عصر خودرو

سنگینیان:

انتقادات وارد شده به تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اغلب انتقادات وارد شده به نوع تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست و منتقدان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

انتقادات وارد شده به تعامل ایران با FATF کارشناسی شده نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی سنگینیان در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که امروز - سیزدهم مهرماه - در ساختمان اتاق تهران برگزار شد، درباره‌ تعامل ایران با موسسه FATF توضیح داد: امروزه همه بانک‌ها و نهادهای مالی دنیا تلاش می‌کنند با FATF تعامل مناسب داشته باشند. اگر کشور ما با این موسسه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعامل لازم را نداشته باشد، آنها ما را در لیست کشورهای غیرهمکار قرار خواهند داد و بانک‌ها و نهادهای مالی دنیا اجازه همکاری با ما را نخواهند داشت.

    وی همچنین اظهار کرد: حتی اگر برجام نیز وجود نداشت ما باید خروج خود از لیست سیاه FATF را پیگیری می‌کردیم چون بخشی از روابط بانکی بین‌المللی خود را در صورت تداوم حضور ایران در لیست سیاه FATF از دست می‌دهیم.

    عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: از سال 2008 به لیست سیاه غیرهمکار رفته و از سال 2012 در لیست کشورهای پرریسک قرار گرفتیم. کشورهای پرریسک کشورهایی هستند که FATF از کشورهای دیگر می‌خواهد اقدامات مقابله‌ای را علیه آنها به کار بگیرند. این کشورها شامل ایران و کره شمالی بودند که اکنون ایران از این لیست به صورت موقت خارج شده است.

    وی همچنین بیان کرد: اکنون کشورهای غیرهمکار شامل افغانستان، یمن و غیره می‌شود که همکاری چندانی با FATF ندارند، ولی این موسسه کشورها را به انجام اقدامات مقابله‌ای تشویق نمی‌کند، ولی باقی کشورها توانسته‌اند این موسسه مبارزه با پولشویی و تامین مالی توریسم را متقاعد کنند که در سیستم مالی و بانکی آنها برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی توریسم تمهیدات لازم اندیشیده شده و آنها اقدامات لازم را در این زمینه در دستور کار دارند.

    این عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: عده‌ای انتقاد می‌کنند که ما در جریان تعامل با FATF مجبوریم که اطلاعاتی از نظام بانکی خود به کشورهایی ارائه دهیم در حالی که چنین نیست و FATF بانکی برای جمع‌آوری اطلاعات ندارد. همچنین منتقدیم نگران تفاوت‌های دو کشور در تعریف تروریسم هستند، ولی باید در این زمینه توضیح بدهم که در FATF مصداقی از تروریسم وجود نداشته و دست ما برای ارائه‌ی تعریف خود از تروریسم باز است. عده‌ای می‌گویند

    این فعال اقتصادی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند اگر پیوستن به FATF را بپذیریم باید اشخاصی را در کشور خود مورد تحریم قرار دهیم که این موضوع صحیح نیست و به نظر می‌رسد که منتقدین غالبا اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. بسیاری از مواردی که آنها بیان می‌کنند در تعامل با FATF قابل حل است.

    وی افزود: در اتاق بازرگانی باید کمک کنیم که بحث پیوستن ایران به FATF در چارچوب قانون اساسی کشور پیگیری شود.

    سنگینیان همچنین گفت: طبق شنیده‌های ما تاکنون شورای امنیت ملی با پیوستن ایران به FATF موافقت کرده است و ما نیز به عنوان بخش خصوصی در جهت اجرایی شدن آن باید تلاش خود را کنیم.

    برچسب ها