عصر خودرو

افزایش نرخ بیکاری در فرانسه؛ چالش جدی دولت اولاند

عصر بازار- تازه ترین گزارش ها در حالی از افزایش نرخ بیکاری در فرانسه حکایت دارند، که این کشور تنها چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فاصله دارد.

افزایش نرخ بیکاری در فرانسه؛ چالش جدی دولت اولاند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اخبار مربوط به افزایش نرخ بیکاری در فرانسه در این برهه زمانی از آن روی اهمیت فوق العاده ای یافته و بخش قابل توجهی از گزارش های خبری رسانه ها را به خود اختصاص داده است که «وارونه کردن منحنی بیکاری» مهمترین وعده انتخاباتی «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری این کشور بود.

    ** افزایش نرخ بیکاری در فرانسه
    به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، جمعیت بیکاران رده « A» (افرادی که هیچ فعالیت اقتصادی و در نتیجه درآمدی ندارند) در ماه اوت (مرداد/شهریور) در مقایسه با ماه پیش از آن با افزایش 1.4 درصدی بیش از 50 هزار نفر افزایش یافته است.
    این میزان افزایش نرخ بیکاری که دیروز (دوشنبه) توسط وزارت کار فرانسه اعلام شد، بیشترین افزایش نرخ بیکاری در این کشور از ژانویه 2013 (دی / بهمن 92) تاکنون است. آمار جدید تعداد بیکاران رده A را در فرانسه به سه میلیون و 560 هزار نفر و با احتساب زمین های ماورای بحار به سه میلیون و 810 هزار نفر می رساند.
    بر پایه این گزارش، شمار متقاضیان کار رده «B» (فعالیت اقتصادی محدود به کمتر از 78 ساعت در ماه) و رده «C» (فعالیت اقتصادی محدود اما بیشتر از 78 ساعت در ماه) نیز با 1.4 درصد افزایش به پنج میلیون و 520 هزار نفر در فرانسه و پنج میلیون و 820 هزار نفر با احتساب سرزمین های ماورای بحار رسیده است.
    وزارت کار یکی از عوامل افزایش نرخ بیکاری را اقدامات تروریستی ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) در فرانسه و تاثیر مستقیم آن بر گردشگری و بخش های وابسته به آن، عنوان کرده است.

    ** اولاند و چالش بیکاری
    رسانه های فرانسوی تازه ترین گزارش را از نرخ بیکاری با اشاره زمان چند ماهه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده اند.
    هفته نامه «لو پوئن» از آمار تازه وزارت کار فرانسه با عنوان «دوش آب سرد» برای اولاند یاد کرد و با اشاره به افزایش 5.3 درصدی شمار بیکاران در حال آموزش، افزود: این امر نشان می دهد که طرح رئیس جمهوری برای آموزش حرفه ای بیکاران رده A برای کاهش نرخ بیکاری کافی نبوده است.
    روزنامه «لو فیگارو» نیز در گزارشی به این مطلب اشاره کرد که افزایش نرخ بیکاری در فرانسه برای مخالفان دولت، نشانه ای از عدم صلاحیت اولاند برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است.
    این گزارش افزود: تنها شرط اولاند برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری با سر و صدای زیاد عملی نشده است. خبر بد وزارت کار فرانسه در مورد افزایش نرخ بیکاری بسیار بدهنگام و پیش از اعلام رسمی نامزدی اولاند برای حضور در انتخابات 2017 میلادی منتشر شد. وی بارها حضور خود را در انتخابات به محقق شدن وعده انتخاباتی 2012 خود و وارونه شدن منحنی بیکاری مشروط کرده بود.
    اولاند اسفندماه اعلام کرده بود: باید به وظیفه خود در قبال اشتغال عمل کنم؛ بیکاری باید تا پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری من کاهش یابد.
    از ماه ها پیش رسانه های فرانسوی نرخ بیکاری را مهمترین چالش پیش روی اولاند برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام می کردند.
    روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» دو سال پیش اولاند را ناکامترین رئیس جمهوری فرانسه در جبهه مبارزه با بیکاری خواند و نوشت: تعداد بیکاران فرانسه در دو سال نخست ریاست جمهوری اولاند 564 هزار و 400 نفر افزایش یافت و این در حالیست که در دو سال نخست دوران ریاست جمهوری «نیکلا سارکوزی» این میزان 405 هزار و 700 نفر و در زمان مشابه دوران «ژاک شیراک» 179 هزار و 100 نفر اعلام شده بود.
    با این حال نرخ بیکاری در اردیبهشت ماه کاهش یافته بود و رسانه های فرانسوی در همان زمان نوشتند که کاهش بی سابقه نرخ بیکاری در 16 سال گذشته، امیدها را به دولت سوسیالیست تقویت کرده است و بخت اولاند را برای اعلام نامزدی در 2017 افزایش داده است.
    گمانه زنی ها در مورد اعلام رسمی نامزدی اولاند در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر نرخ بیکاری بر آن در حالی مطرح می شود که رسانه ها از هفته ها پیش بسیاری از اقدامات، بازدید ها و اظهارنظرهای او را تلاش سیاسی در دورنمای انتخابات ریاست جمهوری 2017 قلمداد کرده اند.
    انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است 23 آوریل و 7 مه 2017 (3 و 17 اردیبهشت 96) برگزار شود.
    رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 میلادی، اولاند از حزب سوسیالیست در مقابل «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق فرانسه به پیروزی رسید.

    برچسب ها