عصر خودرو

در گفت‌وگو با فعالان بازار بررسی شد:

نقش‌آفرینی ایران در قیمت فلزات

عصر بازار: کارشناسان معتقدند که نوسان قیمت انواع فلزات پایه و گرانها خارج از فضای اقتصاد سیاسی تعیین می‌شود و ربطی به تغییرات سیاسی کشورها ندارد.

نقش‌آفرینی ایران در قیمت فلزات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در همین راستا امیرحسین نقره‌چی، یکی از فعالان بازار نقره در ایران در مورد قیمت دو سال گذشته فلزات گرانبها گفت: قیمت فلزات گرانبها در دو سال گذشته روبه رکودبوده و علت کاهش قیمت‌ها از نظر من اقتصاد جهانی و پایین آمدن قمیت اونس است.

    او افزود: در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد قیمت فلزات گرانبها هر اونس 38 دلار بوده ولی الان قیمت هر اونس 36 دلار بوده است.

    نقره‌چی ادامه داد: اما این کاهش یا افزایش قیمت ربطی به دولت‌ها ندارد مثلاً از 100 درصد فقط دو درصد مربوط به دولت‌ها می‌شود.

    در همین مورد محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان گفت: قیمت فلزات گرانبها بیشتر مربوط به دلار می‌شود و به دولت‌ها ربطی ندارد و قیمت فلزات گرانبها مربوط به بازارهای جهانی و اقتصاد جهانی نیز می‌شود.

    او ادامه داد: اما در مورد قیمت فلزات پایه مربوط به دولت نیز می‌شود و می‌توان گفت دولت در نوسان قیمت فلزات پایه نقشی دارد.

    آزاد افزود: اگر در دولت برنامه‌های عمرانی داشته باشد مثل ساخت و ساز مسکن ،خب قیمت فلزات پایه مثل، آهن، فولاد، مس بالا می‌رود ولی اگر کارهای عمرانی کم باشد قیمت‌ها رو به رکود می‌رود.

    او در ادامه گفت: از زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمدن به دلیل تورم و رکود اقتصادی ساخت و ساز کمتر شده و قیمت فلزات پایه کاهش داشته است.

    در ادامه آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیرکل سندکیان صنایع آلومینیوم گفت: قیمت فلزات مربوط به دولت‌ها نمی‌شود و افزایش و کاهش این قمیت‌ها امتیازی برای دولت‌ها ندارد.

    او افزود: این عددها و قیمت‌های جهانی وابسته به نرخ‌های جهانی و عرضه و تقاضا این فلزات در بازارهاست.

    حقیقی در ادامه گفت: کلاً  یران در قیمت‌های فلزات تاثیرگذار نیست، ما 220 کارخانه آلومینیومی در جهان داریم که چین 107 کارخانه یعنی 45 درصد و روسیه 12 کارخانه دارد و این کشورها تاثیرگذار هستند در قیمت‌ فلزات ولی ایران اصلاً نقشی در قیمت فلزات نخواهد داشت.

    برچسب ها