عصر خودرو

آگوست تاریک اقتصاد چین

عصر بازار: با کاهش سفارشات داخلی و صادرات، حجم فعالیت‌های تولیدی بخش کارخانجات چین در ماه آگوست ۲۰۱۵ با بیشترین سرعت سه‌سال اخیر، سقوط کرده است.

آگوست تاریک اقتصاد چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، کاهش فعالیت کارخانجات چین در ماه آگوست 2015، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده تاریک دومین اقتصاد جهان افزایش داده است. با کاهش تقاضای داخلی و همینطور سقوط فعالیت کارخانجات چین با بیشتری سرعت سه سال گذشته، نشانه‌های بیشتری از کندی رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان نمایان شده است.

    به‌گزارش خبرگزاری رویترز، مجموعه‌ای از عوامل نظیر کاهش تقاضا، سقوط ظرفیت و سرمایه‌گذاری، نوسانات اقتصادی ناشی از سقوط بازار سهام و همین طور شوک ناشی از کاهش ارزش یوآن، در اقتصاد چین باعث شده تا دامنه‌های این توفان، بازارهای جهانی را فرا بگیرد که این مساله ممکن است بر روابط چین با شرکای تجاری‌اش نیز تاثیر بگذارد.

    «تارو آسو»، وزیر دارایی ژاپن، روز گذشته اعلام کرد: برگزاری اجلاس سران گروه 20 در هفته‌جاری، با محور مذاکره درباره اتفاقات اقتصادی چین، می‌تواند مفید واقع شود.

    «بیل آدامز»، اقتصاددان ارشد موسسه خدمات مالی PNC ، با اشاره به سقوط 40 درصدی ارزش بازار سهام چین در ماه ژوئن، گفت: تلاطمات بازارهای مالی، تجار چینی و مصرف‌کنندگان را محتاط‌تر کرده است. وی افزود: اقتصاد چین در نیمه دوم سال می‌تواند به نرخ رشد 6.5 درصدی دست‌یابد که این نرخ در سال 2016 به 602 درصد کاهش خواهد یافت.

    برخی تحلیل‌گران بر این باورند که نرخ رشد اقتصاد چین بسیار پایین‌تر از این رقم است که این مساله چشم‌انداز رشد هفت درصدی که ازسوی مقامات این کشور تعیین شده را به‌خطر می‌اندازد. به اعتقاد تحلیلگران، مشاهده نرخ پایین رشد چین موید این نکته است که سیاستگذاران مالی این کشور که از ماه نوامبر گذشته تاکنون پنج مرتبه نسبت به کاهش نرخ بهره بانکی اقدام کرده‌اند، به‌زودی باید برای جلوگیری از سقوط جدی اقتصاد کشور، دست به اجرای مجدد سیاست‌های انبساطی بزنند چراکه درغیر این صورت، با افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا، این مساله ممکن است بر اقتصاد جهان تاثیر منفی بگذارد.

    اداره ملی آمار چین روز گذشته اعلام کرد: شاخص مدیران خرید (PMI) در ماه آگوست به 49.7 درصد سقوط کرد درحالی‌که این شاخص در ماه جولای 50 بوده است. اگرچه این آمارها با نظرسنجی‌های موسسه رویترز همسو است اما از آگوست 2012 تاکنون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

    ثبت سفارشات جدید که نماینده میزان تقاضای داخلی و خارجی محسوب می‌شود، در ماه آگوست به 49.7 درصد سقوط کرده که 0.2 درصد کمتر از نرخ 49.9 درصدی در ماه جولای است. بنابر اعلام اداره ملی‌ آمار چین، میزان ثبت جدید سفارش صادرات این کشور برای یازدهمین ماه پیاپی سقوط کرده است.

    بااین‌حال، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که تعطیلی کارخانجات در شمال چین، که با هدف برگزاری مانور نظامی بزرگ پکن انجام خواهد شد، و همین‌طور انفجار شدید در بندر تیانجین نیز در کاهش خروجی کارخانجات این کشور بی‌تاثیر نبوده است.

    کم‌توانی شرکت‌های خدماتی
    شرکت‌های خدماتی چین به روشنی، نشانه‌های از ضعف و رخوت را نشان می‌دهند و به نقطه‌ای رسیده‌اند که رشد این بخش دیگر برای جبران ضعف فعالیت کارخانجات کافی نیست. قرائت‌های رسمی از نرخ فعالیت‌های خدماتی به 53.4 درصد کاهش یافته است. اگرچه این نرخ همچنان در منطقه رشد قرار دارد اما یک نظرسنجی خصوصی نشان می‌دهد شاخص PMI با کاهش قابل توجه، به 51.5 سقوط کرده که پایین‌ترین شاخص PMI از ماه جولای 2014 تاکنون محسوب می‌شود.

    ادامه نوسان شدید در بازار سهام چین
    نوسان شدید در بازارهای بورس چین روز دوشنبه ادامه پیدا کرد. به‌رغم افزایش 10 درصدی ارزش سهام در این بازارها در هفته گذشته، شاخص سهام در بازار بورس شانگهای بار دیگر 0.82 درصد افت داشته است. حجم کلی مبادلات در این بازار به رقم بیش از 60 میلیارد یورو رسیده است. اما سقوط ارزش سهام در دیگر بازار بورس چین یعنی شنزن سنگین بوده است. افت شاخص سهام در این بازار 3.06 درصد گزارش شده است.

    به‌گزارش یورونیوز، دولت چین به رغم اجرایی کردن تدابیر حمایتی، همچنان در متوقف کردن روند نزولی ارزش سهام در بازارهای بورس این کشور موفق نبوده است. بحران در بازارهای بورس چین بازارهای مالی در دنیا را دستخوش تنش کرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو