عصر خودرو

مظاهری اعلام کرد

نرخ تعادلی ارز بالاتر از نرخ فعلی است

عصر بازار: رییس کل اسبق بانک مرکزی با اعلام این‌که نرخ تعادلی ارز بالاتر از نرخ اصلی است، در رابطه با نحوه تعیین سود بانکی براساس مفهوم سود در ربا توضیحاتی ارائه کرد.

نرخ تعادلی ارز بالاتر از نرخ فعلی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پلیگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طهماسب مظاهری درباره اینکه نرخ تعادلی ارز با توجه به شرایط فعلی چقدر می‌تواند باشد؟ گفت: نه تنها الان و نه زمانی که در ریاست بانک مرکزی بودم، هیچ‌گاه نرخ تعادلی بازار ارز را اعلام نکردم و نه تنها من بلکه هیچ‌کس دیگری هم نمی‌تواند در این جایگاه در رابطه با نرخ مشخصی اظهارنظر کند، چرا که هرگاه رییس کل بانک مرکزی از قیمت ارز سخن بگوید، دو نرخی خواهد شد.

    وی در حاشیه همایش بانکداری اسلامی با بیان این‌که تنها عامل تعیین کننده نرخ تعادلی ارز عرضه و تقاضاست و همچنین یک نظام ارزی تک‌نرخی و دقیق است، اظهار کرد: این بدان معنی نیست که بانک مرکزی در این رابطه برآوردی ندارد، چراکه نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بانک‌های مرکزی حتما از نرخ تعادلی ارز برآورد دارند و در رابطه با آن هدف‌گذاری و پیش‌بینی لازم را انجام می‌دهند اما به هیچ وجه نرخ مدنظر را اعلام نمی‌کنند و از طریق ابزار‌های دخالت در بازار و همچنین سیاست‌گذاری‌های ارزی سعی می‌کنند به آن دسترسی پیدا کنند.

    رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به الزام اصلی برای دستیابی به نرخ تعادلی ارز گفت: مهم‌ترین مساله این است که بتوان سیاست چند نرخی فعلی که بر اثر سیاست‌گذاری‌های اشتباه هشت ساله دولت قبل که آن را از تک‌نرخی به چند نرخی رساند، اصلاح و مجدد به نظام تک‌نرخی تبدیل کرد. آنگاه می‌توان گفت که در این شرایط نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند.

    مظاهری معتقد است که اگر بخواهیم پیش‌بینی از نرخ تعادلی ارز داشته باشیم این نرخ بالاتر از نرخ فعلی خواهد بود.

    برچسب ها