخته شد. این در حالی است که «ولبهمن» در دوره 3ماهه گذشته رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده بود. همچنین شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری اعتلا‌البرز، پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، بیمه اتکایی ایرانیان، زغال‌سنگ پروده طبس، قاسم ایران و صنایع غذایی مینو شرق به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم این جدول قرار گرفتند.

    همچنین تولید مواد‌اولیه دارویی البرز بالک با امتیاز نهایی 95 در رتبه یازدهم این جدول قرار گرفت. بیمه پاسارگاد، مرجان‌کار، پتروشیمی خراسان و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان نیز با کسب امتیاز نهایی 94در رتبه دوازدهم تا پانزدهم جدول رتبه‌بندی مزبور قرار گرفتند.این در حالی است که 4 بانک ایران زمین، سرمایه، گردشگری و دی به همراه 2 شرکت پالایشی شیراز و لاوان، کمترین امتیاز را از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب کسب کرده‌اند.بر این اساس، امتیازات این شرکت‌ها و رتبه نهایی «وزمین» به 63، «شراز»‌به 62، «سمایه» به 61، «شاوان» به 60، «وگردش» به 59 و «دی» به 57 رسید.تولید برق عسلویه مپنا نیز رتبه پنجاه‌وهشتم را به خود اختصاص داد.

    بر اساس اعلام اداره نظارت بر ناشران فرابورسی، امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آنها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است. معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌ سود هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش‌بینی‌ سود هر سهم و صورت‌های مالی 6 ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و حسابرسی شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمان‌بندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد. میزان تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و همچنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است. افزون بر این از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس مفاد دستورالعمل‌ افشا، ملزم به ارائه پیش‌بینی سود هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز نهایی مربوط به این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن الزام پیش‌بینی سود هر سهم مورد محاسبه قرار گرفته است.

    برچسب ها