عصر خودرو

معاون وزیر صنعت:

جمهوری چک می تواند با تامین مالی در بخش صنایع معدنی در ایران فعال شود

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جمهوری چک علاقه دارد در زمینه ماشین آلات ویژه معادن زیرزمینی با ایران همکاری داشته باشد، اما تامین مالی ( فاینانس) پروژه ها مهم است که باید آن را پذیرا باشند.

جمهوری چک می تواند با تامین مالی در بخش صنایع معدنی در ایران فعال شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان روز چهارشنبه اظهار داشت: جمهوری چک سابقه همکاری شاخص و چندان زیادی در بخش معادن ایران ندارد اما بعد از استقلال این کشور ارتباطات خاصی با تهران در زمینه واردات و صادرات نداشته است.
    وی خاطرنشان ساخت: چک، معادن زیر زمینی را استخراج می کند و این درحالی است که غیر از معادن زغالسنگ در کشورمان، اغلب معادن به شکل روباز استخراج می شود.
    رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: جمهوری اسلامی می تواند از ماشین آلات جمهوری چک در معادن روباز و زیرزمینی بهره گیری کند و علاوه براین از نظر کیفی ماشین آلات خوبی دارد و قابل مقایسه و رقابت با همتاهای اروپایی است.
    وی همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و فعالیت های پژوهشی را از دیگر زمینه های همکاری بین تهران و پراگ معرفی کرد و گفت: کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آمریکا و استرالیا به عنوان کشورهای شاخص معدنی جهان محسوب می شوند و توانمندی چک در این بخش قابل مقایسه با کشورهای یاد شده نیست.
    کرباسیان خاطرنشان ساخت: ایران به عنوان یکی از کشورهای مستعد در زمینه فعالیت های معدنی است و آمادگی همکاری در این بخش با جمهوری چک وجود دارد.
    وی افزود: قرار است دو کشور با تشکیل کمیته کاری در دو ماه آینده، نسبت به شناسایی زمینه های همکاری اقدام کنند و کشورمان با توجه به بهره گیری از ماشین آلات فرسوده، می تواند در این بخش از توانایی جمهوری چک استفاده کند.
    رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: ایران با کمبود ماشین آلات روز معدنی روبروست و در این بخش باید سرمایه گذاری انجام شود؛ چنانچه چک پیشنهادهای خوبی داشته باشد و ماشین آلات کیفی همراه با تامین مالی (فاینانس) انجام دهد، از فناوری آنها در این بخش استقبال می کنیم.
    کرباسیان افزود: قرار است یک هیات کارشناسی از جمهوری چک به ایران اعزام شود و اگر قرار شد همکاری ها در عرصه معادن و صنایع معدنی پیگیری شود، فرستادگانی در سطوح بالاتر می توان به پراگ و تهران اعزام کرد.
    به گزارش ایرنا، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی سال گذشته در سفر به پراگ در دیدار با وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، تشکیل کمیته کاری مشترک برای ترسیم و طراحی نقشه راه توسعه همکاری های دو کشور را خواستار شد.
    طیب نیا گفته بود، حجم مبادلات میان ایران و جمهوری چک با توجه به روابط تاریخی میان تهران و پراگ قابل قبول نیست، انتظار می رود شاهد تحول جدی در این زمینه باشیم.
    وی ابراز امیدواری کرد سفر مقام های این کشور به تهران موجب توافق اصولی در زمینه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری و همینطور همکاری های گمرکی باشد.
    همچنین «ملاتک» وزیر صنعت و تجارت چک گفته بود، کشورش در گذشته حضور پررنگی در بازار تجاری و عرصه های فنی و صنعتی ایران داشته و اکنون علاقه دارد تا باردیگر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به سطح مطلوبی برسد.
    به گفته ملاتک، جمهوری چک در زمینه های ماشین سازی، صنعت خودرو، معدن، صنایع و فناوری بخش کشاورزی، صنعت چاپ و کاغذ سازی، تصفیه و شیرین سازی آب دریا، صنعت قطعه سازی و بسیاری دیگر از حوزه های صنعتی برای همکاری با ایران آمادگی دارد و سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران پس از 12 سال به این کشور را نشانه خوبی برای آغاز فصل جدیدی برای همکاری های مشترک ارزیابی کرد.

    برچسب ها