عصر خودرو

اعراب،سهم ۷اوپکی را مصادره کردند;

عراق شاگرداول تولید نفت اوپک شد

عصر بازار- عراق در کنار عربستان، امارات و کویت بالاترین افزایش تولید نفت اوپک را در طول ۵ سال گذشته داشته‌اند و همزمان با کاهش تولید ۷ اوپکی، تولید نفت این ۴ کشور روزانه ۳.۷ میلیون بشکه افزایش یافت.

عراق شاگرداول تولید نفت اوپک شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در آستانه برگزاری نشست غیر رسمی اوپک به میزبانی الجزیره، گزارش منابع ثانویه نشان می دهد که تا اوت سال 2016میلادی همزمان با کاهش تولید 6 کشور عضو اوپک، عربستان، عراق و امارات بیشترین افزایش تولید نفت را در طول 5 سال گذشته تاکنون داشته اند.

    بر این اساس تا اوت سال 2016 میلادی تولید روزانه نفت خام عربستان سعودی با ثبت یک رکورد جدید به 10 میلیون و605 هزار بشکه در روز رسیده و تولید نفت عراق در این مدت به روزانه چهار میلیون و 354 هزار بشکه افزایش یافته است.

    پس از عربستان و عراق، امارات متحده عربی تا اوت امسال روزانه دو میلیون و 952 هزار بشکه و تولید نفت کویت هم به دو میلیون و 791 هزار بشکه در روز رسیده است.

    نکته قابل توجه آن است که مقایسه افزایش تولید نفت خام این چهار کشور از اوت سال 2016 میلادی با متوسط تولید این کشورها در سال 2011 میلادی نشان می دهد که این چهار کشور در مجموع روزانه حدود سه میلیون و 700 هزار بشکه افزایش تولید نفت خام داشته اند.

    از این رو تولید روزانه نفت عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت اوپک در اوت سال 2016 میلادی در مقایسه با متوسط تولید کل سال 2011 روزانه حدود یک میلیون و 309 هزار بشکه افزایش یافته است.

    در این بین عراق بالاترین افزایش تولید نفت حتی در مقایسه با عربستان را داشته و در طول این پنج سال تولید نفت این کشور روزانه یک میلیون و 689 هزار بشکه افزایش یافته است.

    مقایسه افزایش تولید نفت دو کشور دیگر عربی عضو اوپک (مقایسه متوسط تولید ماهانه در سال 2011 با تولید ماه اوت سال 2016 میلادی) هم نشان می‌دهد که این کشور روزانه 253 هزار بشکه و امارات متحده عربی روزانه 436 هزار بشکه افزایش تولید نفت داشته است.

    بر اساس اعلام منابع ثانویه، تا اوت سال 2016 میلادی تولید روزانه نفت خام ایران به سه میلیون و 653 هزار بشکه رسیده که کماکان حدود 350 هزار بشکه در روز کمتر از دوران پیش از اعمال تحریم‌ها است.

    از سوی دیگر درحالی تولید نفت چهار کشور عربی عضو اوپک شامل عراق، عربستان، امارات و کویت بالاترین افزایش تولید را در طول 5 سال گذشته تاکنون داشته است که در این مدت تولید نفت کشورهای ایران، الجزایر، اندونزی، لیبی، نیجریه، قطر و ونزوئلا به جای افزایش، کاهش یافته است.

    این افزایش تولید نفت خام درحالی توسط چهار کشور عربی عضو اوپک اتفاق افتاده است که با پیشنهاد عربستان سعودی و همراهی سایر کشورهای عربی عضو اوپک، از سال گذشته نظام سهمیه بندی اوپک برچیده شده است.
    جدول افزایش تولید نفت 4 کشور عربی عضو اوپک  نام کشور   میزان تولید نفت در اوت 2016  میزان افزایش تولید (متوسط تولید ماهانه در سال 2011 د رمقایسه با تولید ماه اوت 2016)
    عراق   4 میلیون و 365 هزار بشکه در روز   یک میلیون و 689 هزار بشکه در روز
    عربستان سعودی   10 میلیون و 605 هزار بشکه در روز   یک میلیون و 309هزار بشکه در روز
    امارات متحده عربی   دو میلیون و 952 هزار بشکه در روز   436 هزار بشکه در روز
    کویت   دو میلیون و 791 هزار بشکه در روز   253 هزار بشکه در روز

    برچسب ها