عصر خودرو

شرکت ملی نفت اعلام کرد:

اعلام شرایط جنگی برای توسعه یک میدان مشترک نفتی

عصر بازار- یک مقام مسئول در شرکت نفت با بیان اینکه شرایط کنونی میدان آذر شبیه شرایط جنگ است، گفت: در طرف مقابل شرکت‌های روسی و آمریکایی برای توسعه این میدان مشترک با عراق همکاری می‌کنند.

اعلام شرایط جنگی برای توسعه یک میدان مشترک نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرکت ملی نفت، کیوان یار احمدی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی آذر، گفت: هم اکنون پیشرفت توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق به 78 درصد رسیده است.

    مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه پیش بینی می شود تا پایان امسال امکان برداشت روزانه 30 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک فراهم شود، تصریح کرد: قرارداد توسعه میدان آذر 36 ماه برای توسعه و تولید زودهنگام به میزان 30 هزار بشکه و 55 ماه برای توسعه و تولید نهایی از این میدان به مقدار 65 هزار بشکه در نظر گرفته شده است.

    این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه میدان آذر جز پرچالش‌ترین و سخت‌ترین میادین نفتی ایران و حتی جهان از نظر ساختار زمین‌شناسی بوده، از این‌رو این موضوع به‌علاوه مشکلات تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذار موجب شد کار در زمان تعیین شده عملیاتی نشود.

    وی درباره‌ی ترکیب سیال میدان نفتی آذر هم توضیح داد: سیال این میدان به‌ شدت خورنده بوده و از این‌رو در ساخت تأسیسات و خطوط لوله این میدان باید از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده کرد که با توجه انحصار تولید چنین کالایی که صرفاً در اختیار چند شرکت محدود غربی و ژاپنی آن هم با قیمت‌های بالا است.

    مجری طرح توسعه میدان آذر افزود: یکی از مسائل دیگر که در میدان آذر شکافت اسیدی میدان بوده، چون میدان آذر به واسطه‌ نوع سازند و خواص سنگ مخزن به صورتی‌ است که به‌طور عادی نمی‌توان پس از حفاری میزان نفت مورد نظر را از هر چاه استخراج کرد و باید در چاه‌های این میدان شکافت هیدرولیکی انجام شود، به این معنا که فشاری بالاتر از فشار شکست سنگ را اعمال کنیم تا نفت از فواصل دور دست به حفره تولیدی جریان پیدا کند و میزان بهره‌دهی از هر چاه افزایش یابد که آذر در این زمینه نمونه‌ای موفق در سطح کشور است.

    یاراحمدی با اعلام اینکه تا دو سال اینده امکان بهره برداری کامل از میدان نفتی آذر فراهم می شود، تاکید کرد: از سوی دیگر در توسعه این میدان مشترک با عراق باید با شرکت های اروپایی و آسیایی در طرف مقابل میدان رقابت کنیم.

    وی با بیان اینکه شرایط کنونی میدان آذر شبیه شرایط جنگ تحمیلی است، تاکید کرد: به این مفهوم که در آن قسمت مرز کنسرسیومی بین‌المللی متشکل از شرکت‌های گازپروم نفت روسیه، پتروناس مالزی، شرکت گازکره و شرکت نفت ترکیه‌ با همکاری شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ی آمریکایی مشغول کار هستند و برداشت از آن را آغاز کرده‌اند.

    مجری طرح توسعه میدان مشترک آذر خاطرنشان کرد: برآورد حجم نفت در جای اولیه میدان آذرحدود 2.5 میلیارد بشکه بوده و نفت تولیدی زودهنگام این میدان به دهلران و نفت تولیدی مرحله نهایی به چشمه خوش ارسال خواهد شد.

    برچسب ها