عصر خودرو

افزایش ۲۳ در صدی صادرات به عراق

عصر بازار- دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: در ۴ ماهه نخست سال جاری، آمارهای ارائه شده از سوی گمرک کشور حاکی از افزایش میزان صادرات به عراق بوده که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است.

افزایش ۲۳ در صدی صادرات به عراق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی کرمی پور مقدم دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در خصوص حجم مبادلات تجاری ایران و عراق عنوان کرد: در سال های 90، 91، 92 و 93 میزان صادرات کالا به عراق به ترتیب 5.2، 6.2، 6 و 6.5 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 94، به 6.2 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
    وی افزود: در 4 ماهه نخست سال جاری، آمارهای ارائه شده از سوی گمرک کشور حاکی از افزایش میزان صادرات به عراق بوده که نسبت به سال گذشته  23 درصد رشد داشته است.
    کرمی تصریح کرد: در لیست برخی از کالاهای صادراتی کشور از جمله مصالح ساختمانی، صادرات کشور به لحاظ وزنی و ارزشی با کاهش شدید مواجه بوده است .

    کرمی پور مقدم افت شدید قیمت جهانی نفت و نیز ناامنی های اخیر این کشور را عمده ترین دلایل کاهش واردات به این کشور دانست.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر چین بزرگترین رقیب تجاری کشور در زمینه صادرات به کشور عراق محسوب می شود افزود: ایران در افزایش صادرات غیر نفتی با کشور چین در رقابت است و همچنین وضع تعرفه ترجیحی میان ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با عراق باعث ایجاد رقابت میان ان ها با ایران شده است.
    وی در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی گفت: میزان صادرات خدمات فنی مهندسی یک میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته در بالاترین سطح قرار دارد اما به دلیل عدم پرداخت آن به سرمایه گذاران ایرانی سبب بدهکار شدن این کشور و کاهش میزان سرمایه گذاری ها در این زمینه شده است.

    کرمی پور مقدم در ادامه افزود: از آنجایی که صادرات گاز به عراق نسبت به برق از ارزش افزوده کمتری برخوردار است باید تدابیری اندیشیده شود تا صادرات آن برای کشور مقرون به صرفه شود.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به  پتانسیل های موجود در صنعت گردشگری کشور عنوان کرد: سالانه بالغ بر 2.5 میلیون توریست از عراق وارد کشور می شوند؛ علاوه بر این، افزایش کیفیت در ارائه خدمات و قیمت مناسب نسبت به کشورهای منطقه باعث افزایش گردشگر به ایران شده است که برای توسعه آن باید زیرساخت های لازم از جمله ساخت هتل و سهولت در حمل و نقل و ارائه خدمات ویژه در بیمارستان ها و نیز تبلیغات صورت گیرد.

    وی سرمایه گذاری در انتقال خطوط گاز و تاسیس نیروگاه در عراق را 14 میلیارد پیش بینی کرده است.

    کرمی پور مقدم گفت: برای افزایش مبادلات تجاری با کشور عراق باید در زمینه کنترل قاچاق کالا ، کنترل بهداشت و استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی همکاری مشترکی میان دو کشور صورت گیرد.

    برچسب ها