عصر خودرو

بررسی حجم تجارت چین و تاثیر آن بر بازار فلزات پایه

تحلیل بازار آلومینیوم، فولاد و مس

عصر بازار- چین به تازگی داده های تجاری مربوط به آگوست امسال را منتشر کرد که بر اساس آن صادرات این کشور از لحاظ ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲.۸ درصد کاهش یافته و واردات در این ماه ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

تحلیل بازار آلومینیوم، فولاد و مس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، صادرات و واردات این کشور در جولای 2016 بر پایه آمار سالانه به ترتیب 4.4 و 12.5 درصد افت داشت و کمتر از انتظار بازار بود، در حالی که داده های تجاری این کشور در ماه آگوست بهتر از پیش بینی ها شد.

    نمودار 1: واردات چین به دلار


    بر اساس نمودار یک، واردات چین در نوامبر 2014 برای بیست و یکمین ماه پیاپی کاهش یافته بود، ولی در آگوست امسال 1.5 درصد افزایش یافت که نخستین رشد از اکتبر 2014 و بعد از 22 ماه محسوب می شود.

    این نکته حائز اهمیت است که کندی صادرات چین نشان دهنده ضعف تقاضای جهانی و افت واردات حاکی از ضعف تقاضای داخلی این کشور است. داده های تجاری چین برای سرمایه گذاران فلزی حائز اهمیت است. چین بازیگر مهمی در عرصه فلزات مختلف اعم از فولاد و مس محسوب می شود و هم اکنون تاثیر رکود چین بر تمامی کالاها نمایان است.

    چین از راه های مختلف بر بازار فلزات تاثیر می گذارد. در بخش های فولاد و آلومینیوم، افزایش صادرات این کشور می تواند بازار جهانی را به هم بریزد. در زمینه مس، واردات چین بر بازار موثر است و کندی واردات این فلز بر شرکت های معدنی آمریکایی نظیر «فریپورت مک موران» اثر منفی دارد.



    صادرات آلومینیوم چین در آگوست

    به طور کلی افزایش صادرات آلومینیوم چین یکی از مهم ترین چالش های صنایع جهانی این فلز محسوب می شود. تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم همچون «آلکوا»، صادرات چین را مقصر مشکلات خود معرفی می کنند.

    صادرات آلومینیوم چین در سال گذشته 10 درصد افزایش یافت و چین اواخر پارسال در مواجهه با بیشترین انتقادها از سوی شرکای تجاری خود اعلام کرد که ظرفیت مازاد این فلز را محدود می کند.

    تولید آلومینیوم چین در هفت ماهه 2016(از ژانویه تا پایان جولای) 3.1 درصد کاهش یافت. کاهش تولید همراه با رشد تقاضا(ناشی از افزایش محرک ها) از رشد صادرات آلومینیوم کاست. با این وجود، هم اکنون در حال مشاهده افزایش صادرات آلومینیوم چین هستیم، به طوری که صادرات این فلز در ماه آگوست برای دومین ماه با افزایش مواجه شد.

    نمودار 2: صادرات آلومینیوم کار نشده چین 


    چین در ماه آگوست 410 هزار تن آلومینیوم کار نشده صادر کرد که این رقم حاکی از افزایش 20.4 درصدی در مقایسه با آگوست پارسال است. با توجه به شیب کاهش صادرات آلومینیوم این کشور در اوایل امسال، واردات این کشور در هشت ماهه 2016 (از ژانویه تا پایان آگوست)همچنان کمتر از 4 درصد بوده است.

    چشم انداز: اگرچه تولید چین در نیمه نخست 2016 افت داشته، اما برخی تولیدکنندگان آلومینیوم پیش بینی کرده اند که عرضه این کشور در نیمه دوم سال بالا برود.

    شرکت Century Aluminum، نگرانی خود را از رشد عرضه چین در نیمه دوم 2016 ابراز کرده است، چراکه راه اندازی دوباره ظرفیت های بدون استفاده کارخانه ها و ایجاد ظرفیت های جدید را به عنوان خطری برای بازار جهانی آلومینیوم می داند.

    شرکت Norsk Hydro نیز خاطر نشان کرد که امکان راه اندازی مجدد برخی کارخانه های ذوب آلومینیوم چین در ماه های آتی وجود دارد.

    همان طور که اشاره شد، صادرات آلومینیوم کار نشده چین در ماه آگوست از نظر سالانه 20.4 درصد رشد داشت. هرچند افزایش صادرات یک نگرانی محسوب می شود، اما همه چیز آن قدرها هم بد نیست.

    صادرات آلومینیوم چین بین ماه های اکتبر و آگوست پارسال همزمان با کاهش قیمت ها افت داشت و در شرایطی که قیمت این فلز به کمترین میزان در سال های اخیر کاهش یافت، تلفات کارخانه های ذوب چین آغاز شد و آنها فلز را با قیمت پایین تر می فروختند. این وضعیت منجر به افت صادرات آلومینیوم شد. 

    از آنجا که قیمت این فلز در سال 2016 بهبود پیدا کرده، به نظر می رسد برخی ظرفیت های بیکار دوباره در مسیر تولید قرار گرفته است. در طرف تقاضا، مصرف آلومینیوم چین در نیمه دوم 2016 تاثیر منفی خود را بر بازار خواهد داشت، چراکه به نظر می رسد افزایش محرک ها رو به پایان است.  

    نمودار 3: آغاز ساخت و سازهای جدید در چین 


    نماگرهای ساخت و ساز چین در دو ماه گذشته افت داشته، چون آثار کاهش محرک ها نمایان شده است. نابرابری عرضه و تقاضا می تواند منجر به صادرات بیشتر آلومینیوم از چین شود و فشار بیشتری را بر قیمت این کالا وارد کند. این وضعیت دارای تاثیر منفی بر شرکت های معدنی مانند آلکوا و ریوتینتو خواهد بود.

    از لحاظ جهانی، مازاد ظرفیت کارخانه های ذوب چین، می تواند قیمت آلومینیوم را مهار کند. افزایش تولید روی قیمت این فلز فشار وارد می کند و از نظر ما این دور باطل در ماه های آتی ادامه پیدا می کند، مگر اینکه تلاش های جدی برای تداوم بیکار ماندن برخی ظرفیت ذوب به عمل آید.


    صادرات فولاد چین

    چین اوایل امسال از طرح هایی برای کاهش مازاد ظرفیت فولاد خبر داد و چندین بار این تعهد را تکرار کرد. با وجود این تعهدات و اختلاف نظر با شرکای تجاری، صادرات فولاد چین در سراشیبی قرار نگرفت.

    مشکلات صنعت فولاد در زمان نشست گروه 20 این گونه مطرح شد که بیشتر کشورها، چین را متهم به صادرات مازاد فولاد به سایر بازارها کردند. البته افت صادرات فولاد چین در ماه آگوست هدیه ای برای اعضای گروه 20 بود. 

    چین در ماه آگوست 9 میلیون و 100 هزار تن فولاد صادر کرد که حاکی از کاهش 7.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال بود و صادرات فولاد برای نخستین بار از ژانویه 2016 کاهش یافت. 

    اگرچه صادرات فولاد چین در آگوست کمتر از فوریه بود، اما مقایسه آگوست با فوریه نمی تواند تصویر درستی را ترسیم کند. به عبارت دیگر، فعالیت صنایع چین در فوریه به دلیل تعطیلات سال نو این کشور کاهش پیدا می کند و اگر برای فوریه استثنا قائل شویم، صادرات فولاد آگوست کمترین میزان از ژوئن 2015 محسوب می شود.

    نمودار 4: افت صادرات فولاد چین در آگوست 2016


    چه چیزی محرک کاهش صادرات فولاد بوده است؟ این نکته حائز اهمیت است که اتحادیه اروپا روی برخی تولیدات فولاد چین عوارض ضد دامپینگ وضع کرده است. همچنین هند با تعیین حداقل قیمت برای واردات سعی در دور کردن محصولات چینی از مرزهای خود داشته است. 

    آمریکا هم از قبل چین تعرفه هایی را وضع کرده بود. بر اساس آمارها، آمریکا در ماه جولای 2 میلیون و 870 هزار تن تولیدات فولادی وارد کرد که افت 4 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان داد. 
    چین کمتر از 2 درصد واردات فولاد آمریکا را بر عهده دارد و بزرگ ترین خطر برای تولیدکنندگان فولاد آمریکا، افزایش واردات از دیگر کشورهاست.

    AK Steel در فصل دوم امسال خاطر نشان کرده بود که افزایش واردات فولاد آمریکا از ترکیه، ویتنام و استرالیا و همچنین فاصله بین قیمت های داخلی و خارجی، مشوق افزایش واردات است.

    از زمانی که قیمت های فولاد آمریکا  بیشتر از دیگر کشورها بالا رفته، اختلاف بین قیمت فولاد  این کشور با نرخ های بین المللی به بالاترین سطح افزایش یافته که در نمودار 5 قابل مشاهده است. در واقع آربیتراژ قیمت دارای قابیلت تحریک واردات فولاد در ماه های پیش رو خواهد بود.

    نمودار 5 : قیمت ورق سرد در نقاط مختلف

     
    واردات مس چین

    چین بزرگ ترین وارد کننده مس به شمار می رود. این کشور در ماه آگوست 350 هزار تن تولیدات مسی و مس کارنشده وارد کرد. این رقم مشابه واردات در آگوست 2015 بود، در حالی که واردات در مقایسه ماه به ماه افت داشته است.

    همچنین واردات سنگ و کنسانتره مس چین در آگوست امسال به یک میلیون و 450 هزار تن رسید که بیش از 25.9 درصد در مقایسه بامدت مشابه پارسال رشد داشت.

    ظرفیت تصفیه و ذوب مس چین با سرعت بالایی طی یک دهه اخیر افزایش یافته است و در نتیجه این کشور مقادیر بالایی کنسانتره وارد می کند.

    در عین حال موجودی مس، شاخص کلیدی برای سرمایه گذاران در شرکت هایی نظیر فریپورت، ساوترن کاپر و ریوتینتو محسوب می شود. 

    موجودی مس بورس فلزات لندن(LME) اوایل امسال افت داشت، چون واردات مس تصفیه شده چین در رکورد بالایی افزایش یافت. البته این افزایش با توجه به تقاضای کاربر نهایی مورد حمایت قرار نگرفت و مقادیر زیادی از مس تصفیه شده وارداتی، راهی انبارهای بورس شانگهای(SHFE) شد. در نتیجه موجودی این بورس در ماه مارس افزایش یافت.

    همچنان که واردات مس تصفیه شده چین در ماه آوریل کاهش یافت، افت در موجودی مس SHFE را مشاهده کردیم. موجودی مس بورس شانگهای از اواسط مارس تاکنون 240 هزار تن کاهش یافته و ذخایر تضمین شده مس چین که در مناطق آزاد نگهداری می شود، طی ماه های اخیر افزایش یافته است.

    هرچند این آمارها به طور رسمی منتشر نشده، اما برآوردهای بلومبرگ این ارقام را 580 هزار تن تا پایان آگوست ذکر کرده است. ذخایر تضمین شده مس چین از ابتدای سال 130 هزار تن افزایش یافته است. همان طور که واردات مس چین شروع به کاهش کرده، ایجاد موجودی در LME را مشاهده می کنیم.

    نمودار 6 : واردات مس کارنشده و تولیدات مسی چین



    در مجموع موجودی مس در LME، SHFE و ذخایر تضمین شده چین از ابتدای سال 200 هزار تن افزایش یافته است. با نگاه به افزایش موجودی ها، به نظر می رسد بازارها در سال 2016 به مازاد مواجه شوند. مازاد از جمله عواملی است که سبب شده مس بین فلزات پایه در سال 2016 عملکرد موفقی نداشته باشد.

    نمودار 7 : کل موجودی مس در انبارهای LME


    منبع: مارکت رئالیست

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها