عصر خودرو

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس:

اثربخش‌ترین سازوکار مدیریت بازار نفت، اوپک است

عصر بازار- عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که در نشست مشورتی اعضای اوپک مسائل فنی و اقتصادی بر مسائل سیاسی چیره شد، گفت: هر گونه توقف و کاهش تولید مربوط به ایران، پس از احیای کامل بازار نفت خام این کشور روی میز مذاکره خواهد رفت.

اثربخش‌ترین سازوکار مدیریت بازار نفت، اوپک است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام عبدالحمید خدری با اشاره به نشست مشورتی اعضای اوپک و تصمیمات اتخاذ شده، اظهار کرد: پانزدهمین نشست دو سالانه مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر و نشست مشورتی اعضا سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در حالی در این کشور برگزار شد که نشست مشورتی اعضای اوپک به یک جلسه فوق العاده بدل شد و این نشان از اهمیت موضوع برای جامعه اوپک است.

    وی افزود: از این رو با تشکیل نشست فوق العاده، تصمیم‌های آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که، اوپک توانست بعد از حدود سه سال در کاهش تولید  تصمیم‌گیری کند و این مساله از ابعاد اقتصادی و سیاسی قابل تحلیل است؛ چرا که، تاکنون نشانه‌هایی از اتخاذ چنین تصمیم‌هایی وجود نداشت اما خوشبختانه اجلاس اخیر ثابت کرد همچنان اوپک می‌تواند بهترین سازوکار برای مدیریت و ثبات بخشی به بازار نفت باشد مسئله ای که به نفع تولید کننده و صادر کننده است.

    این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد، در این نشست مسائل فنی و اقتصادی بر مسائل سیاسی چیره شد و بلافاصله بازار واکنش نشان داد و تحلیل گران از آن به عنوان یک رویکرد سازنده یاد کردند.

    نماینده مردم بوشهر در مجلس ادامه داد: بنابراین، مقرر شد تولید کل اعضای اوپک روی 32/500 تا 33 میلیون بشکه در روز تثبیت شود البته ماه نوامبر کمیته تخصصی اوپک پیشنهاد خواهد داد سقف تولید هر کدام از کشورها چه میزان باشد.

    خدری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: البته در این میان کشورهای غیر از عضو اوپک مانند روسیه، قزاقستان و مکزیک نیز باید تولید خود را کاهش دهند تا با کاهش تولید اعضای اوپک، عدد پیش بینی شده، محقق شود.

    وی با اشاره به این‌که اعضای اوپک بر سر یک سطح تولید به توافق رسیده‌اند، این سازمان برای جلب همکاری با کشورهای غیرعضو اوپک رایزنی‌هایی را انجام می‌دهد، گفت:  اما عوامل دخیل در این موضوع مسائل اقتصادی و سیاسی است که مهترین عامل تغییر رویکردهاست و برخی‌ها اعتقاد داشتند بازار خودش را تنظیم می‌کند در حالی که اثربخش‌ترین سازوکار مدیریت بازار نفت، اوپک است.

    این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین ابراز کرد: راهبرد ایران، مشخص است. ایران یک سقف تولید و صادرات بیش از اعمال تحریم‌ها دارد که حق طبیعی  کشور ما است؛ در این  نشست اخیر روی بازار ایران و بازگشت به شرایط قبل از تحریم تاکید شده که تقریبا پذیرفته هم شده و  ایران برای تحقق سهمش استثناست.

    خدری خاطرنشان کرد: حتما ایران تا نشست بعدی اوپک روی این موضوع رایزنی می‌کند؛ چراکه برخی  کشورها در این چند سال جای ایران را در بازار گرفته‌اند و باید کوتاه بیایند. اما آنچه مسلم و یقین است این‌که ایران سهم طبیعی و معقول خود را خواهد داشت و هر گونه توقف و کاهش تولید مربوط به ایران، پس از احیای کامل بازار نفت خام این کشور روی میز مذاکره خواهد رفت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو