عصر خودرو

طلای جهانی صعود کرد

عصر بازار: طلای جهانی در پی انتشار آمار اقتصادی ضعیف در چین که نگرانی‌ها نسبت به کندی دومین اقتصاد بزرگ جهان را عمیق‌تر کرد و در نتیجه تقاضا برای این فلز زرد را افزایش داد، صعود کرد.

طلای جهانی صعود کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور حداکثر 0.7 درصد افزایش یافت و به 1142 دلار رسید.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.8 درصد افزایش، به 1141 دلار رسید. شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس شانگهای حداکثر 0.6 درصد افزایش یافت و به 235.1 یوان در هر گرم (1147 دلار در هر اونس) رسید.

    بهای معاملات آتی طلا روز گذشته 1.50 دلار یا 0.1 درصد کاهش یافته و به 1132 دلار رسیده بود با اینهمه طلا ماه اوت را با 3.4 درصد افزایش قیمت به پایان رساند که بزرگترین افزایش قیمت ماهانه از ژانویه بود.

    شاخص مدیران خرید دولت چین در اوت به 49.7 واحد کاهش یافت که نخستین کاهش به پایین 50 از فوریه بود و باعث شد بازارهای بورس آسیایی با افت روبرو شوند و گمانه زنی‌ها درباره احتمال تاخیر افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تقویت شود.

    از میان 54 اقتصاددانی که در نظرسنجی ماه اوت بلومبرگ نیوز شرکت کردند، 48 درصد پیش بینی می‌کنند افزایش نرخ‌های بهره در سپتامبر تصویب شود در حالیکه اوایل ماه اوت 77 درصد چنین پیش بینی داشتند.

    اظهارات اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که بانک مرکزی ممکن است تحکیم سیاست پولی را به دلیل آشفتگی اخیر بازارهای مالی از سپتامبر به ماه‌های آینده موکول کند. ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک پنج شنبه گذشته اظهار کرد تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر بانک مرکزی با توجه به تهدیدی که با آشفتگی اخیر بازارهای مالی برای اقتصاد کشور ایجاد شده، چندان مناسب نیست. بعضی از تحلیلگران اکنون پیش بینی می کنند زمان احتمالی افزایش نرخ‌های بهره اکتبر باشد.

    نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و قیمت طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، تحت فشار قرار می‌دهد.

    با اینهمه نشانه‌های رو به رشد از احتمال تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست سپتامبر بانک مرکزی آمریکا ممکن است هر گونه روند صعودی طلا را محدود کند.

    طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی این کشور نرخ‌های بهره را نزدیک صفر رساند، 70 درصد صعود کرد اما صعود 12 ساله این فلز ارزشمند با اعلام آمادگی بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل تدریجی تدابیر محرک اقتصادی در سال 2013 متوقف شد. طلا که در 24 اوت به کمترین قیمت در پنج سال و نیم گذشته سقوط کرد، به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش، به 14.67 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 0.1 درصد افزایش، 1010 دلار بود و هر اونس پالادیم با 0.7 درصد کاهش، 596 دلار معامله شد.

    برچسب ها