عصر خودرو

۸۰ درصد از نیازهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در داخل تولید می شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: ۸۰ درصد از نیازهای تجهیزاتی این شرکت توسط صنعتگران و مهندسان ایرانی ساخته می شود و به نوعی به خودکفایی در این عرصه رسیده ایم.

۸۰ درصد از نیازهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در داخل تولید می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباسعلی جعفری نسب  در نشست خبری در اصفهان افزود: بومی سازی در تولید قطعات، تجهیزات، ماشین آلات و مواد مصرفی از سال های بعد از انقلاب در دستور کار قرار داشت و این امر در سال های اخیر محقق شد.

    وی ادامه داد: برای مثال در تولید ماشین آلات دوار با وظیفه اصلی انتقال نفت و فراورده ها و توربین های گازی که فناوری آن مانند موتور هواپیماست، به خودکفایی رسیده ایم.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزود: هم اکنون 165 عدد از این دستگاه ها در کل کشور مشغول کار است که هرکدام 14 هزار و 600 اسب بخار قدرت دارد.
    جعفری نسب ادامه داد: توربین های گازی سه مگاواتی که قیمت مشابه خارجی آن بالغ بر 2.5 میلیون دلار است، در داخل کشور ساخته می شود.
    وی افزود: همچنین مهندسان و متخصصان کشور قصد دارند نمونه 25 مگاواتی این توربین ها را تولید کنند و حتی نمونه آزمایشی آن نیز ساخته شده است.
    به گفته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، امسال هرگونه سرقت و یا حادثه ای که سبب ضرر مالی و خسارت جانی باشد، در خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رخ نداده است.
    وی با اشاره به ارتباط مناسب این شرکت با نهادهای علمی کشور نیز اظهار کرد: ما از پایان نامه های مرتبط حمایت می کنیم، در عین حال که مبادلات علمی این شرکت با پژوهشگاه صنعت نفت نیز مطلوب است.
    جعفری نسب با ذکر مثالی گفت: ساخت 'درایور دور متغیر' مُبَدل فرکانس برای تنظیم دور موتور برقی که تا حد زیادی از هدررفت انرژِی جلوگیری می کند، توسط یک شرکت علمی ساخته شده و هم اکنون در اهواز در حال کار است.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اضافه کرد: ساخت این نمونه دستگاه با قدرت سه هزار و 400 کیلو وات نیز هم اینک در دستور کار ماست.
    وی رویکرد این شرکت را توجه به اقتصاد مقاومتی و نگاه ویژه به سازندگان و متخصصان ایرانی عنوان کرد.
    جعفری نسب در باره فناوری تولید برق ناشی از فشار مازاد موجود در خطوط انتقال نیز گفت: تولید برق از فشار مازاد گاز که در کشور انجام می شود، فناوری ساده تری دارد، اما استفاده از فشار مازاد در خطوط انتقال ایران، تحقیقات نخستین خود را پشت سر می گذارد.
    به گفته وی، این شرکت در سراسر ایران چهار هزار نیروی کار دارد که هر سال 200 نفر از آنان بازنشسته می شوند و این شرکت با کمبود نیروی انسانی روبه رو است.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خاطرنشان کرد: روزانه 350 میلیون لیتر نفت خام و فراورده های نفتی در خطوط لوله و انتقال به طول 14 هزار کیلومتر در کشور جابجا می شود.
    وی اضافه کرد: انتقال این حجم از مواد معادل جابجایی توسط 55 تا 60 هزار تانکر است.
    جعفری نسب با اشاره به بازدیدهای ماهیانه از مناطق دوازده گانه خطوط لوله و انتقال کشور گفت: بازدید از منطقه اصفهان از 13 مهر سالجاری آغاز و در جریان آن خطوط لوله از شهر امیدیه تا مرکز اصفهان بازدید شد.
    جعفری نسب تصریح کرد: انتقال نفت خام و دیگر فراوردهای نفتی در قالب 12 منطقه عملیاتی در کشور تقسیم بندی می شود که منطقه اصفهان(مارون خوزستان تا اصفهان) از مهمترین این مناطق به شمار می رود.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران خاطرنشان کرد: 50 درصد از انتقال نفت خام در کشور توسط خطوط منطقه اصفهان انجام می شود.
    وی در باره مخاطرات و حوادث این خطوط نیز گفت: عمر این خطوط در کشور بطور متوسط 35 سال است که به همین دلیل هم برخی از اوقات سبب حوادثی می شود.
    وی افزود: علاوه براین، عوامل انسانی سهوی و عمدی نیز بخش دیگر آسیب های وارد شده به خطوط بشمار می رود.
    وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسودگی و مشکلات احتمالی، برنامه های چند ساله اجرا می کنیم و بازرسی از خطوط انتقال(اسکن خطی و طولی) بطور مداوم انجام می شود.
    به گفته جعفری نسب، بازدید خطوط انتقال توسط ماموران موتورسوار نیز روزانه انجام می شود.
    مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، اطلاع رسانی به نهادهای عمرانی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و پیمانکاران را به منظور رعایت حریم خطوط لوله را مهم ارزیابی کرد و گفت: هرگونه عملیات عمرانی باید در فاصله درست انجام شود تا سبب بروز حادثه نشود.

    برچسب ها