عصر خودرو

در دیدار سفیر ایران و مدیر طرح های راهروی اقتصادی چین-پاکستان;

زمینه های مشارکت ایران در طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان بررسی شد

عصر بازار- پس از طرح موضوع مشارکت ایران در پروژه راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان(CPEC) در ملاقات اخیر سران ایران و پاکستان در نیویورک، زمینه ها و کیفیت مشارکت ایران در این طرح در دیدار روز گذشته سفیر ایران با مدیر طرح های این راهروی اقتصادی مشترک مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

زمینه های مشارکت ایران در طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان بررسی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این دیدار 'مهدی هنردوست' ضمن اشاره به مطرح شدن موضوع مشارکت ایران در اجرای طرح های راهروی اقتصادی چین-پاکستان در ملاقات اخیر سران دو کشور در حاشیه هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با تمام امکانات و ظرفیت ها، در طرح های این راهروی اقتصادی مشترک مشارکت کند.

    'ظاهر شاه' مدیر طرح های راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، حضور و مشارکت ایران در این طرح بزرگ اقتصادی مشترک منطقه ای را ارزشمند خواند و با تاکید بر اهمیت همکاری ایران و پاکستان در این حوزه، اظهار داشت: راهروی اقتصادی چین- پاکستان باید به سمت ایران و افغانستان امتداد یابد.
    وی افزود: ایران باید نقش اساسی در این طرح اقتصادی بزرگ و مشترک منطقه ای داشته باشد و دو کشور برای دستیابی به رفاه و توسعه باید بیش از پیش با یکدیگر کار کنند.
    ظاهر شاه تاکید کرد که دو طرف باید در حوزه های انتقال انرژی(برق و گاز) ، مسیرهای ریلی و جاده ای بیشتر با یکدیگر مشارکت داشته باشند. به گفته وی، موضوع تمایل ایران برای مشارکت در طرح های مربوط به راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان در دستور کار قرار خواهد گرفت و بررسی خواهد شد.
    سفیر کشورمان نیز با تاکید بر توان بالای بخش خصوصی و شرکت های فنی و مهندسی ایران برای مشارکت فعالانه در طرح های راهروی اقتصادی یاد شده، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با تامین نیازهای انرژی (برق و گاز) پاکستان به پیشبرد هر چه سریع تر اجرای طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان کمک کند .
    وی حضور ایران در طرح های مربوط به راهروی اقتصادی یاد شده را از جمله عوامل موثر در استفاده بهینه از ظرفیت های این طرح بزرگ اقتصادی توصیف کرد.
    درصورت احداث و تکمیل نهایی این راهروی اقتصادی که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و خطوط لوله انتقال انرژی خواهد بود و حداثل تا سال 2025 طول خواهد کشید، کشتی های غول پیکر نفتکش و باری چین برای دسترسی به کشورهای نفت خیز حوزه خیلج فارس و حتی برای دسترسی به بازارهای مصرف کالاهای متنوع چینی در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، اروپا و آفریقا، دیگر مجبور نخواهند بود مسیر 13 هزار کیلومتری آب های اقیانوس هند را تا بندر شانگهای طی کنند و با اجرای طرح یاد شده، این مسیر با کاهش 10 هزار کیلومتری، تنها به حدود 3 هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت.
    این طرح، بزرگ ترین طرح همکاری پاکستان و چین محسوب می شود و چینی ها قراردادهای مختلف به ارزش 46 میلیارد دلار برای اجرای مراحل مختلف این طرح، با پاکستان امضا کرده اند.

    ** ایران، عامل امنیت و ثبات 'راهروی اقتصادی چین-پاکستان'
    تحلیل گران سیاسی و اقتصادی پاکستان معتقدند که ایران باتوجه به ظرفیت ها، منابع و توانمندی هایی که در اختیار دارد، می تواند عامل حیاتی در امنیت و ثبات 'راهروی اقتصادی چین-پاکستان' باشد.
    'ایاز احمد' تحلیل گر پاکستانی اخیرا با انتشار مقاله ای نوشت: ایران با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک این کشور در منطقه و نیز با توجه به برخوردار بودن از منابع غنی انرژی و اقتصاد رو به رشد، می تواند عاملی برای تقویت راهروی اقتصادی چین-پاکستان باشد.
    'هم پاکستان و هم چین باید توجه ویژه به ابراز تمایل ایران به ملحق شدن به راهروی اقتصادی یاد شده داشته باشند و به دنبال آن باشند تا از این طریق، تهدیدهای امنیتی این طرح را کاهش دهند و زمینه را برای اجرای موفقیت آمیزتر آن فراهم کنند.'
    چندی پیش 'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد اعلام کرد که ایران از پیوستن به هر طرحی که موجب توسعه اقتصادی منطقه و به نفع مردم و کشورهای منطقه باشد، از جمله طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان، استقبال می کند.
    در ادامه مقاله آمده است: پس از امضای توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5(برجام)، این کشور صاحب ذخایر عظیم انرژی بار دیگر درحال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی در منطقه است.
    نگارنده، در ادامه مقاله، بجای استفاده از عنوان 'راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان'(CPEC)، از عنوان 'راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان-ایران' (CPECI) استفاده کرده و نوشته است که پیوستن ایران به این طرح، تا حد قابل توجهی به مکمل شدن بنادر گوادر و چابهار کمک خواهد کرد و دیگر کسی به این بنادر به عنوان دو بندر رقیب نخواهد نگریست.
    ' از طرف دیگر، حضور ایران در راهروی اقتصادی یاد شده، تا حد قابل توجهی سبب تقویت امنیت آن خواهد بود. ایران با توجه به قدرت و نفوذ بالای خود در منطقه، هرگز اجازه نخواهد داد تا سایر قدرت های منطقه ای از خاک ایران علیه این طرح بزرگ اقدامی انجام دهند هرچند که ایران قبلا نیز بارها تاکید کرده است هرگز اجازه نخواهد داد از خاک این کشور، اقدامی علیه سایر کشورها به ویژه همسایگان انجام شود.'
    ایاز احمد در ادامه مقاله اش آورده است: وقتی ایران به طرح بزرگ اقتصادی چین و پاکستان ملحق شود، مبادلات تجاری دوجانبه میان ایران و پاکستان نیز خودبخود افزایش خواهد یافت. تقویت همکاری های تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان باعث تسهیل افزایش واردات برق پاکستان از ایران خواهد شد و این کمک قابل توجهی برای کاستن از بحران کمبود انرژی در پاکستان خواهد بود.
    'در صورت ملحق شدن ایران به راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، امکان پیوستن چین به طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان هم می تواند فراهم شود و طرح خط لوله گاز که سال ها معطل مانده است(به علت عمل نکردن طرف پاکستانی به تعهدات خود)، می تواند با حمایت مالی چینی ها اجرا و تکمیل شود.'

    برچسب ها