عصر خودرو

وزارت نفت ابلاغ کرد:

فرمول نرخ خوراک اتان مجتمع های پتروشیمی با اعتبار ۱۵ ساله

عصر بازار- وزارت نفت با هدف تعیین تکلیف سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی، پس از تعیین نرخ خوراک « متان » اقدام به تعیین نرخ خوراک « اتان » کرده که دارای اعتبار ۱۵ ساله است.

فرمول نرخ خوراک اتان مجتمع های پتروشیمی با اعتبار ۱۵ ساله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ابهام در نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی، همواره از نگرانی های عمده سرمایه گذاران بوده بطوری که بسیاری از شرکت های بین المللی نیز که در ماه های گذشته اقدام به مذاکره برای مشارکت در صنعت پتروشیمی ایران کرده اند، از مهم ترین درخواست هایشان، تعیین نرخ خوراک بوده است.
    بر این اساس، وزارت نفت، با هدف رفع نگرانی سرمایه گذاران داخلی و خارجی، در فصل تابستان فرمول شناور نرخ خوراک متان را مشخص کرد که تا 20 سال اعتبار دارد.
    همچنین به تازگی نیز این وزارتخانه، نرخ خوراک اتان را با اعتباری 15 ساله تعیین کرده که می تواند تکلیف سرمایه گذاران پتروشیمی های استفاده کننده از خوراک اتان را تا سال 1410 خورشیدی مشخص کند.
    برپایه این گزارش، بیژن زنگنه وزیرنفت، نرخ گاز اتان تحویلی از سوی شرکت های دولتی وابسته به این وزارتخانه را به واحدهای پتروشیمی به منظور اجرا، ابلاغ کرده است.
    بر اساس این دستورالعمل، نرخ اتان در هر تن برای هر دوره محاسباتی، تحت هیچ شرایطی نباید کمتر از 220 و بیشتر از 400 دلار در هر تن شود.
    برابر دستور وزیر نفت، معاونت برنامه ریزی این وزارتخانه مکلف است در ١٥ روز نخست هر ماه، بر اساس فرمول تعیین شده، قیمت هر تن اتان تحویلی به واحدهای پتروشیمی را برای ماه پیش، محاسبه و برای اجرا به شرکت های تابعه ذیربط ابلاغ کند.
    فرمول قیمت از ابتدای مهرماه سال ١٣٩٥ تا ابتدای مهرماه سال 1410 برای اشخاصی که تا آخر مهرماه ١٣٩٦ نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند، معتبر است.
    اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران 62 میلیون تن در سال است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا سال 1404 به 120 میلیون تن خواهد رسید.
    دستیابی به چشم انداز مزبور، نیاز به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید دارد، که باید از منابع داخلی و خارجی تامین شود.
     

    برچسب ها