عصر خودرو

تلاش غربی‌ها برای به شکست کشاندن نشست موفق اوپکی‌ها در الجزایر

عصر بازار- در حالی که ۲۷ سپتامبر اوپکی‌ها تصمیم گرفتند تا تولید را ۷۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که بلافاصله قیمت نفت را ۲ دلار بالا برد، اما رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا این نشست موفق را به شکست بکشانند.

تلاش غربی‌ها برای به شکست کشاندن نشست موفق اوپکی‌ها در الجزایر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هر زمان که سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشستی دارد و امکان دارد که به توافقی دست یابند، رسانه‌های غربی در راس آنها رویترز و بلومبرگ، تلاش می‌کنند تا دستیابی به توافق را غیرمحتمل جلوه دهند و حتی مانع از تاثیر اعلام برگزاری این نشست‌ها بر قیمت نفت شوند.

    این بار که نشست اوپک به توافق منجر شد، همین رسانه‌ها، آن را شگفت‌انگیر، غافلگیرکننده خواندند و به شدت ابراز تعجب کردند.

    اکنون نیز که این توافق سبب بالا رفتن قیمت نفت بر بازار شده است، همین رسانه‌ها پیوسته با استفاده از آمارهای غیررسمی و نظرسنجی‌ها از رکورد بی‌سابقه تولید اوپک خبر می‌دهند و سعی دارند تا بگویند با این رکورد، کاهش تولید اوپک تاثیر چندانی بر بازار ندارد و افزایش قیمت‌ها موقتی است.

    به نوشته رویترز، قیمت نفت با باز شدن بازارهای جهانی تحت تاثیر تصمیم اوپک برای کاهش تولید در هفته گذشته افزایش یافت و بالای 50 دلار در هر بشکه معامله شد اما پس از مدتی به علت سودبری سرمایه‌گذاران کاهش یافت اما همچنان بالای 50 دلار فروخته می‌شود.

    بانک ای‌ان‌زد اعلام کرد: «قیمت نفت به دنبال «توافق اولیه اوپک برای کاهش تولید» افزایش یافت.»

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک هفته گذشته توافق کردند که سقف تولید خود را میان 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و جزئیات این توافق در نشست سیاست‌گذاری این سازمان در ماه نوامبر نهایی می‌شود.

    هرچند مازاد عرضه وجود دارد و شاید این افزایش چندان چشمگیر نباشد اما تاثیر این توافق در صورتی که رسانه‌های غربی فضاسازی نکنند، می‌تواند بر احساس حاکم بر بازار تاثیر بگذارد.

    در راستای همین تلاش‌ها رویترز طی یک نظر سنجی در روز جمعه کشف کرد که تولید اوپک احتمالا در ماه سپتامبر به 33.60 میلیون بشکه در روز رسیده است که از 33.53 میلیون بشکه در روز ماه آگوست بیشتر است و طبیعتا بالاترین رقم در تاریخ اوپک به شمار می‌رود.

    جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار در سنگاپور اذعان می‌کند که «نظرسنجی رویترز تاحدی احساس حاکم بر بازار را در روز جمعه را کاهشی کرد و نشان داد که علی‌رغم توافق برای کاهش تولید توسط اعضای اوپک، این سازمان در ماه سپتامبر رقم بی‌سابقه‌ نفت تولید کرده است.»

    با حال این رسانه انگلیسی به جز رو کردن آمارهای جدید، تحلیل می‌کند که در صورتی‌که این کاهش به اندازه کافی عمیق نباشد و تولید را با مصرف هماهنگ نکند، ریسک کاهشی برای قیمت نفت وجود خواهد داشت.

    بانک بارکلیز طی یادداشتی نوشت: « با تقویت انتظار برای توافق برای کاهش تولید در ماه نوامبر، اوپک ریسک سه ماهه چهارم برای قیمت نفت را خود ایجاد کرده است... همچنین در صورتی که نتواند به هدف کاهش تولید به میزان کمتر از 33 میلیون بشکه در روز برسد، ریسک کاهش تولید در قیمت‌ها نیز ایجاد کرده است.»

    علی‌رغم این نکات این بانک انگلیسی اذعان کرد که انتظار یک سقوط قیمتی نظیر آنچه در اوایل سال 2015 پس از افزایش قیمت‌ها رخ داد را ندارد چراکه چشم‌انداز رشد اقتصادی آسیا بهبود و ذخایر نفت کاهش یافته است و تمایل سرمایه‌گذاران در بازارهای نفت به عنوان عوامل حمایت افزایش یافته است.

    فعالیت‌های تجاری در روز دوشنبه به علت تعطیلات عمومی در چین، آلمان؛ استرالیا و بخشی از غرب آسیا محدود بود.

    واقعیت این است که کاهش قیمت نفت طی دو سال گذشته به همان اندازه که برای کشورهای تولید کننده ضرر داشت برای کشورهای مصرف کننده سود سرشاری را به همراه آورد بنابراین این کشورها که معمولا رسانه‌های قوی‌تری نیز دارند بدشان نمی‌آید که قیمت این طلای سیاه همچنان در روند نزولی باشد تا شاید آنها از این آب گل آلود ماهی بیشتری بگیرند.

    برچسب ها