عصر خودرو

تا سال ۲۰۳۰

مصرف گاز از زغال‌سنگ پیشی می گیرد

عصر بازار- بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضای انرژی جهان، سهم مصرف گاز تا سال ۲۰۳۰ از زغال‌سنگ پیشی خواهد گرفت و توان رقابت با انرژی‌های هسته‌ای و تجدیدپذیر را نیز خواهد داشت.

مصرف گاز از زغال‌سنگ پیشی می گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، با توجه به پیش‌بینی افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان، بسیاری از تولیدکنندگان نیز اقدام به افزایش سهم گاز در سبد عرضه انرژی و یافتن بازارهای جدیدی در آمریکای جنوبی، آسیا و خاورمیانه کرده اند.

    اما آخرین گزارش این آژانس نشانگر کاهش سرمایه‌گذاری در بخش گاز در سه سال گذشته است. بر اساس این گزارش، قیمت بالای گاز عامل اصلی عدم افزایش سرمایه‌گذاری بوده است. علاوه بر این که قیمت بالای گاز تاکنون منجر به جایگزینی با زغال‌سنگ نشده است، کاهش هزینه‌ها در تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مانع از افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها شده است.

    اغلب پیش‌بینی‌ها نشانگر افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان، به دلیل کاهش قیمت گاز و ورود عرضه‌های جدید به بازار بوده است.

    همچنین افزایش تقاضای چین، بالارفتن سهم مصرف گاز در بخش حمل و نقل و رشد پائین تولید برق از انرژی هسته‌ای، سایر عوامل موثر برای افزایش تقاضای گاز در این پیش‌بینی‌ها است.

    در آسیا قیمت متوسط گاز پنج دلار و60 سنت به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو است و نسبت به سال 2011 حدود 60 درصد کاهش یافته است، اما این کاهش منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ای در تقاضای گاز نشده است.

    به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، عدم رشد تقاضای مورد انتظار در چین و کاهش مصرف گاز در کره و ژاپن، مانع از افزایش تقاضای گاز در شمال شرق آسیا شده است. سیاست‌های حمایتی از توسعه و افزایش تولید برق با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانع از افزایش سهم گاز در بخش نیروگاهی شده است.

    تاکنون هزینه پایین کربن در اروپا مانع از جایگزینی گاز با زغال‌سنگ در این منطقه شده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژِی، رشد تقاضای گاز از سال2012 به یک درصد کاهش یافته است که از متوسط رشد ٢,٢ درصدی 10 سال گذشته پایین‌تر است. در این گزارش، رشد تقاضای گاز با روندی نزولی بازنگری شده و پیش‌بینی شده است تقاضای گاز طی سال های 2015 تا 2021 سالانه 1.5 درصد افزایش یابد.

    این شرایط تولیدکنندگان را با چالشی جدی مواجه کرده است. سطح قیمت‌های کنونی برای مصرف کنندگان، به ویژه در منطقه آسیا کماکان بالا است.

    تقاضای گاز چین در سال های 2000 تا 2013 سالانه ١٦ درصد افزایش یافته است، اما رشد تقاضا در سال 2014 به ٩ درصد و در سال 2015 به 5 درصد تنزل یافت. بخشی از کاهش تقاضای چین ناشی از تغییرات ساختار اقتصاد این کشور از «صنعت محور» به «خدمات محور» است.

    با وجود حمایت دولت چین برای توسعه مصرف گاز و مقابله با آلودگی و کاهش مصرف زغال‌سنگ، سطح فعلی قیمت‌ها مانع از افزایش تقاضای گاز شده است. تقاضای گاز چین با کاهش قیمت گاز از ماه نوامبر سال 2015 به بعد، در سال 2016 نسبت به پارسال 10 درصد افزایش یافته است.

    بر اساس آخرین تحقیقات انجام گرفته، در صورتی که قیمت محموله‌های ال‌ان‌جی به حدود پنج دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو کاهش یابد، تقاضای گاز هند و چین افزایش خواهد یافت. این موضوع چالش جدی در برابر صادرکنندگان ال‌ان‌جی و کاهش هزینه های تولید است.

    برچسب ها