عصر خودرو

استراتژیست «گلدمن ساکس» پاسخ می‌دهد

چین جایی برای خوش‌بینی باقی گذاشته است؟

عصر بازار: تیموتی مو، استراتژیست ارشد بازار منطقه آسیا-پاسیفیک در شرکت خدمات مالی و بانکداری «گلدمن ساکس» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به بررسی بازار سرمایه چین پرداخت و توضیح داد که چرا شرکت متوبعش همچنان نسبت به چین خوش‌بین است.

چین جایی برای خوش‌بینی باقی گذاشته است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، تیموتی مو در گفت‌وگو با تلویزیون «بلومبرگ» اظهار کرد: به اعتقاد من دو نکته را باید دانست؛ یکی پیش‌بینی بازگشت قطعی سهام چین به دوران خوب و دیگری موقعیت نسبی آن در منطقه. موضع‌گیری ما در برابر چین، از لحاظ قیمت‌گذاری سهام به‌خصوص با توجه به نرخ دلار و با در نظر گرفتن پتانسیل بازارهای دیگر در منطقه، مثبت بود.

    وی تأکید کرد که بازار چین از سایر بازارهای سهام منطقه جذابیت بیشتری داشته و درباره تبعیضی که بازارها بین سهام H و سهام A قائل می‌شوند، توضیح داد: زمانی‌که بازار چین به سرعت رو به رشد بود (بین ماه ژوئن پارسال و امسال) سهام A بیش از 150 درصد رشد داشت درحالی‌که سهام H، از نصف این عدد نیز کمتر رشد کرد.

    مو ادامه داد: به عبارت دیگر، رشد سهام شرکت‌های خارجی چین که به سهام H معروف هستند و در هنگ‌کنگ معامله می‌شود، نصف سهام A بوده است. اما متأسفانه در مسیر نزولی این دو سهام، نرخ سقوط تقریباً یک‌به‌یک بود و دلایل متعددی نیز داشت؛ از جمله اینکه برخی سهام شرکت‌های داخلی چین به تعلیق درآمده بودند و وقتی مردم احتیاج به نقدینگی داشته و باید سهامشان را می‌فروختند، مجبور بودند سهام هنگ‌کنگ را بفروشند.

    تیموتی مو ضمن اشاره به اینکه بازار هنگ‌کنگ از نظر نظارتی بسیار پررونق و مدیریت‌شده به نظر می‌رسید، تصریح کرد: متأسفانه در نتیجه اینها قیمت‌گذاری بازار هنگ‌کنگ آسیب دید و فاصله بین سهام A و H بزرگ‌تر شد.

    وی افزود: اگرچه نمی‌توان به داده‌های درآمد چین اعتماد کرد، اما به داده‌های سایر کشورهای منطقه نیز اطمینانی نیست. در واقع بعد از اینکه پیش‌بینی‌های مبنی بر رشد اقتصادی چین تغییر کرد، ما نیز تخمین هایمان را درباره سال جاری و سال آینده کاهش دادیم.

    به گفته مو ظرف 6 هفته تا 2 ماه آینده که داده‌های کلان اقتصادی بهتر شود، احتمال بهبود اوضاع نیز وجود دارد.

    استراتژیست ارشد «گلدمن ساکس» درباره عوض شدن داستان اقتصاد چین، توضیح داد: داستان چین و منطقه تغییر کرده است. همین دو یا دو ماه‌ونیم پیش پیش‌بینی ما و فکر کنم اجماع کلی این بود که حداقل برای نیمه دوم سال و بعد از اینکه محرک‌های اقتصادی در بازار تأثیر گذاشتند، شاهد پیشرفت پی‌در‌پی در رشد اقتصادی چین و آمریکا خواهیم بود.

    مو اضافه کرد: با بررسی داده‌های می و ژوئن 2015، این‌طور فهمیدیم که محرک‌هایی که در سه‌ماهه اول و سه‌ماهه دوم اعمال شده بود، به رشد اقتصادی منجر شده‌اند، اما داده‌های جولای و آگوست به شدت نا‌امیدکننده بودند؛ نکته کلیدی درباره آینده این است که بعید است داده‌های اقتصادی تا اواسط یا اواخر اکتبر بهبود یابد.

    وی تصریح کرد که در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌شود در بازار چین هنوز خطراتی وجود داشته باشد، به خصوص وقتی اعتبار سیاست‌گذاری‌ها متزلزل شده باشد. در نتیجه به شواهد ملموسی نیاز است تا دنیا باور کند که آنچه سیاست‌گذاران می‌گویند به واقع در رشد اقتصادی مؤثر است.

    برچسب ها