عصر خودرو

پیش‌بینی‌ها برای اولین هفته اکتبر افزایشی است;

امید بانکی به فصل سرد طلا

عصر بازار- نگاه معامله‌گران به روند کوتاه‌مدت طلا در نخستین هفته آخرین فصل ۲۰۱۶ مثبت است. اونس طلا که در هفته انتهایی سپتامبر ۶/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و روی قیمت ۱۳۱۶ دلار ایستاده بود، اکنون به امید اثر افزایشی نگرانی‌های بانکی آلمان است.

امید بانکی به فصل سرد طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که فلز زرد در فصل سوم سال جاری میلادی 4/ 0 درصد افت را برای خود ثبت کرد. با این همه، نباید فراموش کرد که ماه اول پاییز، ماه بدی برای طلا است.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد هم به رشد طلا در ابتدای ماه اکتبر امید دارند. در نظرسنجی از کارشناسان 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 50 درصد پاسخ‌دهندگان جهت‌گیری طلا در روزهای آینده را قطعی نمی‌دانند، اما 9 نفر معادل 45 درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. یک تحلیلگر معادل 5 درصد نظردهندگان افت قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده است.در نظرسنجی از مخاطبان نیز که بازتاب‌دهنده دیدگاه سرمایه‌گذاران خرد است 542 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 310 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 166 نفر معادل 31 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 66 نفر معادل 12 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های افزایشی

    تحلیلگران عمدتا از آن رو افزایشی‌اند که انتظار دارند به‌دلیل ادامه نگرانی‌ها درباره «دویچه بانک» خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد. با این همه کسانی هم هستند که کاهش نگرانی‌ها در همین مورد را دلیلی برای افت ارزش فلز زرد می‌بینند. اختلاف حقوقی بین دویچه بانک و دادگستری ایالات متحده آمریکا و احتمال پرداخت رقمی معادل 14 میلیارد دلار جهت حل و فصل این دعاوی برای این بانک بحران‌ساز شده است. از سوی دیگر با این تحولات تمایل مشتریان به خروج سرمایه از این بانک افزایش یافته است. به این ترتیب ارزش سهام بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان به شدت سقوط کرده است. اولیویر روت، کارشناس «اودو سایدلر بانک» اعتقاد دارد دویچه بانک با خطر ورشکستگی مواجه نیست: «وضعیت دویچه بانک شبیه بحران لمان برادرز نیست. زیرا مقامات ناظر بر بخش بانکی و دولت‌ها می‌دانند که چنین بانکی نمی‌تواند ورشکسته شود به‌دلیل اینکه برای سیستم اهمیت زیادی دارد. دویچه بانک ورشکسته نخواهد شد، اما این نهاد باید مشکلات خود را حل کند. اگر به تنهایی نمی‌تواند باید به آن کمک شود.» با این همه، بحران دویچه هفته گذشته باعث افت شاخص‌های سهام در تقریبا تمام بازارهای جهانی شد.

    هنری تو، تحلیلگر سی‌بی‌کپیتال پارتنرز می‌گوید: «دویچه بانک همچنان تحت فشار مشتریان صندوق‌های پوشش ریسک است و این امر، به تخریب اعتماد به نظام مالی اروپا ادامه خواهد داد، مساله‌ای که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش خواهد داد.»باب هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» نیز حس مشابهی دارد: «در هفته گذشته، تخریب زیادی به لحاظ فنی متوجه طلا نشد. با شروع هفته جدید، نگرانی‌ها درباره بخش بانکی اروپا هم ادامه خواهد داشت و این امر باید حامی طلا، نقره باشد.» آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» هم انتظار رشد طلا را دارد: «عدم قطعیت زیاد در انتخابات ایالات‌متحده و همین طور عدم قطعیت ژئوپلیتیک ناشی از آن باعث رشد طلا می‌شود. هر حادثه ناگواری به نفع فلز زرد تمام خواهد شد.»

    تحلیل‌های خنثی و کاهشی

    اما کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرزاند آپشنز ال‌ال‌سی» انتظار دارد طلا در هفته جدید جهت‌گیری مشخصی نداشته باشد: «افزایشی‌های بسیاری در بازار وجود دارد، اما احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در ماه دسامبر هم مطرح است. با این همه، من فکر نمی‌کنم به‌دلیل آنچه در اروپا در حال رخ دادن است، طلا به‌طور قابل‌توجهی تضعیف شود.» او دردسرهای نه فقط دویچه بانک، بلکه «کامرز بانک»‌ را متذکر می‌شود.شان لوسک، مدیر صندوق تجاری موسسه «والش تریدینگ» هم جهت‌گیری بازار را مشخص نمی‌داند. او اشاره می‌کند که اوج‌گیری طلا از کف، باعث سودگیری می‌شود اما بحران بانکی آلمان قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد. او می‌گوید: «این رفت و برگشت ادامه خواهد داشت.»رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست فایننشال» گمان افت قیمت را دارد. این کارشناس بازار طلا می‌گوید: «با نگاه به مدل‌های فصلی می‌بینیم که طلا برای اینکه نشان دهد می‌تواند شتاب سال 2016 را حفظ کند باید از مرز 1347 دلار بگذرد. اگر بازار نتواند از مرز مقاومتی عبور کند، بازار به آزمودن سطح حمایتی تمایل نشان خواهد داد و همان طور که می‌دانیم، طلا در عبور از محدوده مقاومتی 1350 تا 1380 دلار ناتوان نشان داده است.»

     

    هراس اکتبر

    پیش‌بینی‌های خوب کوتاه‌مدت ممکن است عملی نشوند، اما برای میان‌مدت، رشد دشوارتر هم خواهد بود. تازه‌ترین بررسی تاریخی نشان می‌دهد که عملکرد قیمت طلا در ماه اکتبر معمولا ضعیف بوده و این احتمال وجود دارد که در اکتبر امسال نیز این مساله مجددا تکرار شود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی مارکت واچ، تجربه تاریخی حاکی است که تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی طی ماه اکتبر بر خلاف سپتامبر با کاهش محسوسی روبه‌رو می‌شود. براساس این گزارش در حالی که سپتامبر همواره یکی از بهترین ماه‌ها برای بازار طلا و فعالان این بازار است، اکتبر یکی از بدترین ماه‌ها بوده است.

    آمارهای تاریخی بازار طلای لندن از سال 1973 نشان می‌دهد که قیمت طلا به‌طور میانگین در ماه اکتبر با کاهش 1/ 0 درصدی روبه‌رو شده است و این رقم در سایر ماه‌ها به‌طور میانگین 8/ 0درصد افزایش داشته است. کاهش تقاضا و قیمت طلا در ماه اکتبر به‌طور متوالی طی دهه‌های اخیر مشاهده شده است. جان لافورگ تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ند دیویس» بر این باور است که تنها عاملی که می‌تواند موجب ادامه روند صعودی تقاضا و قیمت طلا در ماه اکتبر شود، رشد فزاینده تقاضای فیزیکی در بازار هند خواهد بود.

    با وجود این، موسسه سرمایه‌گذاری «یو‌بی‌اس» اعلام کرده که حتی اگر فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. موسسه سرمایه‌گذاری یو‌بی‌اس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: «حتی اگر فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال نرخ بهره را افزایش دهد، نرخ بهره واقعی در اقتصاد این کشور پایین خواهد بود و این مساله موجب ادامه روند صعودی قیمت طلا خواهد شد.» براساس این گزارش نرخ بهره واقعی حاصل اختلاف بین نرخ بهره اسمی و نرخ تورم خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد که با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو؛ قیمت طلا با نوسانات زیادی روبه‌رو می‌شود.

    کارشناسان یو بی اس می‌افزایند: «عاملی که تاثیر زیادی بر قیمت طلا دارد، نرخ بهره واقعی است نه نرخ بهره اسمی. انتظارات تورمی می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت جهانی طلا داشته باشد.» فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرد اما تا پایان امسال دو نشست دیگر برگزار خواهد کرد.مهم‌ترین داده‌هایی را که بر روند بازارهای جهانی اثرگذارند در جدول زیر می‌بینید. بدون شک مهم‌ترین داده هفته، گزارش اشتغال‌زایی آمریکا است که روز جمعه منتشر خواهد شد.

    برچسب ها