عصر خودرو

رویترز اعلام کرد

طلای سرخ ایران رونق‌دهنده کسب و کار آلمان

دست خالی ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد تولید جهان

عصر بازار- درحالی‌که ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تامین می‌کند اما شرکت‌های کوچک آلمانی با ارسال طلای قرمز ایران و تبدیل آن به محصولات لوکس، در حال رونق گرفتن هستند و حتی آنها را به حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌کنند.

طلای سرخ ایران رونق‌دهنده کسب و کار آلمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ، زعفران زمانی توسط پادشاهان پارسی کشت می‌شد و این اعتقاد وجود داشت که قدرت شفادهنده دارد، اکنون سبب رشد کسب و کارهای کوچک آلمانی شده است که چندین تن از این گیاه معطر را از ایران برای تولید محصولات غذایی عالی برای فروش به اروپا و حاشیه خلیج فارس وارد می‌کنند.

    مایکل ثابت، مدیر ارشد تجاری ایرانی- آلمانی که 6 سال پیش شغل بانکی خود را رها کرد تا «میاسا جی‌ام‌بی‌اچ» (Miasa GmbH) را تاسیس کند؛ شرکتی که در حال حاضر هر سال درآمدهای خود را 2 برابر می‌کند، می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم تا روح زغفران و جادوی درونش را تسخیر کنیم.»

    ثابت یکی از بسیاری از تجار آلمانی است فرصت‌های تجاری بزرگی را در ایران پس از لغو تحریم‌ها می‌بیند. زیگمار گابریل این هفته با یک هیئت بزرگ برای بازسازی روابط تجاری با ایران به این کشور سفر می‌کند.

    ثابت گفت: «آلمان همیشه رابطه خوبی با ایران داشته است و من فکر می‌کنم این روابط توسعه می‌یابد...من امید دارم که پایان تحریم‌ها اجازه دهد که صادرات افزایش یابد و همچنین تاثیر مثبتی بر واردات داشته باشد.»

    «میاسا» مقادیر زیادی از زعفران با کیفیت بالا را برای کاربرهای صنعتی ارسال می‌کند؛ همچنین 20 محصول مختلف دیگر از نمک دریای با طعم زعفران گرفته تا عسل، برنج و حتی قهوه‌ نیز تولید می‌کند که از طریق وب‌سایت این شرکت یا در فروشگاه‌های لوکس برلین فروخته می‌شود.

    این شرکت حتی مشروبات با طعم‌های مختلف از جمله زعفران تولید می‌کند که با قیمت حدود 44.90 دلار به ازای هر بطری فروخته می شود و حتی نوع‌های بدون الکل آن را برای فروش به مسلمانان تولید می‌کند.

    ثابت می‌گوید این تجارت با توجه به تقاضا برای کالاهای ویژه «غذاهای عالی» و افزایش شوهای آشپزی و شهرت در حال رشد آشپزی غرب آسیا، به سرعت در حال رشد است. سوئد یکی از بزرگ ترین مشتریان زعفران است چراکه این ادویه نقش اساسی در غذاهای کریسمس بازی می‌کند.

    وی افزود اما در حاشیه خلیج فارس، بیشتر مشتریان به دنبال محصولات پکیجی نظیر برنج زعفرانی هستند.

    ثابت در ابتدا تلاش کرد که زعفران را در جنگل سیاه آلمان تولید کند اما خیلی زود دریافت که محصول هر گیاه زعفران برای تولید به میزان مورد نیاز در مقیاس فروش صنعتی بسیار اندک است.

    وی توضیح داد: «هر 100 گیاه تنها یک گرم زعفران تولید می‌کند.. از اینرو تصور کنید مزارع چقدر باید بزرگ باشند که یک کیلو تولید کنند.»

    ایران نزدیک به 90 درصد زعفران جهان را تولید می‌کند. فکر تاسیس شرکت میاسیا زمانی متولد شد که پدر ایرانی و مادر آلمانی ثابت یک بسته زعفران از سفر به ایران با خود به آلمان آوردند.

    وی ادامه داد: «من شیفته زعفران شدم.. پس تصمیم گرفتم که وارد یک ماجراجویی جدید شوم.»

    «این کار افق جدیدی برای من گشوده است. من به زبان فارسی بازگشتم و چیزهای بسیاری یاد گرفتم.»

    برچسب ها