عصر خودرو

فاز جدید روابط تجاری ایران و تایوان کلید خورد

عصر بازار- هیات تجاری متشکل از فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برای توسعه روابط اقتصادی و آغاز همکاری‌های جدید با این کشور در زمینه‌های تولید قطعات اتومبیل، تاسیس مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی، تحقیق و تولید دارو به تایوان سفر کرده اند.

فاز جدید روابط تجاری ایران و تایوان کلید خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی تهران متشکل از تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران به سرپرستی رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، راهی تایوان شده‌اند تا علاوه بر حضور در مراسم روز تجارت با ایران با همتایان تایوانی خود دیدار و مذاکره کنند.

    تایوان که طی سال‌های اخیر روابط تجاری رو به رشدی با ایران برقرار کرده است، در دوران تحریم نیز جزو اقتصادهایی بود که روابط خود را با ایران حفظ کرد و با توجه به پافشاری بر خرید نفت ایران، در بین هفت اقتصادی قرار گرفت که از تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده علیه اقتصاد ایران مستثنی شد.

    با این حال خرید نفت تایوان که از سال 2010 به بعد کمی کاهش یافته بود مجددا روندی افزایشی به خود گرفته و از 11 میلیون بشکه در سال به 14 میلیون بشکه می‌رسد.

    برابر آمار تجارت غیرنفتی ایران و تایوان از سال 2009 تاکنون حدود دو برابر افزایش یافته است. تجارت 625 میلیون دلاری دو طرف در سال 2009 در سال 2014 به بیش از یک میلیارد و 215 میلیون دلار رسید که از میان 768 میلیون دلار سهم تایوان و 347 میلیون دلار نیز سهم صادرات غیرنفتی ایران بوده است. فعالان اقتصادی ایرانی به تایوان اقلامی چون پاراکسیلن، آهن و فولاد به اشکال مختلف، متانول، آلومینیوم، قیر، پسته و آمونیاک صادر کرده و از تایوان الیاف مختلف، تجهیزات الکترونیک و دیجیتال، تایر، ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارتخوان وارد می‌کنند.

    در جریان این سفر شورای توسعه تجارت خارجی تایوان از هیات اقتصادی ایران میزبانی کرد و والتر یه - معاون شورای توسعه تجارت خارجی تایوان - و گفت که ایران یکی از همکاران تجاری مهم ما در خاورمیانه محسوب می‌شود.

    او همچنین به سفر خود در سال ٢۰۰٩ به ایران اشاره کرد و عنوان کرد که این سفر در قالب هیاتی متشکل از ٨١ شرکت تجاری و صنعتی از تایوان صورت گرفت که در آب شدن یخ روابط اقتصادی ایران و تایوان موثر بود چنانکه این دیدارها منجر به تاسیس اتحادیه همکاری‌های ایران و تایوان شد.

    "والتر یه" ابراز امیدواری کرد که ایران در مسیر توسعه اقتصادی خود، تایوان را به عنوان یکی از شرکای اصلی خود قرار دهد.

    در این نشست محمود نجفی عرب – رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و سرپرست هیات ایرانی - ابراز امیدواری کرد که این هیات در تداوم و توسعه مراودات اقتصادی دو کشور موثر واقع شود

    وی با اشاره به دیدارهایی که اخیراًبین مقامات دو طرف برگزار شده است، گفت که این ملاقات‌ها و رایزنی‌ها جدی نشان‌دهنده عزم و علاقه دو طرف برای توسعه تجارت فی‌مابین است.

    نجفی‌عرب با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور وجود دارد، تصریح کرد که منابع عظیم نفت و گاز، نیروی کار تحصیلکرده، ماهر و جوان، توسعه زیرساخت‌ها و تقاضای بازار داخلی و بازارهای همسایه از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است زمینه‌هایی مانند  تولید قطعات اتومبیل، تاسیس مجتمع‌های فولاد و پتروشیمی، تحقیق، پژوهش و تولید دارو و  مواد اولیه آن می‌تواند از جمله فرصت‌های بالقوه‌ای هستند که می‌تواند مورد توجه برای همکاری دو طرف قرار بگیرند.

    برچسب ها