عصر خودرو

دومین روز شوک طلا

عصر بازار- افت ارزش طلا در بازارهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد. دیروز نیز قیمت جهانی طلا با شدت بیشتری فرو ریخت و در لحظه نگارش این خبر به هزارو ٢٦٨ دلار رسید.

دومین روز شوک طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، تقویت ارزش دلار آمریکا در پی انتشار آمارهای مثبت و امیدوار‌کننده اقتصادی در این کشور، تأثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در مبادلات روز سه‌شنبه داشته است. قیمت جهانی طلا برای نخستین‌بار از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به کمتر از هزارو 300 دلار در هر اونس رسیده است. البته قیمت اخیر طلا، پایین‌ترین نرخ نیست و روز سه‌شنبه برای لحظاتی به کمتر از هزارو 266 دلار رسید. به اعتقاد تحلیلگران مؤسسه آی جی، افزایش ارزش دلار آمریکا تأثیر زیادی بر فروش ذخایر طلا از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی داشته و این مسئله در نهایت موجب افت شدید قیمت این فلز گران‌بها شده است. تحلیلگران این مؤسسه بر این باورند که سطح حمایتی مهم قیمت طلا در شرایط کنونی هزارو ٢٦٦ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا به‌زودی تا هزارو 200 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.

    مدیر یک صندوق پوشش ریسک در اروپا تأکید کرد: شاید قیمت طلا تا پایان امسال با کاهش بیشتری روبه‌رو شود، ولی روند صعودی قیمت طلا در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت و این روند افزایشی متوقف نخواهد شد. رونالد پیتر استوفرل، مدیر صندوق پوشش ریسک ای‌جی در مصاحبه‌ای تلفنی تصریح کرد: این احتمال هست که قیمت طلا تا پایان امسال تحت‌تأثیر گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا با کاهش بیشتری روبه‌رو شود، ولی سرمایه‌گذاران نباید ناامید و نگران باشند چراکه روند صعودی قیمت طلا همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد. بر اساس این گزارش، وی در ادامه افزود: کاهش قیمت طلا تنها یک نوع اصلاح سالم روند در بازار به‌شمار می‌رود و بازار به‌زودی وارد مرحله دوم صعود  قیمت‌ها خواهد شد. روند افزایشی قیمت طلا در ماه‌های آینده آغاز می‌شود.
    وی گفت: براساس پیش‌بینی تحلیلگران و فعالان بازار طلا، این احتمال وجود دارد که قیمت در کوتاه‌مدت با کاهش بیشتری روبه‌رو شود. قیمت طلا در حال تثبیت‌شدن است و از ابتدای امسال تاکنون هنوز با رشد 20درصدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا نه‌تنها برحسب دلار افزایش داشته بلکه بر مبنای یورو نیز با رشد ١٦درصدی روبه‌رو شده است. قیمت طلا در برابر پوند انگلیس نیز با رشد ٤۰‌درصدی همراه شده است. دراین‌بین که همه از افت ناگهانی قیمت طلا شوکه شده‌‌اند، دلار در بازار ارز تهران می‌تازد. این ارز عمده دیروز با ادامه نوسان آرام، خود را به سه‌هزارو 600 تومان رساند.

    برچسب ها