عصر خودرو

افت ماهانه دلار در برابر ارزهای رقیب

عصر بازار: دلار در پی نگرانی‌های فزاینده از رشد اقتصاد جهانی که انتظار سرمایه گذاران برای تصویب افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را پایین آورد، ماه اوت در برابر یورو و ین عقب نشینی کرد.

افت ماهانه دلار در برابر ارزهای رقیب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سرمایه گذاران پس از اینکه چین در 11 اوت اقدام به کاهش نرخ مبادله یوان کرد و همچنین انتشار آمار اقتصادی ضعیف از سوی این کشور که منعکس کننده ضعف اقتصادی بیشتر آن بود، به خرید یورو و ین پرداختند. بازارهای مالی از این واهمه دارند که تقاضای کمتر چین برای مواد خام و کمتر شدن تجارت این کشور با آسیا و جهان، فشار نزولی بر تورم در سراسر جهان را افزایش دهد.

    این نگرانی‌ها در بازارهای مالی جهان بازتاب یافت و باعث سقوط گسترده ارزش سهام، کالاها و دارایی‌های بازار نوظهور شد و معامله گران دارایی‌های پرریسک را واگذار کرده و انتظار آنها از تحکیم ارزش دلار در برابر یورو و ین کمتر شد.

    طی ماه گذشته دلار 2.1 درصد در برابر یورو کاهش یافت و تا روز دوشنبه در برابر هر یورو 1.1214 دلار بود. دلار در برابر ین ژاپن هم 2.1 درصد کاهش یافت و به 121.25 ین رسید.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، افت ماه گذشته دلار برخلاف صعود این ارز در یک سال گذشته بود. سرمایه گذاران با این انتظار که بهبود اقتصاد آمریکا، بانک مرکزی این کشور را برای تصویب نخستین افزایش نرخ‌های بهره در 9 سال گذشته متقاعد می‌کند، طی یک سال گذشته به سوی دلار سرازیر شدند زیرت نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، دلار را برای سرمایه گذاران جذاب‌تر می‌کند.

    در این بین سرمایه گذاران انتظار داشتند بانک‌های مرکزی در منطقه یورو و ژاپن به سیاست تسهیل مقداری پول با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی و تورم ادامه دهند. این سیاست که در قالب برنامه خرید اوراق قرضه اجرا می‌شود، نقدینگی بیشتری را وارد اقتصاد کرده و بر ارزش یورو و ین سنگینی می‌کند.

    با اینهمه دلار هفته گذشته در پی اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر احتمال تصویب افزایش نرخ‌های بهره در سپتامبر، بخشی از کاهش ماه اوت را جبران کرد. بیشتر سرمایه گذاران قوی شدن ارزش دلار در بلندمدت را پیش بینی می‌کنند.

    شاخص دلار آمریکا سال گذشته با انتظار سرمایه گذاران برای افزایش نرخ‌های بهره در آینده ای نزدیک، 12 درصد صعود کرد.

    تحلیلگران بر این باورند که با وجود ضعف اخیر دلار در برابر یورو و ین، این ارز همچنان یک دارایی مطمئن برای سرمایه گذاران و شرکت‌هایی است که درآمدشان را از چین با فروش کالاها از کانادا، استرالیا و همچنین بازارهای نوظهوری که ارزش ارزهایشان اخیرا کاهش چشمگیری پیدا کرده اند بدست می‌آورند.

    همچنین با در نظر گرفتن ادامه رشد مستمر اقتصاد آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در این کشور چندان دور به نظر نمی‌رسد که به معنای ازسرگیری روند صعودی دلار خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو