عصر خودرو

آخوندی مطرح کرد:

رونمایی از یک ایده جدید برای تامین مالی مسکن

عصر بازار: وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دارایی‌های سمی، پایین بودن میزان کفایت سرمایه و میزان بدهی بیش از حد مجاز به بانک مرکزی امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است، گفت: در این شرایط بازار سرمایه محل خوبی برای تامین منابع است.

رونمایی از یک ایده جدید برای تامین مالی مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عباس آخوندی، در مراسم امضای تفاهم نامه ارائه خدمات نوین تامین مالی از طریق مدیریت دارایی‌ها میان بانک مسکن و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، گفت: امروز در این نشست از یک ایده جدید برای تامین مالی مسکن با استفاده از ابزار نوین بازار سرمایه رونمایی می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی در این مراسم که با حضور محمدهاشم بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن، محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن نریمان، محمد شکرچی‌زاده، حامد مظاهریان، سید سعید سید علایی و محمد پژمان معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ادامه داد: در شرایط رکود تورمی سختی قرار داریم. بانک ها مشکلات زیاد و دارایی‌های سمی گسترده، پایین بودن میزان کفایت سرمایه و میزان بدهی بیش از حد مجاز به بانک مرکزی از مهمترین مشکلات بانک‌هاست که امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

    وی با بیان اینکه برای خروج از وضع نابسامان کنونی نیازمند ابزارها و نهادهای جدید مالی هستیم، گفت: بازار سرمایه در این شرایط محل خوبی برای تامین منابع است و ما به آن سمت سوق داده می شویم.

    آخوندی ادامه داد: رفتن به بازار سرمایه نیازمند مقدماتی است، چراکه بازار سرمایه بسیار تخصصی است و از همین رو، حتما نیازمند ابزارها و نهادهایی هستیم. به علاوه؛ فعالیت در بازار سرمایه نیاز به تخصص دارد و ورود بدون دانش به آن موجب ضرر و زیان خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در برنامه‌های پنج ساله توسعه اول تا پنجم همواره بخشی از رشد اقتصادی، ناشی از بهره وری است و اگر بهره وری بخواهد رشد کند، باید از دارایی ها به درستی استفاده شود، زیرا میزان دارایی هایی که در اختیار دولت است، زیاد است. اما هم اکنون میزان بهره وری در ایران پایین است، در حالی که یکی از بحث‌های مهم رشد بهره‌وری استفاده از هزاران میلیارد تومان دارایی‌های دولت است. اجرای این پروژه می‌تواند موجب انقلاب اقتصادی در کشور شود.

    وی ابراز امیدواری کرد که در این شرایط سخت برای خروج از رکود، مدلی برای بهره وری از دارایی های عمومی پیدا کنیم.

    آخوندی تصریح کرد: تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی دارایی‌های این وزارتخانه در بخش اراضی شامل اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و سایر سازمان‌های مالک اراضی و همچنین در بخش حمل و نقل شامل اموال در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حق انتفاع خدمات بین راهی، هزاران میلیارد تومان متعلق به صنعت فرودگاهی و دارایی‌های متعلق به صنایع ریلی و حمل و نقل دریایی می‌تواند در افزایش بهره‌وری مثمرثمر باشند ولی متاسفانه در حال حاضر درآمد کشور فقط از محل فروش نفت است و بهره‌مندی از دارایی‌های غیرمالی و غیرپولی صفر است.

    وی ادامه داد: پایین بودن بهره‌وری در سایر حوزه‌های اقتصادی مانند معدن و نفت نیز وجود دارد و اگر به دارایی‌های عمومی ایران وارد شویم مشاهده می‌کنیم میزان آنها اعدادی نجومی است اما نقش آنها در بهره‌وری بسیار پایین است. در این شرایط سخت اقتصادی برای خروج از رکود دستیابی به مدلی در جهت مدیریت دارایی‌های عمومی به نحو بهره‌ور بسیار ضروری است.

    آخوندی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تاکید مقامات عالی نظام بر درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد کشور گفت: استفاده از دارایی‌های عمومی در جهت تقویت بعد درون‌زای اقتصاد مقاومتی موثر است و بدون داشتن اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌توان این کار را پیش برد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یک نظام بانکی مرسوم داریم، ابراز داشت: همین سیستم نمی تواند نیازها را پاسخ دهد و تلاش شده تا بانک مسکن به یک بانک توسعه ای تبدیل شود و فعلا نیز موافقت لفظی گرفته شده است و بعد از اجرایی شدن موضوع، نیازمند تعریف ابزارهای مختلف هستیم و در این راه، تمام توان خود را برای حمایت از ابزارهای جدید به کار می بندیم.

    آخوندی با تاکید بر اینکه بانک توسعه‌ای مسکن باید روش‌های جدید سرمایه‌گذاری را پیدا کند گفت: اگر این اقدام صورت نگیرد پروژه‌هایی مانند مسکن مهر در دولت قبل به راه می‌افتد که 50 هزار میلیارد تومان به منابع بانک مرکزی متوصل شد و از این طریق به اقتصاد کشور ضرر وارد کرد.

    وی تاکید کرد: استفاده از مدل مالی مدیریت دارایی‌های عمومی در بهره‌وری به سالم‌سازی بازار مستغلات و املاک می‌انجامد و می‌توان به جای آنکه زمین را تهاتر مستقیم کرد با استفاده از یک سازوکار بازار سرمایه هم زمین را در اختیار داشت و هم بهره‌وری آن را بالا برد.

    وزیر راه و شهرسازی سپس به امضای قرارداد تامین مالی زیرساخت‌های شهر جدید پردیس از محل بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: هزار میلیارد تومان در بخش زمین و ساختمان که سقف این پروژه است رقم کمی است اما می تواند شروع خوبی باشد برای استفاده از این روش برای سایر حوزه ها؛ همین که این مدل را آزمودیم به سایر دارایی هایمان در بخش مسکن و حمل و نقل آن را تسری می دهیم و بلافاصله به بحث تامین مالی زیرساخت های پرند از این روش خواهیم پرداخت.

    آخوندی خاطرنشان کرد: تامین مالی با استفاده از مدیریت دارایی‌های عمومی و بازار سرمایه باید در حوزه حمل ونقل حومه‌ای به ویژه حمل ونقل شهرهای پرند و پردیس استفاده شود.

    وی با بیان اینکه این روش به توسعه و رونق بازار سرمایه نیز کمک می‌‌کند تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین روش مورد استفاده در بازار سرمایه خرید و فروش سهام است ولی با استفاده از خدمات نوین تامین مالی سایر روش‌ها نیز به این بازار وارد خواهد شد و به افزایش حجم دارایی‌های بازار سرمایه کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو