عصر خودرو

رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران:

قرارداد ساخت ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ایران امضا شد

عصر بازار- رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران از امضای قرارداد ساخت ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری ۱۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به بهره‌برداری می‌رسد.

قرارداد ساخت ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در ایران امضا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، صادق‌زاده رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران در نشستی خبری اظهار داشت: به جهت اینکه منابع غنی نفت و گاز داریم و همواره یارانه‌های سنگینی بابت سوخت‌های فسیلی پرداخته‌ایم و اکنون نیز این یارانه‌های سنگین پرداخت می‌شود، انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران دچار یک عقب‌افتادگی تاریخی شده است.

    وی افزود: در شرایطی که سوخت فسیلی تقریبا رایگان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد شرایط رشد تجدیدپذیرها ایجاد نمی‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در جهان حرکت به سمت توسعه تجدیدپذیرها شکل گرفته است، گفت: در دنیا تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر ارزان‌تر از منابع فسیلی است به طوری که برای یک کشور واردکننده انرژی فسیلی که قیمت واقعی سوخت فسیلی را می‌پردازد هر کیلووات ساعت برق که در بخش تجدیدپذیر تولید شود 1.5 تا 2 برابر ارزان‌تر از برقی است که با انرژی‌های فسیلی تولید می‌شود.

    وی ادامه داد: در برخی از کشورها هم‌اکنون 20 تا 30 درصد ظرفیت تولید برق‌شان به تجدیدپذیرها اختصاص دارد و هدف گذاری کرده‌اند تا سال 2030 این رقم به 60 تا 70 درصد برسد، همچنین برخی کشورها هدف‌گذاری کرده‌اند تا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق آنها تا سال 2050 به 100 درصد برسد.

    صادق‌زاده با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران هم به قیمت واقعی سوخت‌های فسیلی ارزان تمام می‌شود، گفت: به دلیل یارانه تقریبا 100 درصدی به سوخت‌های فسیلی انرژی‌های تجدیدپذیر فرصت توسعه پیدا نکردند.

    رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران افزود: باید با عزمی ملی این رویه را تغییر دهیم به طوری که سوخت‌های فسیلی را با قیمت تمام شده توزیع کنیم و یارانه به تجدیدپذیرها بدهیم.

    وی با اشاره به صدور آخرین ابلاغیه وزیر نیرو در خصوص قیمت خرید تضمینی برق از تجدیدپذیرها در تاریخ 19 اردیبهشت 95 گفت: بعد از صدور این ابلاغیه استقبال پرشوری از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیرها شد و موفق شدیم هزار مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق بین سانا و بخش خصوصی به امضا برسانیم.

    صادق‌زاده افزود: در سال گذشته 14 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شد، این رقم تا پایان سال برای سال 95 به 100 مگاوات می‌رسد، پیش‌بینی شده در سال 96، 300 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار بهره‌برداری شود، همچنین برای سال 97 پیش‌بینی شده این رقم به 700 مگاوات برسد و برای سال‌های بعد از آن به طور متوسط سالانه 1100 تا 1200 مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

    این مقام مسئول تصریح کرد: در این هزار مگاوات قراردادی که برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با بخش خصوصی امضا شده حدود 50 متقاضی حضور دارند که برخی اشخاص حقیقی و شرکت‌های داخلی هستند و حدود 20 تا 30 درصد ایرانیانی هستند که سرمایه‌های خود را از خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در این بخش آورده‌اند و با تشکیل شرکت در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    وی افزود: سرمایه‌گذاری خارجی به معنای آنکه تماما منبع سرمایه از خارج از کشور و توسط شرکت‌های خارجی تامین شود، پیش‌بینی می‌شود با رفع محدودیت‌های بانکی کشورهای اروپایی و غربی در پی سال‌های آینده میسر شود.

    صادق‌زاده از بهره‌برداری از نخستین‌ نیروگاه زمین گرمایی کشور به ظرفیت 5 مگاوات در مشکین‌شهر در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: پروانه احداث برای 50 مگاوات نیروگاه زمین‌گرمایی در حوزه مشکین‌شهر برای بخش خصوصی صادر کرده‌ایم که امیدواریم ظرف 2 تا 3 سال آینده این ظرفیت به مدار بهره‌برداری وارد شود.

    برچسب ها