عصر خودرو

اسحاق جهانگیری:

اقتصاد مقاومتی، نقشه راه ایران برای رشد اقتصادی است

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور با اعلام اینکه وزرا و معاونین رییس جمهور به عنوان جانشینان ستاد اقتصاد مقاومتی در استان‌ها تعیین شده‌اند گفت: هر مدیری که قادر به همراهی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست آبرومندانه کنار برود.

اقتصاد مقاومتی، نقشه راه ایران برای رشد اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبِنا، موضوع اقتصاد مقاومتی و ابلاغ سیاست های مربوط به آن از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راه جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار داده و ریل گذاری تازه ای برای دستیابی به رشدهای اقتصادی مثبت و همچنین توسعه پایدار محسوب می شود.

    دولت در سال جاری به منظور دستیابی به سیاست ها و پیش بینی های صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی تشکیل داده و جلسات متعددی را در اینباره تاکنون تشکیل داده و علاوه بر آن وظایف و مسئولیت هایی نیز برای دستگاه ها و وزارتخانه ها تعیین شده است.
    برنامه ریزی ها به این نحو است که هر دستگاه و وزارتخانه با انجام یکسری امور و مسئولیت ها در جهت دستیابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بر خواهد داشت. دولت اعلام کرده درباره اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان داخلی جدی است و تحقق این امر را تا پایان دنبال می کند.
    توجه اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت های داخلی است و از اینرو دولت به دنبال شناخت ظرفیت های موجود در دستگاه ها و همچنین به حرکت در آوردن توانمندی های داخلی است.
    اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور در روزهای گذشته پیرامون این موضوع سخن گفت و با هشدار به مدیرانی که در این زمینه کم کاری می کنند گفت: اقتصاد مقاومتی نقشه راه رسیدن به توسعه پایدار است و هر مدیری که نمی تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی آنطور که باید همراهی کند بهتر است آبرومندانه کنار رود
    معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی موضوعی جدی است و در این مسئله با هیچ کس شوخی نداریم گفت: هر مدیری که احساس می کند ملاحظاتی دارد و نمی تواند در این مسیر آنطور که باید همراهی کند، مصلحت در این است که به صورت آبرومندانه کناره گیری کند.
    جهانگیری به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در حقیقت جهت گیری اصلی ماست و در وهله نخست باید بدانیم که این سیاست ها به صورت اصولی چه تعریفی دارند.
    وی تصریح کرد: مخاطب سیاست های اقتصاد مقاومتی فقط دولتمردان نیستند بلکه همه کشور و قوای سه گانه، ائمه جمعه، علما و همه آحاد جامعه مخاطب اقتصاد مقاومتی هستند چرا که اقتصاد مقاومتی سیاست هایی است که حرکت و مسیر رسیدن به توسعه پایدار برای کشور را روشن کرده و در حقیقت نقشه راهی در اختیار همگان قرار داده است.
    جهانگیری اظهارداشت: یکی از دلایلی که در مقطع فعلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد این بود که همواره در میان صاحبنظران اقتصادی اختلاف نظرهای جدی وجود دارد اما با ابلاغ این سیاست ها یک انسجام و هماهنگی در میان همگان به وجود آمد و قوای سه گانه و همه بخش ها پذیرفتند که اقتصاد مقاومتی باید مبنای همه کارها باشد.
    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اقتصاد را موضوع اول و اولویت نخست کشور اعلام کرده اند افزود: هر کس که دلسوز نظام است نباید موضوعات دیگر و مسائل حاشیه ای را برجسته کند و مانع از تمرکز بر اقتصاد مقاومتی شود.
    وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی موضوع همگان است و همه در هر جایگاهی که هستیم باید فکر کنیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار کرده ایم و چه قدمی در این مسیر برداشته ایم.
    جهانگیری با بیان اینکه در سال 1395 علاوه بر اینکه باید اقتصاد مقاومتی اجرا شود، نامگذاری سال هم متناسب با اقتصاد مقاومتی اعلام شده است افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی عمدتاً برنامه هایی بلندمدت هستند که برخی از آنها ممکن است ضرورت داشته باشد تا 20 سال نیز پیگیری شود.
    معاون اول رییس جمهور ادامه داد: یکی از موضوعات اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری است که برای تحقق آن نیازمند اصلاحات ساختاری، فرهنگ سازی و بسترسازی های لازم هستیم تا بتوانیم بهره وری را در کشور به نقطه قابل قبولی برسانیم.
    وی اضافه کرد: به عنوان مثال دیگر در اقتصاد مقاومتی تاکید شده که برای فروش نفت باید مشتریان مطمئن در بازار جهانی پیدا کنیم که اینگونه برنامه های بلندمدت ممکن است تا 2 برنامه پنج ساله نیازمند پیگیری باشد.
    جهانگیری با اشاره به اینکه برخی مباحث اقتصاد مقاومتی موضوعاتی اساسی و ریشه ای و زمان بر هستند تصریح کرد: برخی این موضوعات را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده ایم و حتماً باید در برنامه هفتم نیز مدنظر باشند. البته برنامه ششم توسعه برنامه ای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است چرا که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و امیدوارم برنامه ششم که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است به شکل مناسبی تصویب و در اختیار دولت قرار گیرد.
    معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به انتخاب 120 طرح در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه اولویت دار برای سال 95 گفت: دولت این طرح ها را به گونه ای انتخاب کرده که اگر در سال جاری اجرایی شوند، در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند و بتوانند شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را جامه عمل بپوشانند.
    وی همچنین با اشاره به فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی در تمامی استان ها خاطرنشان کرد: یکی از برنامه ها در این راستا این بود که موانع پیش روی ارائه تسهیلات بانکی به 7500 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال را برطرف کنیم و از نظام بانکی خواسته ایم که در این مسیر همراهی لازم را انجام دهند.
    جهانگیری اضافه کرد: البته بر این موضوع نیز تاکید شده که نظام بانکی باید فقط به واحدهایی تسهیلات دهد که مطمئن باشد این واحدها پس از دریافت تسهیلات قادر خواهند بود فعالیت خود را احیا کنند و در بازار به رقابت بپردازند.
    معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه نظام بانکی کشور با وجود مشکلات فراوان به خوبی پای کار آمده و در این مسیر همراهی مناسبی داشته است. اقتصاد مقاومتی موضوعی است که در راس نظام و از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید ویژه شده و دولت نیز وقت و همت زیادی برای تحقق آن مصروف داشته از اینرو از هیچکس پذیرفته نیست که بخواهد در این مسیر کوتاهی کند.
    وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت را تعیین وزرا و معاونین رییس جمهور به عنوان جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف عنوان کرد و گفت: هر یک از وزرا و معاونین رییس جمهور در یک یا چند استان ماموریت پیدا کرده اند تا علاوه بر بررسی عملکرد استان در زمینه اقتصاد مقاومتی، پیگیری های لازم را در مرکز و در دولت انجام دهند.

    برچسب ها