عصر خودرو

صادرات ۸۰ میلیون دلاری زعفران در ۵ ماهه امسال

عصر بازار- معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصول زعفران طی پنج ماهه نخست امسال خبرداد.

صادرات ۸۰ میلیون دلاری زعفران در ۵ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، میترا مجدزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد از صادرات حدود 54 تن صادرات زعفران به ارزش نزدیک به 80 میلیون دلار طی پنج ماهه اول سال جاری در کشور خبر داد و افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بین 4.5 تا 5 درصد در وزن و ارزش افزایش نشان می دهد.

    وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ایران 93 درصد سطح زیرکشت و تولید زعفران دنیا را در اختیاردارد، اظهارداشت: زعفران در عین نیاز به آب کم از بازدهی اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

    معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این محصول علاوه بر اشتغالزایی فراوان قدرت ارزآوری قابل توجهی هم دارد.

    وی در ادامه با اشاره به این جمله که ایران اولین کشور تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است، افزود: زعفران به دلیل نیاز کم آبی و سازگاری خوبی که با شرایط اقلیمی و خاکی دارد می تواند جایگزین بسیار از گیاهان شود که از نظر اقتصادی ارزش پائین تری نسبت به زعفران دارند ولی توسعه کشت زعفران در یک حد معقولی در استان های مختلف پیش بینی شده است.

    مجد زاده بیان داشت: در حال حاضر 79 تا 80 درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور مربوط به استان خراسان رضوی، 14 تا 15 درصد در استان خراسان جنوبی، 4 در صد در استان های خراسان شمالی، یزد، اصفهان و کرمان و 1 تا 2 درصد در سایر استان ها کشور است.

    وی تاکید کرد: توسعه کشور زعفران از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی است ولی بر اساس سطح زیر کشتی که هم اکنون بصورت منطقی در کشور وجود دارد  چرا که بایستی همگام با توسعه به بحث بازار و فروش هم توجهی جدی داشت.

    معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بحث افزایش تولید زعفران در کشور باید متناسب با کشش بازار و شرایط امکان فروش محصول زعفران در سطح بازارهای داخلی و خارجی باشد.

    وی همچنین مصرف داخلی زعفران را خوب ارزیابی کرد و افزود: زعفران علاوه بر مصرف سنتی در صنایع غذایی، دارویی، رنگسازی، بهداشتی، آرایشی و غیره ... کاربرد فراوان دارد.

    مجد زاده بیان داشت: تولید و تجارت جهانی زعفران همیشه در اختیار ایرانی ها بوده و در حال حاضر هم استان های خراسان رضوی و جنوبی بیشترین و مرغوب ترین زعفران جهان را تولید می کنند.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر رقیبی برای زعفران ایران در جهان وجود ندارد چون بیشترین سطح زیر کشت و تولید مربوط به این مرز و بوم است.

    معاون مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به جهت حفظ جایگاه زعفران ایران در جهان باید توجه ویژه ای به فعالیت های تحقیقات کاربردی، کیفیت مطلوب تولید، صادرات مناسب، افزایش مصرف در بخش صنایع مختلف از جمله آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، رنگ سازی و غیره، شناسایی بازارهای خوب صادراتی، تسهیل در فرآیند صادرات و غیره معطوف شود.

    وی افزود: به تازگی کشورهای مثل اسپانیا، چین و افغانستان هم به زراعت زعفران روی آورده اند ولی تولید این کشورهاقابل مقایسه با ایران نبوده بلکه بسیار پائین تر است.

    برچسب ها