عصر خودرو

چراغ سبز دولت «ترزا می» به استخراج گاز شیل به روش فراکینگ در انگلیس

عصر بازار- ساجد جاوید وزیر امور جوامع و دولت های محلی انگلیس موافقت خود را با طرح اکتشاف گاز شیل به روش فراکینگ در میدان گازی متعلق به شرکت 'کوادریلا 'در پرستون واقع در منطقه لانکاشر در غرب این کشور اعلام کرد.

چراغ سبز دولت «ترزا می» به استخراج گاز شیل به روش فراکینگ در انگلیس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: تصمیم دولت انگلیس برای رد مخالفت شورای شهر لانکاشر با طرح استخراج گاز شیل به روش فراکینگ؛ این یک پیروزی برای صنعت شیل بریتانیا به شمار می آید.

    به نوشته این روزنامه، این پیروزی همچنین سبب خواهد شد تا راه برای نخستین اکتشاف گاز شیل در انگلیس که پنج سال پیش به دلیل زلزله منع گردیده بود، باز شود.
    ساجد جاوید وزیر جوامع انگلیس در حکمی دستور داد تا شرکت کوادریلا بتواند چهار چاه افقی را در میدان گازی 'پرستون نیورود' در نزدیکی «بلک پول» حفاری کند.
    ساجد جاوید گفت که توسعه گاز شیل سبب افزایش رشد اقتصادی انگلیس، حمایت از 64هزار شغل، ایجاد منبع انرژی داخلی و کاهش وابستگی به انرژی های وارداتی را دارد.
    این اولین بار در تاریخ انگلیس است که با استخراج به روش فراکینگ که به لایحه های سطح پایین منازل اطراف نفوذ خواهد کرد، موافقت شده است.
    این تصمیم وزیر جوامع انگلیس واضح ترین پیام دولت به توسعه گاز شیل به روش فراکینگ، در برابر مخالفان این روش از گروه های طرفدار محیط زیست و جوامع محلی به شمار می آید.
    شبکه خبری 'بی.بی.سی' نیز در گزارشی روز پنجشنبه گفت: این برای اولین بار در تاریخ انگلیس خواهد بود که گاز شیل به روش حفاری افقی استخراج می شود.
    این شبکه خبری افزود: این در حالی است که کارزارهای تبلیغاتی مخالف فراکینگ و طرفدار محیط زیست به شدت از این تصمیم دولت انتقاد کرده و می گویند که این کار نقض حقوق دمکراسی اهالی منطقه 'پرستون نیورو'( در شمال لیورپول در غرب انگلیس) است.
    بی.بی.سی افزود: دولت انگلیس هنوز طرح استخراج گاز شیل از میدان «روسیکر وود» که در نزدیکی میدان کوادریلا پرستون قرار دارد را به دلیل نگرانی از تاثیرات این روش بر منطقه تائید نکرده است.
    این شبکه خبری اضافه کرد: شورای شهر لانکاشر سال گذشته میلادی استخراخ گاز شیل را به روش فراکینگ از میادین یاد شده به دلیل تاثیرات منفی بر ترافیک شهری و سروصدا رد کرده بود.
    بی.بی.سی گفت: «فرانسیس اگان» مدیر اجرایی شرکت کوادریلا بیان داشت: ما در این طرح همه جوانب اعم از ترافیک، سروصدا، آب و غیر را در نظر گرفتیم و آژانس محیط زیست ارزیابی ما را پذیرفته است.
    این شبکه خبری افزود: این در حالی است که «پولینا استینر» رئیس کمپین «دوستان زمین» می گوید: فراکینگ مغایر اهداف ما برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است. دولت بایستی دست از تمرکز بر روی سوخت های فسیلی بردارد و به جای آن روی انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کند.
    بی.بی.سی افزود: «پم فوستر» رئیس مشترک کارزار اقدام شهروندان علیه فراکینگ نیز گفت: این اقدامی علیه دمکراسی است. ما تمام کانال های دمکراسی را دنبال کرده ایم اما به جایی نرسیده ایم و این خیلی نگران کننده است.
    این شبکه خبری ادامه داد: با این حال او می گوید که این کمپین به کارش ادامه خواهد داد.
    به گفته بی.بی.سی، طرح استخراج گاز به روش فراکینگ قرار است از پایان سال 2017 در کوادریلا آغاز شود.
    این شبکه افزود: با این حال مخالفان این طرح ممکن است در اجرای آن مانع تراشی کرده و به دادگاه شکایت کنند.
    بی.بی.سی افزود: مخالفان طرح یادشده بایستی بتوانند ثابت کنند که این طرح به گونه ای غیرقانونی تصویب شده که کاری زمان بر و پرهزینه خواهد بود.
    این شبکه خبری افزود: استخراج گاز شیل به روش فراکینگ در سال 2011 پس از وقوع زلزله در منطقه بلکول ممنوع شد اما این منع در سال 2012 لغو گردید.
    بی.بی.سی گفت: هرچند استخراج گاز شیل به روش فراکینگ پیشتر در انگلیس صورت گرفته است اما این برای اولین بار است که فراکینگ به روش افقی صورت می گیرد.
    این شبکه افزود: در این روش به مراتب بهره بری بیشتری نسبت به روش حفاری سنتی به صورت عمودی دارد که در آن سطح دسترسی به منافع نفتی کمتر است.
    گاز شیل و نفت شیل مدت هاست که به عنوان یک منبع جدید انرژی در کشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس موردتوجه قرارگرفته است اما استخراج آنها به شیوه شکست هیدرولیکی یا فراکینگ تاکنون بحث های زیست محیطی زیادی را برانگیخته است.
    اما به گفته متخصصان انگلیسی با توجه به موفقیت های آمریکا درزمینهٔ نفت و گاز شیل، انگلیس به دنبال ورود به این حوزه به رغم مخاطرات زیست محیطی آن است.
    براساس گزارش های منتشرشده میزان کنونی تولید نفت شیل در جهان حدود 5 میلیون بشکه است که کمتر از 6 درصد از عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص داده است.
    براساس برآوردهای صورت گرفته، حجم قابل توجهی از ذخایر گاز شیل در انگلیس وجود دارد و دولت این کشور نیز تمایل خود را به استخراج این منابع به عنوان یک 'اولویت ملی ' نشان داده است تا بتواند به گونه ای کاهش ذخایر نفت و گاز که در مناطق شمالی این کشور وجود دارد را جبران کند اما مخالفت قدرت های محلی و گروه های مدنی زیستی محیطی تاکنون مانع از شروع عملیات استخراج این ذخایر به شیوه فراکینگ شده است.
    سازمان نفت و گاز انگلیس (او جی ای) در آذر ماه سال گذشته اعلام کرد که به رغم وجود برخی نگرانی های زیست محیطی، برای تسریع در بهره برداری از ذخایر گاز شیل و نفت شیل این کشور، ده ها مجوز جدید اکتشافی را صادر کرده است.
    سازمان نفت و گاز انگلیس (اوجی ای ) بیان داشته که مجوزهای اکتشافی صادرشده برای 120 منطقه در انگلیس و از جمله پارک طبیعی 'پیک دیستریک ' است.
    شرکت های' اینئوس سوئیس' ، 'کوادریلا' و ' ایگاز' انگلیس و شرکت 'گاز دو فرانس' فرانسه از جمله شرکت هایی هستند که این مجوزها را دریافت کرده اند.
    البته تمام مجوزهای جدید صادرشده برای گاز شیل در محدود انگلیس واقع شده اند چراکه پارلمان های محلی ولز و اسکاتلند هرگونه بهره برداری به شیوه فراکینگ به دلیل نگرانی های زیست محیطی متوقف کرده اند.
    ذر انگلیس و برخی کشورهای دیگر محدودیت هایی برای استخراج این گاز به شیوه فراکینگ وجود دارد و در کشور فرانسه و آلمان این عملیات به حال تعلیق درآمده است.
    طبق برآوردهای صورت گرفته در ناحیه ای به وسعت 500 مایل مربع در انگلیس، 110 تریلیون فوت مکعب گاز شیل نهفته است که اکتشاف فقط 10درصد از این ذخایر تقریبا معادل 4 سال مصرف گاز این کشور خواهد بود.
    برای استخراج گاز شیل باید آب، سنگ و مواد شیمیایی را با فشار بالا به داخل زمین تزریق کرد تا با شکسته شدن صخره ها گاز به دام افتاده در میان آنها آزاد شود.
    مخالفان فراکینگ معتقدند که این شیوه سبب آلودگی گسترده منابع آبی زیرزمینی خواهد شد.

    برچسب ها