عصر خودرو

اقتصاددان ارشد «کردیت سوئیس» پاسخ می‌دهد

تغییر سیاست‌های پولی ژاپن چقدر محتمل است؟

عصر بازار: سایلش جیها، اقتصاددان ارشد در شرکت خدمات مالی و بانکداری«کردیت سوئیس» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل و بررسی اقتصاد ژاپن و برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی این کشور پرداخت.

تغییر سیاست‌های پولی ژاپن چقدر محتمل است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سایلش جیها در گفت‌وگو با تلویزیون «سی‌ان‌بی‌سی» درباره تغییر در سیاست‌های اقتصادی ژاپن، اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد ژاپن بخواهد برنامه تسهیل کمی‌اش را اصلاح کند، اما تنظیم دوباره سیاست‌های پولی ممکن است.

    بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن تنها بانک‌های مرکزی در جهان هستند که هنوز برنامه‌های تسهیل کمی را فعالانه دنبال می‌کنند. تسهیل کمی به معنای خرید اوراق دولتی در راستای تحریک اقتصاد از راه کاهش نرخ بهره و افزایش منابع پولی است. شرایط جهانی اقتصاد به بهبود اقتصاد اروپا کمک کرده است و به همین زودی‌ها به اقتصاد ژاپن نیز کمک خواهد کرد.

    جیها تأکید کرد: به عقیده ما سرعت کنونی تسهیل کمی مناسب است و پیش‌بینی نمی‌کنیم در این برنامه تغییری رخ دهد. بلکه بیشتر تغییرات اعمال شده بر سیاست‌های پولی خواهد بود.

    به گفته جیها سقوط بیش از 25 درصدی نرخ برابری ین ژاپن، نهایتاً به طور مثبتی بر حوزه‌های تجارت‌گرا تأثیر خواهد گذاشت و از لحاظ بهبود نیز ظرف 2 تا 3 فصل آینده، روی چرخه هزینه‌های سرمایه مؤثر خواهد بود.

    اقتصاددان ارشد «کردیت سوئیس» تصریح کرد: باید توجه داشت که ارقام مربوط به مصرف‌کننده و شاخص‌های بازار کار تثبیت‌‌شده به نظر می‌رسند و علائم واضح بهبود را مشاهده می‌کنیم.

    سایلش جیها با اشاره به اینکه رکود موقت بازار کالا بر ژاپن نیز تأثیر گذار بوده، ادامه داد: به محض اینکه این عوامل رفع شود و تغییرات دلار آمریکا تثبیت شود، از دیدگاه بانک مرکزی ژاپن، مسیر تورم در این کشور نیز صعودی خواهد بود و تا اواخر سال جاری یا اوایل 2016، شاهد افزایش تورم هستیم.

    جیها تصریح کرد: پیام کلیدی کردیت سوئیس برای سرمایه گذاران این است که تغییری در سیاست تسهیل کمی کنونی صورت نخواهد گرفت و اگر تنظیماتی اتفاق بیفتد، در اثر واقعی نرخ ارز و سیاست پولی خواهد بود.

    برچسب ها