عصر خودرو

اتلاف در شبکه برق تک رقمی می‌شود؛

ایران ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید بخاری احداث می‌کند

عصر بازار- قائم مقام توانیر با اشاره به احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید بخاری در کشور، اعلام کرد: تا پایان سال برای نخستین بار، اتلاف انرژی در شبکه برق کشور تک رقمی می‌شود.

ایران ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید بخاری احداث می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، داود منظور در همایش اقتصاد مقاومتی صنعت برق با بیان اینکه هم اکنون حدود 94 درصد انرژی برق ایران از نیروگاه‌های فسیلی و 1.1 درصد از انرژی هسته‌ای و بقیه از سایر انرژی‌ها از جمله نیروگاه‌های برق آبی تولید و تامین می‌شود، گفت: در شرایط فعلی بیش از 90 درصد تجهیزات و نصب و راه اندازی نیروگاه‌های حرارتی و آبی کشور مطابق با استانداردهای بین المللی توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود.

    قائم مقام توانیر با اعلام اینکه تولید 274 تراوا ساعت برق، ظرفیت 73 هزار و 152 مگاواتی نیروگاه‌ها، تبادل 3084 مگاوات برق، پایداری 12 ساله سراسری شبکه برق کشور از مهمترین ویژگی هیا صنعت برق کشور است، اظهار داشت: خودکفایی در ساخت تجهیزات نیروگاهی، انتقال، توزیع و انجام خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های بزرگ از شاخص‌های برتر صنعت برق کشور به شمار می‌رود.

    معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی توانیر همچنین در تشریح چالش‌های صنعت برق هم بیان کرد: تامین مالی در بخش‌های تولید، انتقال و توزیع، ناکارایی در نظام بنگاه‌داری برق، بالا بودن هزینه تامین برق و گران اداره کردن صنعت برق، عدم تعادل منابع و مصارف صنعت برق، انباشت بدهی‌ها، عدم وجود بخش خصوصی کارآمد و واقعی از جمله چالش‌های پیش روی صنعت برق است.

    این مقام مسئول افزود: اصلاح تعرفه‌های برق، پیش بینی پرداخت ما به التفاوت نرخ برق در بودجه سنواتی، توسعه مبادلات منطقه‌ای برق، اجرای درست قانون مالیات بر ارزش افزوده، ساماندهی تخصیص و نظم وانظباط مالی، افزایش بهره وری تولید برق و ارتقاء بازده نیروگاه‌ها و اصلاح الگوی مصرف انرژی از جمله راهکارهای رفع چالش های موجود صنعت برق کشور است.

    به گفته وی وی کاهش تلفات در شبکه برق، تسریع در اختصاص منابع مورد نیاز طرح‌های نیروگاهی از صندوق توسعه ملی، افزایش درآمد عمومی طرح‌های انتقال نیروی برق توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه‌ریزی بازپرداخت بدهی‌ها به ویژه به سیستم بانکی و تامین کنندگان مالی خارجی و پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و فروشندگان برق خصوصی از دیگر راهکارهای صنعت برق برای برون رفت از چالش برقی است.

    قائم مقام توانیر در تشریح برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی بخش برق وزارت نیرو در سال 95 تاکید کرد: آغاز احداث 7000 مگاوات واحد بخار در نیروگاه‌های گازی، افتتاح بیش از 2500 مگاوات نیروگاه جدید شامل حرارتی، آبی، مقیاس کوچک و تولید پراکنده و انرژی‌های نو بخشی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا است.

    منظور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی 84 پست 230 و 312 پست 132 و 63 کیلوولت برق، تاکید کرد: علاوه بر این تا پایان امسال، برای نخستین بار تلفات شبکه توزیع برق کشور تک رقمی شده و به کمتر از 10درصد کاهش می یابد.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: آغاز هوشمندسازی شبکه برق با نصب 400 هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکین دیماندی، صنعتی، کشاورزی، اتمام عملیات برق رسانی به تمامی روستاهای 10 تا 20 خانوار به عنوان دیگر برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی صنعت برق در سال 95 است.

    برچسب ها