عصر خودرو

رصد نشست الجزایر در بازارها

محافظه‌کاری ترمز اونس را کشید

عصر بازار- هفته گذشته برای بازارهای جهانی هفته مهمی بود. ۵ روز کاری گذشته نه‌تنها آخرین روزهای کاری سپتامبر را شکل دادند؛ بلکه شاهد تصمیم‌گیری غیرمنتظره اوپک و همچنین برگزاری نخستین مناظره نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم بودند.

محافظه‌کاری ترمز اونس را کشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا روز جمعه روی قیمت 1316 دلار ایستاد تا سه ماه سوم سال 2016،‌ اولین فصل افت بهای طلا در سال جاری میلادی باشد. اونس روز جمعه از افت شاخص دلار نفع برد، اما رشد بازارهای سهام باعث خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها و ضرر طلا شد. رشد روز جمعه بازارهای سهام دو علت داشت؛ اول توافق اعضای اوپک بر سر کاهش سطح تولید و دوم کاهش نگرانی‌ها پیرامون بحران «دویچه بانک». اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت روز جمعه در خبری غیرمنتظره اعلام کردند که میزان تولید خود را کاهش خواهند داد، گرچه در مورد اجرای چنین توافقی بحث‌های زیادی در جریان است. از سوی دیگر، روز جمعه اخباری منتشر شد که نگرانی‌ها درباره بزرگ‌ترین وام‌دهنده آلمان را کاهش داد، گرچه نگرانی‌ها در این مورد هم ادامه دارد. در آخرین روز سپتامبر، جان کریان، مدیرعامل دویچه بانک در نامه‌ای به کارکنان خود نوشت: «بانک ما موضوع منازعه شده است، در حالی که بنیان‌های نیرومندی دارد.»

    روز آخر

    سهام دویچه بانک از زمانی که این بانک 14میلیارد دلار از سوی نهادهای نظارتی جریمه شده، 24 درصد سقوط کرده است. با این همه، سهام این بانک که پنج‌شنبه به کف تازه‌ای رسیده بود، روز جمعه بهترین روز هفته را سپری کرد. دیگر خبری که روز جمعه به دویچه بانک و به بازارهای سهام اروپا و آمریکا کمک کرد این بود که احتمال توافق بر سر کاهش جریمه‌های دویچه‌بانک مطرح شد. ممکن است جریمه این نهاد به 6 میلیارد دلار کاسته شود.اما خبری که روز جمعه بیشتر جلب توجه کرد، تفاهم اعضای اوپک بر سر میزان تولید در ماه‌های آینده بود. در حالی که کمتر کسی انتظار داشت نشست الجزیره به توافق بینجامد، استثنا شدن سه کشور از جمله ایران از کاهش تولید باعث شد توافق نهایی شود. بنا است حدود 700 هزار بشکه در روز از تولید اعضای اوپک کم شود. با انتشار این خبر، رشد نفت خام ادامه پیدا کرد تا رشد سپتامبری نفت خام برنت به 4 درصد و نفت خام وست تگزاس اینترمدییت به 8 درصد برسد. با رشد بازارهای سهام در روز جمعه،‌ اونس تا قیمت 1316 دلار افت کرد. این در حالی بود که طلا در نیمه نخست روز به کمک نگرانی‌های آلمانی با رشد مواجه شده بود. دیگر عاملی که باعث افت بهای اونس از اوج روزانه شد، اعلام داده‌های خوب در گزارش شاخص مدیران خرید شیکاگو بود که برای ماه سپتامبر 2/ 54 اعلام شد. با این همه، رشد یورو به‌دلیل کاهش نگرانی‌ها درباره دویچه بانک، باعث افت شاخص دلار شد.

     

    کارنامه طلا

    با ثبت قیمت 1316 دلار برای اونس در آخرین روز سپتامبر، رشد 7 دلاری برای اونس در نهمین ماه میلادی رقم خورد با این همه فصل سوم سال برای فلز زرد خوش‌یمن نبود. رشد نیم درصدی بهای اونس طلا در ماه سپتامبر، بازدهی این کالای گرانبها را در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر به منفی 4/ 0 درصد رساند. اونس که در پایان نیمه نخست سال روی قیمت 1322 دلار ایستاده بود و 25 درصد رشد را برای خود ثبت کرده بود، در سومین فصل سال تحت‌فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا شاهد کاهش قیمت شد. اونس در حالی در سه ماه سوم سال 2016 حدود 8 دلار از ارزش خود را از دست داد که رشد آن در 6 ماه نخست سال بهترین میزان رشد در 37 سال گذشته بود.اکنون اونس در حالی وارد ماه دهم میلادی می‌شود که مهم‌ترین عوامل موثر آن همچنان آمریکایی هستند. احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو وجود دارد،‌ امری که به نفع طلا و به ضرر طلا خواهد بود. البته انقباض آرام و با فاصله سیاست پولی آمریکا ممکن است در بازار طلا خنثی شود. با این همه، ادامه یا تشدید سیاست‌های انبساطی در بسیاری از اقتصادهای عمده می‌تواند حامی طلا در ماه‌های آینده باشد. حواشی و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز قطعا بر بازار اثر خواهد گذاشت.

    برچسب ها