عصر خودرو

دلار از سقف روزانه عقبگرد کرد

سکته نوسان در بازار ارز

عصر بازار- روز شنبه، دلار تا آستانه محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومان بالا رفت، ولی در شکستن آن ناکام باقی‌ماند. در اولین روز از دومین هفته مهرماه، دلار چهارمین رشد متوالی را تجربه کرد و با ۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۸۵ تومان رسید.

سکته نوسان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد 2 تومانی دلار در حالی رخ داد که در ابتدای روز قیمت این ارز تا 3 هزار و 589 تومان بالا رفته و هیجان معامله‌گران ارزی افزایش یافته بود. با این حال، نوسان دلار ادامه‌دار نشد و از نیمه دوم روز، فضای بازار آرام‌تر شد و قیمت از سقف روزانه عقبگرد کرد. فعالان، حضور سکه‌بازان در بازار ارز و بالا رفتن جزئی نرخ حواله درهم را دو عاملی دانستند که زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد. با این حال، افزایش حجم ارز موجود در بازار مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد در نیمه دوم روز تغییرات قیمت این ارزمحدود و فضای بازار آرام تر شود.

    برخلاف رشد قیمت دلار، روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با یک هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان رسید. پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به زیر محدوده هزار و 320 دلار مهم‌ترین نیروی فشاری بود که سکه‌بازان را متمایل به فروش کرد. با وجود افت روز ابتدایی هفته، ارزش ذاتی سکه همچنان از قیمت بازار بالاتر است. به گفته فعالان، کانال یک میلیون و 110 هزار تومانی سدمحکمی است و بازار در برابر شکسته شدن آن مقاومت زیادی می‌کند. آخرین‌بار قیمت سکه در تاریخ 24 مرداد زیر قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان نوسان کرده بود.

     

    شروع پرهیجان

    در اولین روز هفته، دلار شروع پرهیجانی داشت، به‌طوری‌که در همان یک ساعت ابتدایی بازار، قیمت این ارز تا آستانه محدوده 3 هزار و 589 بالا رفت و سپس از آن برگشت. روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 584 تومان آغاز کرد که افزایشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. افزایش جزئی این ارز در حالی رخ داد که در ابتدای روز برخی معامله‌گران قیمت 3 هزار و 586 تومان را برای فروش ارز پیشنهاد داده بودند و به‌دنبال آن، شماری از دیگر معامله‌گران فردایی قیمت‌های بالاتری را برای فروش ارز خود اعلام کردند. با این حال هیجان‌سازی اثرگذار نشد و سرانجام قیمت در نقطه 3 هزار و 584 تومان به تعادل رسید. پس از این، اثرگذاری برخی عوامل بیرونی موجب شد که قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

    تقریبا پیش از ساعت 12 بود که قیمت برای لحظات کوتاهی نقطه 3 هزار و 589 تومان را لمس کرد، ولی پس از آن راه کاهشی را در پیش گرفت. پس از ساعت 12 ظهر، به‌تدریج میزان هیجان بازار و نوسانات دلار فروکش کرد. در واقع، نوسان ارزی خیلی زود از بازار رخت بست. به گفته فعالان، افزایش حجم ارز موجود در بازار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز کاهش نوسانات شد. به باور این دسته، عرضه ارز توسط بازارساز و احتیاط معامله‌گران پس از رسیدن قیمت به محدوده 3 هزار و 590 تومان دو عاملی بودند که منجر به افزایش حجم ارز موجود در بازار شدند. این در حالی بود که در بخش ابتدایی روز، میزان نوسانات تحت‌تاثیر دو عامل بیرونی ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز و افزایش نرخ حواله درهم در مسیر افزایشی قرار گرفته بود.

    روز جمعه، در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، بهای اونس به زیر محدوده هزار و 320 دلار رفت و روی قیمت 1316 دلار به کار خود پایان داد. این موضوع موجب شد که در ابتدای روز شنبه، معامله‌گران سکه برای جبران اثر افت اونس وارد بازار ارز شوند و اقدام به خرید دلار کنند. البته میزان حضور آنها چندان چشمگیر نبود. برخی فعالان اعتقاد داشتند، اگر ارزش ذاتی سکه بالاتر از قیمت بازاری آن نبود، میزان حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز بیشتر می‌شد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه، ارزش ذاتی آن حدود یک میلیون و 118 هزار تومان و 3 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود.

    برچسب ها