عصر خودرو

تحلیل‌گر ارشد «فایننشال‌تایمز» تفسیر کرد

کارنامه بازارهای سهام و کالای جهان در «آگوست نحس»

عصر بازار: جان آترز، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در «فایننشال‌تایمز» در گزارشی ویدئویی که در سایت این نشریه منتشر شد، به بررسی بازار‌های سهام و کالای جهانی در ماه آشفته‌ آگوست پرداخت که با شکل‌گیری یک «صلیب مرگ» برای شاخص S&P۵۰۰ و افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت، به پایان رسید.

کارنامه بازارهای سهام و کالای جهان در «آگوست نحس»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سهام از تمام شدن ماه آگوست خوشحالند؛ چرا که بازار سهام در ماه گذشته، بدترین روزهای خود را بعد از سال 2011 سپری کرد اگرچه در روزهای پایانی، افزایش قیمت نفت تا حدود زیادی از نحوست آگوست 2015 کاست.

    اوایل هفته جاری، جلسه بانک مرکزی در «جکسون هول» برگزار شد که سر و صدای حامیان افزایش نرخ بهره در آن بلند بود و از قرار معلوم، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر هنوز وجود دارد. این اخبار رسیده از جکسون هول موجب شد تا بازار سهام آمریکا، آخرین روز از ماه آگوست را نیز به شکل بدی پشت‌ سر بگذارد.

    سقوط بازار در روز گذشته (31 آگوست) به پدیده‌ای انجامید که آن را «صلیب مرگ» شاخص S&P500 می‌نامند؛ به این معنا که متوسط قیمت 50 روزه شاخص S&P500 به کمتر از متوسط 200 روزه‌اش سقوط کند. حداقل تأثیری که صلیب‌های مرگ بر بازار دارند، فروش افراطی سهام است که اغلب به رکود بازار منتهی می‌شود.

    به گفته آترز، شاخص‌های تکنیکال این‌چنینی نباید تنها معیار و ملاک سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش باشد، اما بسیاری نیز به آن توجه می‌کنند. بنابراین نمی‌توان انکار کرد که این، نکته حائز اهمیتی است و می‌تواند در بازار تأثیرگذار باشد.

    وی در رابطه با نفت که در مرکز افت قیمت‌های اخیر قرار داشت، اظهار کرد: شاهد بودیم که ظرف چند روز گذشته، افزایش بسیار چشم‌گیری در قیمت نفت اتفاق افتاده است. بر اساس شاخص وست‌تگزاس‌اینترمیدیت، از پایین‌ترین سطح قیمت نفت در هفته گذشته تا آخرین روز آگوست، قیمت نفت حدود 30 درصد افزایش یافته است.

    آترز تأکید کرد: اگرچه سیر نزولی قیمت نفت آن‌چنان شدید بوده است که حتی صعود 30 درصدی نیز نتوانسته آن را جبران کند. به نظر می‌رسد بهبود قیمت‌ها تا حدودی به خاطر داده‌های منتشر شده از جانب تولید‌کنندگان آمریکایی است که از قرار معلوم میزان تولید نفت را کاهش داده‌اند.

    بنابر گفته‌های جان آترز، با کاهش تولید مازاد آمریکا، کسانی که روی کاهش بیشتر قیمت نفت شرط‌ بسته بودند و طرفدار فروش سهام نفت بودند، نظرشان را عوض کردند. هرچند این بهبود نسبی قیمت‌ نفت، بازار را زیر و رو نمی‌کند اما قطعاً چند سرمایه‌گذاری که سهام نفت خریده بودند، هفته پیش پول خوبی درآوردند!

    کارشناس سرمایه‌گذاری «فایننشال‌تایمز» تصریح کرد: هنوز معیارهای زیادی برای تعیین نرخ بهره پیش‌ روی فدرال‌رزرو قرار دارد، از قبیل گزارش ISM که قرار است امروز (سه‌شنبه) منتشر شود و گزارش اشتغال آمریکا که روز جمعه بیرون خواهد آمد. بانک مرکزی آمریکا پیش از تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره در سپتامبر باید این داده‌ها را نیز در نظر بگیرد.

    وی افزود: درباره درآمدها با توجه به نمودارهایی که تهیه شده، اگر حوزه انرژی را از آن بیرون بیاوریم، می‌بینیم رشد درآمد برای شاخص S&P مثبت بوده است و هنوز این امید وجود دارد که وقتی قیمت‌های نفت و حوزه انرژی بهبود یافتند، بازار سهام آمریکا و بخش کارخانجات، سلامت خود را به‌دست آورند.

    آترز همچنین تأکید کرد که حوزه‌های صنعت و مواد بیش از هر بخش دیگری تحت تأثیر اقتصاد پریشان چین قرار داشته‌اند.

    برچسب ها