عصر خودرو

افت شاخص در هفته دوم پاییز

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دومین هفته کاری پاییز را برخلاف هفته اول با شاخصی منفی به پایان رساند. هفته گذشته شاخص کل در نهایت با افت ۱۱۷واحدی معادل ۲/ ۰ درصد مواجه شد. این افت در شرایطی رخ داد که بازار درمقایسه با روزهای پایانی شهریور ماه شاهد افزایش حجم معاملات و ورود نقدینگی بیشتری بود. پولی که بخش عمده آن وارد معاملات گروه خودرویی شد. در همین راستا نیز روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های خودرویی از جمله سایپا، زامیاد، ایران خودرو و پارس خودرو تقریبا نیمی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این اقبال ناشی از تزریق نقدینگی توام با انعقاد قرار‌داد‌هایی با شرکت‌های فرانسوی در جریان هفته گذشته بود.

افت شاخص در هفته دوم پاییز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای جهانی هفته گذشته را عمدتا با رشد قابل ملاحظه‌ای به پایان رساندند. اوج آن رسیدن هر بشکه نفت برنت به بیش از 52دلار بود. با رشد بهای نفت اکثر محصولات و مواد خام جهانی نیز شاهد تقویت قیمت بودند به‌طوری که بهای هر تن مس به 4هزار و 775دلار و بهای هر تن روی نیز به 2هزار و 371دلار رسید.در همین حال در صحنه اقتصاد داخلی نیز رشد آرام بهای دلار ادامه داشت. اکثر کارشناسان بازار تقویت همزمان دلار و نفت را برای بازار سهام مفید و در برگیرنده شانس تقویت وضعیت شرکت‌ها عنوان می‌کنند. هر‌چند که در بازار فعلا گزارش‌های 6 ماهه نتوانسته است نشانه‌ای از رونق نسبی را نوید دهد.

    هفته گذشته بازار با نگرانی‌هایی نسبت به وضعیت بانک‌ها مواجه بود. پس از برگزاری مجمع بانک ملت و اخذ ذخیره 3 هزار میلیارد تومانی که منجر به زیان دهی این بانک و عدم تقسیم سود نقدی شد، موجی ازنگرانی بین فعالان تالار شیشه‌ای به وجود آمد. سخت‌گیری ناگهانی در مورد صورت‌های مالی، عدم پرداخت مطالبات،لحاظ نکردن جریمه تاخیر و سود مناسب برای بدهی‌های دولت، تردید درمورد دارایی‌های ارزی بانک‌ها و در نهایت توقف تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی و اجبار مجدد بانک‌ها به اضافه برداشت با جریمه 34درصدی، بانک‌ها را با وضعیت نامناسبی در سال‌های اخیر مواجه کرده است.در این شرایط وضعیت دو بانک تجارت و صادرات موجب نگرانی بازار است. انتشار خبرهایی در مورد زیان‌دهی هر دو بانک در سال 94 و 6 ماه سال 95 وضعیت بازگشایی نمادهای این بانک‌ها و بانک ملت را به ابهامی جدی در بازار تبدیل کرده است.

    در بازار چهارشنبه چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری در اختیار گروه خودرو بود که در آن نمادهای خودرویی با حجم‌های بسیار بالا معامله شدند و روند قیمتی آنها مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. تزریق نقدینگی و خبرهای مربوط به این صنعت موجب صدر‌نشینی مجدد این گروه در جدول نمادها با بیشترین حجم معاملات شده است. بازار روز چهارشنبه اما به‌رغم وضعیت گروه خودرویی شاخص کل با 152واحد کاهش مواجه شد. معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه تبریز، همراه اول، هلدینگ خلیج فارس و گل‌گهر بیشترین سهم را در کاهش 2/ 0درصدی نماگر بازار سهام داشتند.. در گروه بانکی زمان نوبت دوم مجمع سالانه بانک تجارت مشخص شد. این مجمع ساعت 10 صبح روز دو‌شنبه 26 مهر در هتل ارم تشکیل خواهد شد تا سهامداران این بانک بورسی آماده حضور و استماع آخرین وضعیت آن باشند. بانک سینا هم بعد از مجمع سالانه 30 مرداد و تقسیم سود که بدون مجوز بانک مرکزی برگزار شد، بار دیگر سهامداران را به مجمع دعوت کرد که روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود. در گروه خورویی پس از امضای قرارداد بین فرانسوی‌ها با ایران خودرو، سازمان گسترش و سایپا، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک بین سایپا و پژو سیتروئن نیز به امضا رسید. در گروه خودروهای سنگین، سایپا دیزل که با برنامه ورود شرکت ولوو و افزایش سرمایه 115 درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها روبه‌رو‌ بوده اقدام به مزایده 7 ملک در 5 شهر کرد. این شرکت قصد دارد چند ملک واقع در شهرهای شیراز، بندرعباس، آمل، کاشان و آبعلی دماوند را به فروش برساند. در گروه برقی روز چهارشنبه نماد نیروگاه کهنوج به تعادل رسید. در گروه برقی همچنین وال‌استریت ژورنال از انعقاد قراردادهای زیمنس آلمان با مپنا و راه‌آهن خبر داد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، زیمنس آلمان در زمان دیدار و سفر رسمی هیات‌ آلمانی به ایران، توافق‌نامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن زیرساخت‌های راه‌آهن ایران را نوسازی کند. بخشی از این قرارداد با مپنا بوده و قرار است زیمنس تامین قطعات 50 قطار برقی دیزلی را برای سیستم راه‌آهن ایران تامین کند.

    این توافق از یکسری قراردادهایی به وجود آمده که ماه مارس بین زیمنس و مپنا به‌عنوان گروه زیرساختی انرژی ایران صورت گرفته و شامل مجوز زیمنس به مپنا است که دانش فناوری برای تولید توربین‌های گازی کلاس F را به این شرکت منتقل سازد. همچنین قرار است زیمنس با همکاری مپنا، اقدام به بهبود و بهینه‌سازی سیستم قدرت و برق ایران کند.در گروه غذایی، در بازار روز چهارشنبه نماد گلدشت نیز با صف فروش مواجه شده نماد پگاه گلستان توانست پس از جمع‌شدن صف خرید مجددا به صف خرید برسد.در گروه انفورماتیک مقرر شد همکاران سیستم از فرابورس به بورس منتقل شود.در همین حال شرکت بورس نیز به بورس منتقل می‌شود.

    در همین رابطه مهدی امیری، مدیرعامل شرکت همکاران سیستم اظهار کرد: با توجه به ثبت افزایش سرمایه 15 میلیاردی که در اختیار هیات مدیره قرار گرفته بود و طی جلساتی که با مسوولان شرکت بورس داشتیم، به زودی نماد «سیستم» پا به بورس خواهد گذاشت. وی در ادامه افزود: به احتمال زیاد این انتقال به بازار دوم بورس خواهد بود و چنانچه درصد سهام شناوری شرکت به حد نصاب لازم بورس برسد این انتقال به تابلوی اول انجام خواهد شد.وی درخصوص آثار ناشی از این انتقال تاکید کرد: در صورت تحقق این امر 25/ 1 درصد از مالیات بر درآمد شرکت کسر خواهد شد. امیری گفت: با توجه به اینکه «سیستم» که قبلا مجموعه‌ای صنعتی دانش بنیان بوده در حال حاضر به یک شرکت تولیدی دانش‌بنیان تغییر کرده که از این محل نیز مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد. میزان معافیت مالیاتی به تشخیص حجم فعالیت‌های دانش بنیان همکاران سیستم از طرف سازمان امور مالیاتی بستگی داشته و بر‌اساس آن درصد کاهش هزینه‌های مالیاتی مجموعه محاسبه خواهد شد.این مقام مسوول در رابطه با آثار مالی این کاهش هزینه‌ها گفت: تعدیل یا تغییر در سودآوری «سیستم» به میزان کاهش هزینه‌های مالیاتی آن پس از تشخیص سازمان امور مالیاتی بستگی دارد که به محض روشن شدن این موضوع برای اطلاع فعالان بازار سرمایه از طریق سایت کدال شفاف‌سازی خواهد شد. در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: واحد بنزین‌سازی و واحدهای جانبی (CCR) پالایشگاه نفت بندرعباس به مرحله پیش راه‌اندازی رسید. به گزارش روابط عمومی وزارت نفت عباس کاظمی افزود: ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی و افزایش 3/ 5 میلیون لیتری، به ١٢ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

    برچسب ها